- Nazwa przedmiotu:
- Ekonomia
- Koordynator przedmiotu:
- Wiesław Żółtkowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika Pojazdów i Maszyn Roboczych
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty HES
- Kod przedmiotu:
- 1180-MT000-IZP-0401
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych – 20 godz. wykładu.
2) Praca własna studenta - 30 godzin, w tym:
a) 28 godz. – bieżące przygotowywanie się studenta do ćwiczeń, studia literaturowe,
b) 2 godz. – przygotowywanie się studenta do sprawdzianów
3) RAZEM – 50 godzin
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS – 20 godz. wykładu.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
- Cel przedmiotu:
- Podstawowym celem jest przedstawienie i wyjaśnienie:
a) mechanizmów funkcjonowania gospodarki kapitalistycznej w warunkach globalizacji,
b) istoty powiązań/ współzależności, występujących między ludźmi w procesie produkcji i podziału,
c) przyczyn problemów/kryzysów społeczno-gosp. i pożądanej polityki,
Zrealizowanie celu przedmiotu (wyjaśnienie praktyki funkcjonowania gospodarki kapitalistycznej) wymaga oparcia się na modelach teoretycznych, wychodząc od najprostszych (klasycznych – A.Smitha i D.Ricardo) i sukcesywnie przechodząc do bardziej skomplikowanych (Marksa, Kaleckiego, Keynesa, Sraffy i Pasinettiego).
- Treści kształcenia:
- 1. Wzrost gospodarki - jego podażowe przyczyny wg Smitha i Ricardo;
wprowadzone zostaną pojęcia/kategorie i występujące między nimi współzależności: dochód- produkcja -bogactwo, kapitał jego akumulacja, podział i specjalizacja pracy, praca produkcyjna i nie produkcyjna, rozległość rynku, wydajność pracy, innowacje i kapitał ludzki, rozwój w przestrzeni miasto-wieś, rola państwa, zasady polityki podatkowej.
2. Podział dochodu wg klasyków, Marksa i Kaleckiego; przedstawiona zostanie teoria podziału dochodu (teoria renty gruntowej, płacy i zysku) a także związek tej teorii z rozwojem i stagnacją gospodarki.
3. Teoria wartości, pieniądza i kapitału wg Marksa i Sraffy; przedstawiona zostanie teoria towaru, pracy społecznej abstrakcyjnej, pieniądza i kapitału a także teoria reprodukcji (akumulacji i cyrkulacji kapitału).
4. Założenia modelu Kaleckiego
5. Dynamika gospodarki w teorii Kaleckiego - przyczyny popytowe; przedstawiony zostanie związek pomiędzy inwestycjami, zyskiem, dochodem społecznym i jego podziałem (między płace i zyski) a także przyczyny cyklu koniunkturalnego i jego przebieg oraz czynniki inwestycji (w tym - rola prywatnych oszczędności (zasada rosnącego ryzyka) i rentowności kapitału).
6. Gospodarka z oszczędnościami (pracowników) i deficytem budżetowym;
wyjaśniony zostanie wpływ oszczędności pracowników oraz deficytu budżetowego na wzrost gospodarczy. Przedstawione zostaną czynniki, od których zależy obciążenie podatkami na cele spłaty odsetek od długu publicznego.
7. Teoria pieniądza i procentu ; przedstawiona zostanie teoria pieniądza endogenicznego.
8. Teoria gospodarki otwartej, wyjaśniony zostanie wpływ eksportu i importu oraz zadłużenia zagranicznego na wzrost gospodarczy
9. Globalizacja i europeizacja; przedstawiony zostanie proces międzynarodowej integracji gospodarczej (szczególnie – europejskiej, w tym – problematyka wspólnej waluty) oraz konsekwencje tego procesu.
10. Polityka państwa wg klasyków, Sismondiego i Kaleckiego; ekonomia narodowa F. Lista przedstawiona / wyjaśniona zostanie: a) konieczność stosowania proinwestycyjnej (podatkowo-wydatkowej) polityki państwa oraz zagrożenie tzw. politycznym cyklem koniunkturalnym; b) analiza 3 typów opodatkowania: konsumpcji, zysków i majątku, c) polityka ekonomiczna w warunkach gospodarki otwartej.
- Metody oceny:
- • Sprawdzian pisemny z pytaniami opisowymi, tzw. otwartymi.
• Sprawdzian składa się z dwu etapów/części, w połowie (5 spotkanie) i na koniec kursu (przedostatnie, czyli 9 zajęcia)
• Student musi być przygotowany na ewentualność sprawdzenia jego tożsamości przed sprawdzianami, tj. zobowiązany jest posiadać i okazać indeks lub legitymację studencką.
• Wyniki przekazywane są studentom za pomocą strony www a także osobiście w tracie wyznaczonych dyżurów/konsultacji
• Student ma prawo przystąpienia do zaliczenie poprawkowego, tzw. drugi termin, na konsultacjach. W przypadku poprawiania oceny pozytywnej przystąpienie do poprawy skutkuje zniesieniem oceny wcześniej uzyskanej.
Podczas sprawdzianu nie dopuszcza się korzystania z materiałów pomocniczych oraz urządzeń elektronicznych (telefony, tablety itp. muszą być wyłączone i pozostawione w wyznaczonym przez egzaminującego miejscu).
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł):
3.0 Uzyskał 50% maksymalnej łącznej liczby punktów,
3.5 Uzyskał 60% maksymalnej łącznej liczby punktów,
4.0 Uzyskał 70 % maksymalnej łącznej liczby punktów,
4.5 Uzyskał 80 % maksymalnej łącznej liczby punktów,
5.0 Uzyskał 90 % maksymalnej łącznej liczby punktów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Łaski K., Wykłady z makroekonomii, PTE 2015
2. Robinson J., Walka z bezrobociem: wstęp do teorii zatrudnienia, Wydawnictwo Kazimierza Rutskiego, Warszawa, Łódź 1947.
3. Lerner A., Finanse funkcjonalne, w: Teoria i polityka stabilizacji koniunktury. Wybór tekstów, red. A. Szeworski, PWE, Warszawa 1975
4. Kalecki M., Dzieła, tom 1 i 2, PWN, Warszawa 1979, 1980. lub J. Lopez G., M. Assous, Michał Kalecki , Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa 2012 r.
5. Bhaduri A., Makroekonomiczna teoria dynamiki produkcji towarowej. PWE 1994
6. Teoria i praktyka handlu międzynarodowego w kapitalizmie. Wybór tekstów pod red. Z.Kameckiego i J.Sołdaczuka. PWG 1960, w szczególności: Ch. Kindleberger, Mechanizm cen w handlu międzynarodowym; Zmiany dochodu a handel zagraniczny; Robinson J., Kursy walut; Rozdział 7.
7. Toporowski J., Dlaczego gospodarka światowa potrzebuje krachu finansowego, Książka i Prasa
8. Davidson P., Rozwiązanie Keynesa, PTE 2014
9. Holko M., Polityka ekonomiczna w warunkach integracji europejskiej w świetle teorii Kaleckiego i Pasinettiego, Oficyna Wyd. PW 2016.
- Witryna www przedmiotu:
- maciejholko.republika.pl/ekonomia.html
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka 1180-MT000-IZP-0401_W1
- Student po zakończeniu przedmiotu:
• ma wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych i ekonomicznych, uwarunkowań działalności inżynierskiej, w szczególności,
• potrafi sformułować równanie obrazujące tożsamość gospodarki narodowej,
• potrafi (w formie wykresu) przedstawić założenia funkcjonowania modelu
• ma podstawową wiedzę o strukturze systemu społeczno – gospodarczego kapitalizmu (dobra konsumpcyjne i inwestycyjne, zatrudnienie w sektorze konsumpcji i inwestycji) i relacjach zachodzących między elementami tej struktury.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
KMchtr_W21, KMchtr_W22
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka 1180-MT000-IZP-0401_U1
- Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, w szczególności, potrafi wyjaśnić funkcjonowanie gospodarki krajowej z użyciem algebry tj. potrafi ustalić związek pomiędzy zamówieniami inwestycyjnymi a zyskami przedsiębiorstw oraz między zyskami a dochodem narodowym, potrafi określić wpływ zmian społecznej stopy oszczędzania.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
KMchtr_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe: