Nazwa przedmiotu:
Struktury nośne i energochłonne pojazdów
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Jarosław Seńko
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
11500-00000-ISP-0407
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych - 33, w tym: a) wykład – 30 godz.; b) konsultacje – 3 godz. 2) Praca własna studenta - 45 godzin, w tym: a) 15 godz. – bieżące przygotowywanie się studenta do wykładu; b) 15 godz. – studia literaturowe; c) 15 godz. – przygotowywanie się studenta do kolokwiów. 3) RAZEM – 78 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 punktu ECTS – liczba godzin kontaktowych - 33, w tym: a) wykład – 30 godz.; b) konsultacje – 3 godz.;
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
brak
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z komputerowych metod wspomagania prac inżynierskich, wytrzymałości materiałów i podstaw konstrukcji maszyn.
Limit liczby studentów:
zgodnie z zarządzeniem Rektora
Cel przedmiotu:
Poznanie podstaw praktycznego wykorzystania technik obliczeniowych w procesie projektowania struktur energochłonnych pojazdów. Umiejętność doboru metod symulacyjnych do rodzaju projektowanych struktur energochłonnych pojazdu.
Treści kształcenia:
Podstawowe wiadomości o strukturach nośnych pojazdów. Zasady obliczeń struktury nośnej - wyważenie samochodu. Oszacowanie obciążeń eksploatacyjnych, przedstawienie elementarnych modeli drogi, wskaźnik dynamiczny. Elementarne modele obliczeniowe struktur nośnych. Projektowanie belek i węzłów cienkościennych. Struktury energochłonne - podstawy mechaniki zgniatania. Formy lokalnej utraty stateczności. Zgniatanie progresywne kolumn cienkościennych. Zasady projektowania struktur energochłonnych. Materiały piankowe, szkieletowe, typu plaster miodu i cienkościenne wypełnione. Elementarne modele obliczeniowe nadwozi - programy specjalistyczne i MES. Projektowanie na sztywność skrętną, giętną oraz stref energochłonnych. Wyznaczanie częstości drgań własnych i ocena dynamiczna nadwozia. Zaawansowane modele obliczeniowe i optymalizacyjne
Metody oceny:
Wykład - zaliczany jest na podstawie 2 kolokwiów.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. M. Huang, Vehicle Crash Mechanics. CRC Press LLC, 2002. 2. J.C. Brown, A.J. Robertson, S. Serpento Motor Vehicle Structures: Concepts and Fundamentals, Elsevier, 2001. 3. N. Jones, Structural Impact, Cambridge University Press, 1997.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka 11500-00000-ISP-0407_W1
Ma podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą struktur nadwozi
Weryfikacja: Kolokwium sprawdzające
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W04, K_W05, K_W06, K_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka 11500-00000-ISP-0407_W2
Posiada wiedzę o współczesnych technikach projektowania struktur nadwozi w praktyce inżynierskiej
Weryfikacja: Kolokwium sprawdzające
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W04, K_W05, K_W06, K_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka 11500-00000-ISP-0407_W3
Zna podstawowe etapy projektowania struktur nadwozi pojazdów
Weryfikacja: Kolokwium sprawdzające
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W09, K_W04, K_W05, K_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka 11500-00000-ISP-0407_U1
Potrafi przeprowadzić analizę zachowania się struktury nadwozia podczas wymuszeń od drogi
Weryfikacja: Kolokwium sprawdzające
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Kolokwium sprawdzające
Potrafi zaplanować prace związane ze wstępnym projektem struktury nadwozia pojazdu
Weryfikacja: 11500-00000-ISP-0407_U2
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Kolokwium sprawdzające
Potrafi wstępnie ocenić wpływ przyjętych założeń konstrukcyjnych na wytrzymałość struktury
Weryfikacja: 11500-00000-ISP-0407_U3
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka 11500-00000-ISP-0407_K1
Ma świadomość wagi przyjętych założeń dokładność obliczeń konstrukcji oraz konieczności weryfikacji przyjętych założeń
Weryfikacja: Kolokwium sprawdzające
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: