- Nazwa przedmiotu:
- Zagrożenia cywilizacyjne i zrównoważony rozwój 1
- Koordynator przedmiotu:
- Koordynator, Wykłady: prof. dr hab. inż. Katarzyna Juda-Rezler; Ćwiczenia: dr inż. Katarzyna Maciejewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ochrona Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1110-OS000-ISP-1302
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład - 15 godzin; Ćwiczenia - 15 godzin; Zapoznanie z literaturą - 5 godzin; Przygotowanie do kolokwium - 5 godzin; Przygotowanie do zaliczenia wykładów, obecność na zaliczeniu - 10 godzin; Razem - 50 godzin
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- nie dotyczy
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń cywilizacyjnych i zrównoważonego rozwoju. Poznanie aksjologii zagrożeń cywilizacyjnych: zagrożenia dla społeczeństwa i środowiska ziemskiego. Zrozumienie zagrożeń naturalnych, na przebieg których człowiek ma wpływ, bezpośredni lub pośredni oraz zagrożeń, które zmaterializowały się w XXI wieku. Poznanie systemowego ujęcia zagadnień ochrony środowiska i modeli sterowania jakością środowiska. Kluczowe siły sprawcze zagrożeń w skali globalnej.
- Treści kształcenia:
- Wprowadzenie do tematyki zagrożeń cywilizacyjnych i zrównoważonego rozwoju, definicje. Aksjologia zagrożeń. Natężenia, skale i sposób oddziaływania zagrożeń. Świadomość zagrożeń. Cywilizacja XXI wieku, antropocen. Zagrożenia, które zmaterializowały się w XXI wieku. Największe globalne zagrożenia dla świata wg badań opinii społecznej. Naturalne zagrożenia dla środowiska ziemskiego i dla społeczeństwa; największe kataklizmy ostatnich lat XXI w. Epidemie i pandemie, „zaniedbane” choroby tropikalne, tzw. priorytetowe bakterie. Systemowe ujęcie zagadnień ochrony środowiska, modele sterowania jakością środowiska. Najważniejsze wyzwania Polityki Ekologicznej Polski i UE. Analiza D-P-S-I-R. Kluczowe siły sprawcze skali globalnej. Najważniejsze w skali świata zagrożenia ludzkie dla środowiska ziemskiego: przegląd oddziaływań; zagrożenia skali globalnej: zubożenie warstwy ozonowej w stratosferze.
Ćwiczenia są prowadzone jako zajęcia wspomagające wykład. Służą do rozszerzenia, ugruntowania i sprawdzenia stopnia opanowania materiału wykładowego. Zadania realizowane w trakcie ćwiczeń mają uświadomić studentom, oraz pomóc zrozumieć, skutki zagrożeń, których bardzo często nie uświadamiamy sobie z należytą powagą i odwagą.
Kolejne zajęcia dotyczą: analizy struktury pokrycia potrzeb energetycznych świata i nauki wykorzystania jednostek energetycznych w tej analizie; założeń i celów pakietu klimatyczno – energetycznego Unii Europejskiej, Protokołu z Kioto i Porozumienia paryskiego; wykonania obliczeń emisji CO2 z procesów spalania paliw; analizy porównawczej zagrożenia środowiska w Polsce oraz wybranych krajach wg schematu D-P-S-I-R; analizy dynamiki wzrostu ludności świata oraz prognozy wielkości populacji, w horyzoncie czasowym do roku 2100 oraz oceny zrównoważonego rozwoju wybranych krajów na podstawie indeksu HDI i śladu ekologicznego.
- Metody oceny:
- Kolokwium zaliczające wykład (pytania testowe i otwarte). Wymagane min. 51% punktów.
Zaliczenie ćwiczeń domowych i kolokwium. Wymagane min. 51% punktów.
Ocena zintegrowana złożona w 60% z zaliczenia wykładu i 40% z zaliczenia ćwiczeń.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Zeszyt 4/2010 kwartalnika Nauka (PAN): Raport o zagrożeniach
2. Juda-Rezler K.: Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2006.
3. Najnowsze raporty Organizacji Światowych: EEA, WHO, UNEP/ONZ, OECD, IEA.
4. Dzienniki codzienne (analiza aktualnej sytuacji na świecie w aspekcie pojawiających się zagrożeń).
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada wiedzę o czynnikach wpływających na poziom rozwoju społecznego
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W12, K_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W02
- Posiada wiedzę o ludzkich i naturalnych zagrożeniach dla środowiska ziemskiego.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W12, K_W06, K_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W03
- Posiada wiedzę o ludzkich zagrożeniach dla społeczeństwa: "schorzeniach” i „patologiach” indywidualnych i społecznych.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Posiada umiejętność korzystania ze źródeł internetowych i baz danych w celu pozyskania danych koniecznych do oceny rozwoju społecznego i presji antropogenicznej na środowisko
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U22, K_U14, K_U12, K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U02
- Potrafi ocenić poziom zrównoważonego rozwoju i wskaźnik rozwoju społecznego krajów.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U22, K_U12, K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U03
- Potrafi wykorzystać dane statystyczne do oceny potencjalnych zagrożeń środowiska danego kraju.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U22, K_U14, K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U04
- Potrafi obliczyć emisję CO2 z energetycznego spalania paliw.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U21, K_U14, K_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Posiada umiejętność pracy w zespole i odpowiedzialności za wykonywane zadania.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K04, K_K03, K_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K02
- Ma świadomość wagi oraz dynamiki zagrożeń cywilizacyjnych i ich wpływu na środowisko, społeczeństwo i jednostkę
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K06, K_K05, K_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: