- Nazwa przedmiotu:
- Elementy ekonomiki, marketingu i zarządzania
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Andrzej Wiszniewski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obieralna
- Kod przedmiotu:
- 1110-ISCOG-ISP-7403
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 30 h
Ćwiczenia komputerowe 15 h
Zapoznanie się z literaturą 35 h
Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja 30h
Przygotowanie raportu 10
Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20
Razem 140 h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład 30 h
Ćwiczenia komputerowe 15 h
Zapoznanie się z literaturą 35 h
Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20
Razem 65 h
ECTS 5
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- nie dotyczy
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmioty podstawowe: matematyka I
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wybranych zagadnień mikroekonomii, zasad marketingu w sektorze użytkowania energii oraz zarządzania energią i zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach energetycznych.
Zostaną omówione zagadnienie związane z:
• zagadnieniemi przygotowania i oceny efektywności inwestycji i pozyskiwania środków finansowych.;
• specyfika rynku sieciowego, Produkt Miejsce Cena, planowanie marketingu, kontrola skuteczności działań marketingowych;
• przygotowanie do rozmów handlowych punktu widzenia drugiej strony, pozytywne myślenie i nastawienie do rozmów, podstawowe zasady procesu przekonywania
• planowanie w przedsiębiorstwie, organizacja, zatrudnianie, przewodzenie i motywacja, sprawowanie kontroli
- Treści kształcenia:
-
Treść wykładów:
1. Zmiana wartości pieniądza w czasie, inflacja, wzrost cen
a. Stopa dyskontowa oraz współczynniki dyskontujące
b. Dyskontowanie pieniądza
c. Uwzględnienie inflacji i wzrostu cen
2. Kredyt, raty spłat i odsetek, zabezpieczenia
a. Spłata kredytu w równych ratach
b. Śródokresowa spłata kredytu w równych ratach
c. Obliczanie odsetek od faktycznie pozostałego długu
d. Obliczanie odsetek od długu istniejącego na początku okresu procentowego
3. Spłata kredytów w stałych kwotach płatności
4. Splata kredytu z kapitalizacją odsetek
a. Oprocentowanie składane okresowe (nieciągłe)
b. Oprocentowanie składane natychmiastowe (ciągłe)
5. Koszt pieniądza i inwestycje na rynku kapitałowym stopy – redyskonta, lombardowa, referencyjna
a. Wprowadzenie
b. Stopy procentowe NBP
c. Koszt pieniądza dla inwestorów
6. Wskaźniki efektywności inwestycyjnej
a. Wprowadzenie
b. Kryteria opłacalności
c. Prosty okres zwrotu nakładów SPBT i czas zwrotu nakładów PBT
d. Wartość bieżąca netto NPV
e. Wewnętrzna stopa zwrotu IRR
f. PI ( Profitability Index – wskaźnik rentowności )
g. Zależności pomiędzy PBT , SPBT , NPV , IRR, PI
h. BEP ( Break Even Point – próg rentowności
i. Przepływ pieniądza
7. Dzwignia podatkowa i amortyzacyjna
a. Uwagi wstępne
b. Podatki w inwestycjach
c. Amortyzacja liniowa
d. Amortyzacja progresywna
e. Amortyzacja degresywna
8. Marketing w ciepłownictwie i usługach komunalnych (specyfika rynku sieciowego, Produkt Miejsce Cena, planowanie marketingu, kontrola skuteczności działań marketingowych)
9. Strategia sprzedaży i działania ją wspierające (Przygotowanie do rozmów handlowych punktu widzenia drugiej strony, pozytywne myślenie i nastawienie do rozmów, odstawowe zasady procesu przekonywania).
10. Zarządzanie firmą (planowanie, organizacja, zatrudnianie, przewodzenie i motywacja, sprawowanie kontroli)
11. Test zaliczeniowy
Ćwiczenia:
Studenci wykonują opracowanie - przykładowy bussiness plan inwestycji:
Modernizacja kotłowni węglowej na inne paliwo
Kompleksowa termomodernizacja obiektów osiedla mieszkaniowego
- Metody oceny:
- Test zaliczeniowy z wykładów
Ocena samodzielnie wykonanego bussines planu
Ocena zintegrowania - Średnia arytmetyczna
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- A.Wiszniewski, A.Panek, Manuskrypt wykładów, prezentacje
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada podstawową wiedzę dotyczącą transferu technologii oraz komercjalizacji wyników badań, w tym zagadnień ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego
Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, ekonomiki produkcji, nauk prawnych, humanistycznych i społecznych związaną z pozatechnicznymi aspektami wykonywanej pracy
Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej
Weryfikacja:
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
IS_W16, IS_W17, IS_W18
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WK, III.P6S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi przeprowadzać ocenę techniczną, lub technologiczną, lub funkconalną typowych urządzeń stosowanych w ciepłownictwie, lub ogrzewnictwie, lub klimatyzacji
Potrafi okreslic wartosci skumulowanych wskazników zuzycia energii i zasobów naturalnych lub emisji zanieczyszceń (zna zasady inżynierii zrównoważonego rozwoju), w ciepłownictwie, lub ogrzewnictwie,lub klimatyzacji
Weryfikacja:
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
IS_U06, IS_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Ma swiadomosc wagi pozatechnicznych aspektów i skutków dzialalnosci inzynierskiej, w tym jej wplywu na środowisko, i zwiazanej z tym odpowiedzialnosci za podejmowane decyzje
Potrafi myśleć i dzialać w sposób przedsiebiorczy
Weryfikacja:
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
IS_K02, IS_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_K, I.P6S_KR, I.P6S_KO