Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie eksploatacją obiektów latających
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Kamila Kustroń
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ML.NK496
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 47 godzin, w tym: a) wykład - 45 godz.; c) konsultacje - 1 godz. 2. Praca własna - 14 godzin, w tym: a) przygotowanie projektu systemu zarządzania ciągłą zdatnością do lotu dla wybranych samolotów nim 10 egzemplarzy dwu typów dla założonej siatki połączeń i profilu firmy - 8 godz.; b) przygotowanie prezentacji dotyczącej wypadków i incydentów lotniczych dla wybranych do analizy dwu typów samolotów na podstawie opracowanych raportów komisji badania wypadków lotniczych - 6.; RAZEM: 60 godzin = 2 punkty ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 punkty ECTS - liczba godzin kontaktowych - 46 godzin, w tym: a) wykład - 45 godz.; c) konsultacje - 1 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,5 punkt ECTS - 14 godzin, w tym: a) przygotowanie projektu systemu zarządzania ciągłą zdatnością do lotu dla wybranych samolotów nim 10 egzemplarzy dwu typów dla założonej siatki połączeń i profilu firmy - 8 b) przygotowanie prezentacji dotyczącej wypadków i incydentów lotniczych dla wybranych do analizy dwu typów samolotów na podstawie opracowanych raportów komisji badania wypadków lotniczych - 6 godz.;
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład45h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Głównym celem jest przedstawienie uwarunkowań prawnych i organizacyjnych w zakresie lotnictwa cywilnego z położeniem nacisku na efektywność systemów zarządzania ciągłą zdatnością do lotu, znajomość prawnych wymogów (EASA, FAA) oraz system zarządzania bezpieczeństwem, sposoby minimalizacji ryzyka powstawania uszkodzeń eksploatacyjnych i rozwój metodyk prewencyjnych zgodnie z filozofią ciągłego doskonalenia.
Treści kształcenia:
W ramach 15 wykładów scharakteryzowane zostaną systemy i procesy eksploatacji statków powietrznych oraz systemy komputerowe wspomagania eksploatacji. Zostaną przedstawione modele systemów eksploatacji z uwypukleniem zagadnień organizacji i sterowania Lotniczych Systemów Transportowych, Lotniczych Systemów Wojskowych i innych. Omówione zostaną podstawy oceny efektywności eksploatacji i symulacji procesów eksploatacyjnych. Przedstawiona zostanie charakterystyka systemów eksploatacji statków powietrznych w aspektach bezpieczeństwa lotów i logistyki. Omówione zostaną przepisy wykonawcze Part M i Part 145. Przedstawione zostaną metody sztucznej inteligencji we wspomaganiu procesu eksploatacji.
Metody oceny:
100% oceny wystawionej na podstawie projektu sytemu zarządzania ciągłą zdatnością do lotu floty dla nowopowstającej linii lotniczej dla założonej misji i założonym składzie floty zgodnie z wymogami przepisu Part M przy ubieganiu sie o certyfikat operatora lotniczego i prezentacji projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Lewitowicz J., Podstawy eksploatacji statków powietrznych. T.1-5. Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa. Dodatkowa literatura: materiały na stronach: http://www.easa.eu.int/, http://www.ulc.gov.pl/ , http://www.ntsb.gov/, http:// www.ndt.net/ .
Witryna www przedmiotu:
http://meil.pw.edu.pl/zsis/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/ZEOL
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka ML.NK496_W1
Zna procedury i wymogi zarządzania ciągłą zdatnością do lotu.
Weryfikacja: Projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK2_W06, LiK2_W13, LiK2_W15, LiK2_W19, LiK2_W20, LiK2_W21, LiK2_W22
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NK496_W2
Zna działania Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego w zakresie kształtowania jakości produktów lotniczych i systemów eksploatacji.
Weryfikacja: Projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK2_W06, LiK2_W22
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka ML.NK496_U1
Potrafi opracować dokumentację zarządzania ciągłą zdatnością do lotu w aspekcie wymogów prawnych.
Weryfikacja: Projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK2_U17
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NK496_U2
Zna zasady bezpieczeństwa pracy w jednostkach eksploatujących sprzęt lotniczy.
Weryfikacja: Udział w szkoleniu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK2_U13
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka ML.NK496_K1
Potrafi pracować w zespole w zakresie poszukiwania informacji i realizacji celu.
Weryfikacja: Projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK2_K03, LiK2_K06
Powiązane charakterystyki obszarowe: