- Nazwa przedmiotu:
- Algorytmiczna teoria gier
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Grzegorz Rządkowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie Bezpieczeństwem Infrastruktury Krytycznej
- Grupa przedmiotów:
- Kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
10h wykład + 10h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń + 5h analiza literatury + 15h przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń i wykładu + 5h konsultacje = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,83 ECTS:
10h wykład + 10h ćwiczenia + 5h konsultacje = 25h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,67 ECTS:
10h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń + 5h analiza literatury + 15h przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń i wykładu + 5h konsultacje = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczenie przedmiotu analiza matematyczna
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest nauczenie podstaw teorii gier oraz zasad posługiwania się nią w kontekście zastosowań w zarządzaniu, ekonomii i finansach.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Podstawowe pojęcia teorii gier. Klasyfikacja gier.
2. Gracze, strategie czyste, wypłaty. Równowaga Nasha w strategiach czystych.
3. Strategie mieszane. Strategie dominujące. Punkt równowagi. Twierdzenie Nasha.
4. Gry o sumie zerowej. Strategie minimaksowe i maksiminowe.
5. Gry kooperacyjne. Stabilność, sprawiedliwy podział zysków, wartość Shapley’a
B. Ćwiczenia:
Zagadnienia jak dla wykładów, rozwiązywanie zadań
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności wnioskowania dotyczącego zadawanych w trakcie wykładu pytań problemowych, częściowo interaktywna forma prowadzenia wykładu.
2. Ocena sumatywna : przeprowadzenie testu, ocena z testu w zakresie 2-5;
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas kolejnych zajęć, ocena zadań domowych
2. Ocena sumatywna: ocena ćwiczeń wykonywanych w trakcie zajęć w skali punktowej i zadań domowych , kolokwium oceniane w skali punktowej.E.
E. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z kolokwium końcowego z wykładu jak i z ocena z części ćwiczeniowej >=3. Ocena z przedmiotu obliczana jest zgodnie z formułą: 0,5 * ocena z ćwiczeń + 0,5* ocena testu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Malawski, M., Wieczorek A., Sosnowska H., 2011. Konkurencja i kooperacja. Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Uzupełniająca:
1. Straffin Ph. D., 2006. Teoria gier. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka B2_W04
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu meto-dy teorii gier wspomagające wypracowanie, ocenę i podejmowanie decyzji w procesach zarządzania organizacjami
Weryfikacja: Test, ćwiczenia (rozwiązywanie zadań, prezentacja rozwiązań zadań domowych)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka B2_U03
- Absolwent potrafi przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań dotyczących teorii gier oraz ich rozwiązywaniu dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające
Weryfikacja: Test, zaliczenie ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka B2_K04
- Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy i ekonomiczny
Weryfikacja: Zaliczenia pisemne, ćwiczenia (rozwiązywanie zadań, zespołowe studia przypadków)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: