Nazwa przedmiotu:
Strategie przedsiębiorstw w dobie globalizacji
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab.Gierszewska Grażyna
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie przedsiębiorstwem w gospodarce globalnej
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 10h wykład + 10h ćwiczenia + 3h konsultacje + 17h analizy przypadków + 10h przygotowanie się do zajęć = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,9 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 15 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 12 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Wyzwania współczesności w tym procesy integracji, globalizacji i dynamiczny rozwój technologiczny zmuszają menedżerów do podejmowania działań odważnych i kreatywnych. Konieczne staje się przyjęcie przez zarządzających międzynarodowej perspektywy postrzegania własnej firm, czego przejawem jest identyfikowanie szans i zagrożeń, wzorców działania, partnerów poza granicami własnego kraju, często w zupełnie innym środowisku kulturowym. Umiejętne przenoszenie przez przedsiębiorstwa zasobów i źródeł przewagi konkurencyjnej na szerokie i zróżnicowane rynki oraz harmonijna współpraca w ramach wielokulturowych zespołów jest specyfiką zarządzania w zglobalizowanym świecie i podstawą sukcesów przedsiębiorstw, umiejętnie wykorzystujących swoje umiejętności i kompetencje.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Strategie globalizacji i transnacjonalizacji – współczesne przemiany w gospodarce światowej – koncepcje G. Yipa, C.A. Bartletta i S. Ghoshala, A.K. Koźmińskiego 2. Internacjonalizacja jako proces i jej pomiar – wskaźniki rynkowe, syntetyczne, indeks transnacjonalizacji 3. Regionalizacja – strategie małych i średnich firm na rynkach lokalnych i międzynarodowych 4. Wsparcie finansowe realizacji strategii 5. Kryzysy a globalizacja 6. Idea CSR i ładu korporacyjnego Ćwiczenia: Strategie przedsiębiorstw: 1. Strategie globalne versus lokalne, 2. Strategie judo – walka Dawida z Goliatem 3. Strategie błękitnego oceanu 4. Strategie odpowiedzialnego zarządzania 5. Strategie na rynkach schyłkowych Studenci przygotowują prezentacje grupowe – każda grupa dwa tematy – które są dyskutowane na zajęciach.
Metody oceny:
Wykład: 1. Ocena formatywna: 1) obecność na zajęciach potwierdzana wyrywkowo robioną listą obecności (raz na kilka zajęć). Prezentacja zespołowa analizy przypadków na zajęciach 2-6. 2. Ocena sumatywna: wymagane jest ponad 80% obecności i ocena z prezentacji analizy przypadków w szkolnej skali 2-5. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć. Elementy ćwiczeń są dyskutowane na każdych ćwiczeniach. Oceniana jest wartość merytoryczna ćwiczeń, ich poprawność metodyczna i kreatywność w odpowiedzi na temat oraz sposób uzasadnienia, terminowość wykonania prac, redakcja prac ćwiczeniowych. oraz wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena ćwiczeń w zakresie 0-5 pkt na osobę; Projekt końcowy (analizy przypadków polskich przedsiębiorstw) wykonywany przez zespół, projekt oceniany jest w zakresie 0-10 pkt na osobę. Do zaliczenia wymagane jest oddanie projektu z wszystkimi ćwiczeniami (analizami) oraz student zebrał ponad 50% możliwych punków, co daje ocenę >=3. 2.Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych za wykonane ćwiczenia oraz ocena za projekt końcowy. E.Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli ocena z ćwiczeń i wykładu jest >=3
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Pietrasiński P., 2014, Aktywizowanie internacjonalizacji przedsiębiorstw, Warszawa PWE, 2. Zarządzanie w przedsiębiorstwie N.O. Droga do przyszłości, 2020, pod red. G. Gierszewskiej, Oficyna Wydawnicza PW, 3. https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=8lVeDQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT15&dq=sustainable+management+strategy+of+eneterpeise&ots=SqSGwTE4Yx&sig=v1MPuxrptTyzXYvZI0m37sVo2jM&redir_esc=y#v=onepage&q=sustainable%20management%20strategy%20of%20eneterpeise&f=false Uzupełniająca: 1.Danielak W., Mierzwa D., Bartczak K. 2017, Małe i średnie przedsiębiorstwa Polsce. Szanse i zagrożenia rynkowe, Wrocław Wyd. Exante, 2.Chan Kim W., Mauborgne R., 2015Strategia błękitnego oceanu, Warszawa MT Biznes, 3.https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=O4aTAgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP2&dq=sustainable+management+strategy+of+eneterpeise&ots=xQohRsSP2C&sig=kU98KLNK-s0OmkR_3P6Yb6xW3io&redir_esc=y#v=onepage&q=sustainable%20management%20strategy%20of%20eneterpeise&f=false Aktualne artykuły prasowe i naukowe np. z „Harvard Business Review Polska”
Witryna www przedmiotu:
moodle.usos.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka Z2_WG1, Z2_WG8, Z2_WK9
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane zagadnienia globalnej gospodarki cyfrowej oraz płynące z nich uwarunkowania zarządzania strategicznego organizacjami, zwłaszcza: strategie internacjonalizacji, regionalizacji i globalizacji, kryzysów a globalizacji, idee CSR i ładu korporacyjnego
Weryfikacja: Wykład – obecność na zajęciach i prezentacja analizy przypadku Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć i ich aktywności
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z2_WG3, Z2_WG4
Absolwent posiada pogłębioną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu zarządzania strategicznego, w szczególności ukierunkowaną na tworzenie i wdrażanie nowych strategii
Weryfikacja: Wykład – obecność na zajęciach i prezentacja analizy przypadku Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć i ich aktywności
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z2_WK10
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu uwarunkowania ekonomiczne, finansowe, etyczne, społeczne, środowiskowe zarządzania organizacjami w warunkach gospodarki cyfrowej i globalizacji rynku
Weryfikacja: Wykład – obecność na zajęciach i prezentacja analizy przypadku Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć i ich aktywności
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka Z2_UK6
Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do komunikowania się z członkami zespołu projektującego strategie przedsiębiorstwa w celu zdefiniowania uzasadnienia biznesowego oraz założeń strategii a następnie realizacji projektu oraz obrony wyników projektu w perspektywie ustalonych kryteriów oceny
Weryfikacja: Wykład – obecność na zajęciach i prezentacja analizy przypadku Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć i ich aktywności
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z2_UW2
Absolwent potrafi w sposób innowacyjny wykorzystać posiadaną wiedzę do inicjowania i realizowania w organizacjach procesu planowania strategicznego oraz formułowania strategii w warunkach rynku globalnego i gospodarki cyfrowej
Weryfikacja: Wykład – obecność na zajęciach i prezentacja analizy przypadku Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć i ich aktywności
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka Z2_KK1, Z2_KK3
Absolwent jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu zarządzania strategicznego oraz do uznania jej znaczenia w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Wykład – obecność na zajęciach i prezentacja analizy przypadku Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć i ich aktywności
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z2_KR7
Absolwent jest gotowy do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych w obszarze zarządzania strategicznego w warunkach gospodarki cyfrowej oraz odznacza się gotowością i zdolnością do dzielenia się z innymi własnymi doświadczeniami w tym zakresie
Weryfikacja: Wykład – obecność na zajęciach i prezentacja analizy przypadku Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć i ich aktywności
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: