- Nazwa przedmiotu:
- Strategie przedsiębiorstw w dobie globalizacji
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab.Gierszewska Grażyna
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie przedsiębiorstwem w gospodarce globalnej
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
10h wykład + 10h ćwiczenia + 3h konsultacje + 17h analizy przypadków + 10h przygotowanie się do zajęć = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,9 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 15 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 12 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Wyzwania współczesności w tym procesy integracji, globalizacji i dynamiczny rozwój technologiczny zmuszają menedżerów do podejmowania działań odważnych i kreatywnych. Konieczne staje się przyjęcie przez zarządzających międzynarodowej perspektywy postrzegania własnej firm, czego przejawem jest identyfikowanie szans i zagrożeń, wzorców działania, partnerów poza granicami własnego kraju, często w zupełnie innym środowisku kulturowym. Umiejętne przenoszenie przez przedsiębiorstwa zasobów i źródeł przewagi konkurencyjnej na szerokie i zróżnicowane rynki oraz harmonijna współpraca w ramach wielokulturowych zespołów jest specyfiką zarządzania w zglobalizowanym świecie i podstawą sukcesów przedsiębiorstw, umiejętnie wykorzystujących swoje umiejętności i kompetencje.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Strategie globalizacji i transnacjonalizacji –
współczesne przemiany w gospodarce światowej – koncepcje G. Yipa, C.A. Bartletta i S. Ghoshala, A.K. Koźmińskiego
2. Internacjonalizacja jako proces i jej pomiar –
wskaźniki rynkowe, syntetyczne, indeks transnacjonalizacji
3. Regionalizacja –
strategie małych i średnich firm na rynkach lokalnych i międzynarodowych
4. Wsparcie finansowe realizacji strategii
5. Kryzysy a globalizacja
6. Idea CSR i ładu korporacyjnego
Ćwiczenia: Strategie przedsiębiorstw:
1. Strategie globalne versus lokalne,
2. Strategie judo – walka Dawida z Goliatem
3. Strategie błękitnego oceanu
4. Strategie odpowiedzialnego zarządzania
5. Strategie na rynkach schyłkowych
Studenci przygotowują prezentacje grupowe – każda grupa dwa tematy – które są dyskutowane na zajęciach.
- Metody oceny:
- Wykład:
1. Ocena formatywna: 1) obecność na zajęciach potwierdzana wyrywkowo robioną listą obecności (raz na kilka zajęć).
Prezentacja zespołowa analizy przypadków na zajęciach 2-6.
2. Ocena sumatywna: wymagane jest ponad 80% obecności i ocena z prezentacji analizy przypadków w szkolnej skali 2-5.
Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć. Elementy ćwiczeń są dyskutowane na każdych ćwiczeniach.
Oceniana jest wartość merytoryczna ćwiczeń, ich poprawność metodyczna i kreatywność w odpowiedzi na temat oraz sposób uzasadnienia, terminowość wykonania prac, redakcja prac ćwiczeniowych. oraz wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena ćwiczeń w zakresie 0-5 pkt na osobę;
Projekt końcowy (analizy przypadków polskich przedsiębiorstw) wykonywany przez zespół, projekt oceniany jest w zakresie 0-10 pkt na osobę.
Do zaliczenia wymagane jest oddanie projektu z wszystkimi ćwiczeniami (analizami) oraz student zebrał ponad 50% możliwych punków, co daje ocenę >=3.
2.Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych za wykonane ćwiczenia oraz ocena za projekt końcowy.
E.Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli ocena z ćwiczeń i wykładu jest >=3
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Pietrasiński P., 2014, Aktywizowanie internacjonalizacji przedsiębiorstw, Warszawa PWE,
2. Zarządzanie w przedsiębiorstwie N.O. Droga do przyszłości, 2020, pod red. G. Gierszewskiej, Oficyna Wydawnicza PW,
3. https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=8lVeDQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT15&dq=sustainable+management+strategy+of+eneterpeise&ots=SqSGwTE4Yx&sig=v1MPuxrptTyzXYvZI0m37sVo2jM&redir_esc=y#v=onepage&q=sustainable%20management%20strategy%20of%20eneterpeise&f=false
Uzupełniająca:
1.Danielak W., Mierzwa D., Bartczak K. 2017, Małe i średnie przedsiębiorstwa Polsce. Szanse i zagrożenia rynkowe, Wrocław Wyd. Exante,
2.Chan Kim W., Mauborgne R., 2015Strategia błękitnego oceanu, Warszawa MT Biznes,
3.https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=O4aTAgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP2&dq=sustainable+management+strategy+of+eneterpeise&ots=xQohRsSP2C&sig=kU98KLNK-s0OmkR_3P6Yb6xW3io&redir_esc=y#v=onepage&q=sustainable%20management%20strategy%20of%20eneterpeise&f=false
Aktualne artykuły prasowe i naukowe np. z „Harvard Business Review Polska”
- Witryna www przedmiotu:
- moodle.usos.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka Z2_WG1, Z2_WG8, Z2_WK9
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane zagadnienia globalnej gospodarki cyfrowej oraz płynące z nich uwarunkowania zarządzania strategicznego organizacjami, zwłaszcza: strategie internacjonalizacji, regionalizacji i globalizacji, kryzysów a globalizacji, idee CSR i ładu korporacyjnego
Weryfikacja: Wykład – obecność na zajęciach i prezentacja analizy przypadku
Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć i ich aktywności
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_WG3, Z2_WG4
- Absolwent posiada pogłębioną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu zarządzania strategicznego, w szczególności ukierunkowaną na tworzenie i wdrażanie nowych strategii
Weryfikacja: Wykład – obecność na zajęciach i prezentacja analizy przypadku
Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć i ich aktywności
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_WK10
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu uwarunkowania ekonomiczne, finansowe, etyczne, społeczne, środowiskowe zarządzania organizacjami w warunkach gospodarki cyfrowej i globalizacji rynku
Weryfikacja: Wykład – obecność na zajęciach i prezentacja analizy przypadku
Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć i ich aktywności
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka Z2_UK6
- Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do komunikowania się z członkami zespołu projektującego strategie przedsiębiorstwa w celu zdefiniowania uzasadnienia biznesowego oraz założeń strategii a następnie realizacji projektu oraz obrony wyników projektu w perspektywie ustalonych kryteriów oceny
Weryfikacja: Wykład – obecność na zajęciach i prezentacja analizy przypadku
Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć i ich aktywności
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_UW2
- Absolwent potrafi w sposób innowacyjny wykorzystać posiadaną wiedzę do inicjowania i realizowania w organizacjach procesu planowania strategicznego oraz formułowania strategii w warunkach rynku globalnego i gospodarki cyfrowej
Weryfikacja: Wykład – obecność na zajęciach i prezentacja analizy przypadku
Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć i ich aktywności
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka Z2_KK1, Z2_KK3
- Absolwent jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu zarządzania strategicznego oraz do uznania jej znaczenia w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Wykład – obecność na zajęciach i prezentacja analizy przypadku
Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć i ich aktywności
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_KR7
- Absolwent jest gotowy do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych w obszarze zarządzania strategicznego w warunkach gospodarki cyfrowej oraz odznacza się gotowością i zdolnością do dzielenia się z innymi własnymi doświadczeniami w tym zakresie
Weryfikacja: Wykład – obecność na zajęciach i prezentacja analizy przypadku
Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć i ich aktywności
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: