Nazwa przedmiotu:
Innowacje w gospodarce globalnej
Koordynator przedmiotu:
dr inż Danuta Rojek
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 10h wykład + 10h ćwiczenia + 19h przygotowanie do ćwiczeń + 3h konsultacje +8h przygotowanie do egzaminu = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,9 ECTS:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza w zakresie podstaw nauki o organizacji i zarządzaniu; w tym produkcji, ochrony własności intelektualnej, umiejętność obsługi komputera, edytora tekstu, wykorzystania Internetu oraz standardowych programów komputerowych
Limit liczby studentów:
- od 15 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 12 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest poznanie przez studenta i zrozumienie w pogłębionym stopniu teorii naukowych właściwych dla innowacji w zarządzaniu oraz kierunków ich rozwoju, a także zaawansowanej metodologii badań oraz głównych trendów rozwojowych w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności. Zdobycie umiejętności identyfikowania, interpretowania i wyjaśniania złożonych zjawiska i procesów społecznych oraz relacji między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu innowacyjności, analizowania, prognozowania i modelowania złożonych procesów społecznych z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu innowacyjności, w tym narzędzi IT. Przygotowanie studenta, aby był gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności uczenia się przez całe życie, a także inicjowania działania na rzecz dobra społecznego
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Wyzwania strategiczne działalności innowacyjnej dla gospodarek Unii Europejskiej, rozwojowe Polski, regionalne strategie innowacyjne, aktywność innowacyjna przedsiębiorstw. 2. Pojęcie innowacji, gospodarka globalna, innowacyjna gospodarka, rodzaje innowacji, ich źródła i parametry, czynniki sprzyjające innowacyjności. 3. Modele procesów innowacyjnych. Modele zarządzania innowacjami. Menedżer innowacji, jego cechy i rola. 4. Organizacja i współpraca zespołów w ramach działalności innowacyjnej. Współpraca z jednostkami otoczenia biznesu. 5. Metody poszukiwania innowacyjnych rozwiązań. 6. Ekonomiczne aspekty działalności innowacyjnej. 7. Źródła finansowania innowacji. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie teoretyczne. Przyjęcie założeń projektowych (przedsiębiorstwo międzynarodowe, innowacja globalna). 2. Charakterystyka rynku pierwotnego i analiza docelowego z wykorzystaniem metod analizy strategicznej. 3. Określenie barier innowacyjności. 4. Przyjęcie działań marketingowych uwzględniających specyfikę rynku, grupy docelowej i meritum innowacji po analizie rynku pierwotnego z wykorzystaniem adekwatnego rodzaju marketingu mix. 5. Harmonogramowanie i analiza zasobów. 6. Analiza ryzyka wraz z działaniami zapobiegawczymi. 7. Uproszczona analiza ekonomiczna.
Metody oceny:
Wykład: 1. Ocena formatywna: egzamin pisemny 2. Ocena sumatywna : egzamin pisemny zawierający pytania; ocena z egzaminu w zakresie 2-5;do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3 Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: Na zajęciach weryfikowana jest poprawność merytoryczna wykonania poszczególnych ćwiczeń składających się na końcowy projekt. Elementy projektu są dyskutowane i weryfikowane na każdym etapie jego wykonania. 2. Ocena sumatywna: Oceniana jest wartość merytoryczna i ich możliwości implementacyjne, terminowość, zaawansowanie, redakcja końcowa. Maksymalna liczba punktów 18, w tym po 3 punkty za każde ćwiczenie Punktacja: 18-17 – ocena 5 16-15 – ocena 4.5 14-13 – ocena 4 12-11 – ocena 3.5 10-9 – ocena 3.0 Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeżeli ocena zarówno z wykładu jak i ćwiczeń jest >=3.Ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,5 *ocena z wykładu + 0,5 *ocena z ćwiczeń.
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Szatkowski, K. 2016. Zarządzanie innowacjami i transferem technologii. Warszawa Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Żuber, R., red., 2016. Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie. Wybrane aspekty. Warszawa: Difin. 2. Zielińska-Głębocka, A., 2016. Dostosowania strukturalne gospodarek do globalizacji. Warszawa: C.H. Beck. 3. Zielińska-Głębocka, A.,2012. Współczesna gospodarka światowa. Przemiany, Innowacje, Kryzysy, Rozwiązania regionalne. Warszawa: Wolters Kluwer Business. 4. Żuber, R., 2009. Technology transfer: selected concepts of solutions. Warszawa: Difin. 5. Cantamessa, M.. 2016. Management of Innovation and Product Development. London: Springer. Uzupełniająca: 1. Jasiński, A.H., 2006. Innowacje i transfer techniki w procesie transformacji. Warszawa: Difin. 2. Kasperkiewicz, W., 2016. Wyzwanie innowacyjne dla gospodarek Unii Europejskiej w świetle Strategii Europa 2020. Studia Prawno-Ekonomiczne. t. XCIX. 3. Kubielas, S., 2009. Innowacje i luka technologiczna w gospodarce globalnej opartej na wiedzy: strukturalne i makroekonomiczne uwarunkowania. Warszawa: Uniwersytet Warszawski. Wydział Nauk Ekonomicznych. 4. Kodama, M., 2017. Ma Theory and the Creative Management of Innovation. Palgrave Macmillan. 5. Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), 2017. Warszawa: Ministerstwo Rozwoju.
Witryna www przedmiotu:
moodle.usos.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka Z2_WG1, Z2_WG3, Z2_WG8
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane zagadnienia teorii naukowych właściwych dla innowacji w zarządzaniu oraz kierunków ich rozwoju w warunkach globalnej gospodarki cyfrowej oraz płynące z nich uwarunkowania zarządzania organizacjami,
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny Ćwiczenia - zaliczenie projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z2_WG5
Absolwent ma pogłębioną wiedzę ukierunkowaną na kreowanie i wdrażanie innowacji, w tym technologicznych oraz ocenę potencjału innowacyjnego i komercyjnego projektów, zwłaszcza w odniesieniu do pojęcia innowacji, modeli procesów innowacyjnych uwzględniających rolę menedżera oraz zespołu, metod poszukiwania oraz oceny innowacyjnych rozwiązań
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny Ćwiczenia - zaliczenie projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka Z2_UW3
Absolwent posiada umiejętności z zakresu oceny potencjału innowacyjnego i komercyjnego projektów
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny Ćwiczenia - zaliczenie projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z2_UW4
Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do innowacyjnego wykonywania zadań z obszaru zarządzania procesem innowacji oraz zespołem i organizacją w nieprzewidywalnych warunkach transformacji cyfrowej i gospodarki globalnej
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny Ćwiczenia - zaliczenie projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka Z2_KO5
Absolwent jest gotowy do myślenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy, potrafi projektować innowacyjne modele biznesowe
Weryfikacja: Ćwiczenia - zaliczenie projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: