Nazwa przedmiotu:
Innowacje w modelach biznesowych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Kotarba Marcin
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 30h wykład + 7h analiza literaturowa + 10h przygotowanie do zaliczenia + 3h konsultacje = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
1. Wiedza ogólna z zakresu strategii, zarządzania, technologii i innowacji. 2. Znajomość ogólnej koncepcji modeli biznesu i sposobów ich kreowania i wdrażania,
Limit liczby studentów:
- od 12 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: 1. posiadał podstawową wiedzę z zakresu sposobów kreowania strategii biznesowej i technologicznej przedsiębiorstw. 2. wypracował ogólną zdolność do kreowania innowacyjnych modeli biznesu w oparciu o innowacje technologiczne i organizacyjne 3. potrafił zaprojektować nowy model biznesu uwzględniający aspekty innowacji. 4. potrafił ocenić znaczenie innowacji i modelowania biznesowego dla rozwoju przedsiębiorstw, być otwartym na zmiany, akceptować zmiany w wyniku rozwoju rynku i konkurencji.
Treści kształcenia:
Wykład 1. Koncepcja modelu biznesowego jako podstawy architektury organizacji 2. Różnorodność i powtarzalność modeli biznesowych. 3. Wyróżniająca się podstawowa działalność przedsiębiorstwa. Innowacje zachowawcze i przełomowe w modelach biznesowych. 4. Analiza przypadków wykorzystania innowacji w modelach biznesowych, case study. 5. Sposoby i techniki kreowania innowacyjnych modeli biznesu w przedsiębiorstwie, zarządzanie innowacjami w tworzeniu i wdrażaniu modeli biznesowych. 6. Zasady opracowywania projektu modelu biznesowego
Metody oceny:
Wykład: 1. Ocena formatywna: pisemna praca kontrolna (test wiedzy) 2. Ocena sumatywna : Ocena końcowa w zakresie 2-5. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >= 3
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. R. Knosala, A. Boratyńska-Sala, M. Jurczyk-Bunkowska, A. Moczała, 2014 Zarządzanie innowacjami, Warszawa: PWE 2. J. Tidd, J. Bessant, 2013 Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technologicznych, rynkowych i organizacyjnych, Warszawa: Wolters Kluwer SA 3. M. Jabłoński, 2013 Kształtowanie modeli biznesu, Warszawa: DIFIN 4. The Innovator's Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail (Management of Innovation and Change) Paperback – Illustrated, January 5, 2016 by Clayton M. Christensen ; ‎ Harvard Business Review Press; Illustrated edition (January 5, 2016) Uzupełniająca: 1. The Invincible Company: How to Constantly Reinvent Your Organization with Inspiration From the World's Best Business Models (The Strategyzer Series) Paperback – April 14, 2020 by Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Alan Smith, Frederic Etiemble ; ‎ Wiley; 1st edition (April 14, 2020)
Witryna www przedmiotu:
moodle.usos.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka Z2_WG1, Z2_WG3
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane zagadnienia kreowania innowacyjnych modeli biznesowych w warunkach globalnej gospodarki cyfrowej oraz płynące z nich uwarunkowania zarządzania organizacjami,
Weryfikacja: Wykład - pisemna praca kontrolna (test wiedzy) ,
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z2_WG5
Absolwent ma pogłębioną wiedzę ukierunkowaną na kreowanie i wdrażanie innowacji, zwłaszcza innowacyjnych modeli biznesowych oraz ocenę potencjału innowacyjnego i komercyjnego projektów
Weryfikacja: Wykład - pisemna praca kontrolna (test wiedzy) ,
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka Z2_UW3
Absolwent posiada umiejętności z zakresu oceny potencjału innowacyjnego i komercyjnego projektów
Weryfikacja: Wykład - pisemna praca kontrolna (test wiedzy)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z2_UW4
Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do innowacyjnego wykonywania zadań z obszaru zarządzania i kreowania innowacyjnych modeli biznesowych w nieprzewidywalnych warunkach transformacji cyfrowej i gospodarki globalnej
Weryfikacja: Wykład - pisemna praca kontrolna (test wiedzy)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka Z2_KO5
Absolwent jest gotowy do myślenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy, potrafi projektować innowacyjne modele biznesowe
Weryfikacja: Wykład - pisemna praca kontrolna (test wiedzy)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: