- Nazwa przedmiotu:
- Innowacje w modelach biznesowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Kotarba Marcin
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
30h wykład + 7h analiza literaturowa + 10h przygotowanie do zaliczenia + 3h konsultacje = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- 1. Wiedza ogólna z zakresu strategii, zarządzania, technologii i innowacji.
2. Znajomość ogólnej koncepcji modeli biznesu i sposobów ich kreowania i wdrażania,
- Limit liczby studentów:
- - od 12 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
1. posiadał podstawową wiedzę z zakresu sposobów kreowania strategii biznesowej i technologicznej przedsiębiorstw.
2. wypracował ogólną zdolność do kreowania innowacyjnych modeli biznesu w oparciu o innowacje technologiczne i organizacyjne
3. potrafił zaprojektować nowy model biznesu uwzględniający aspekty innowacji.
4. potrafił ocenić znaczenie innowacji i modelowania biznesowego dla rozwoju przedsiębiorstw, być otwartym na zmiany, akceptować zmiany w wyniku rozwoju rynku i konkurencji.
- Treści kształcenia:
- Wykład
1. Koncepcja modelu biznesowego jako podstawy architektury organizacji
2. Różnorodność i powtarzalność modeli biznesowych.
3. Wyróżniająca się podstawowa działalność przedsiębiorstwa. Innowacje zachowawcze i przełomowe w modelach biznesowych.
4. Analiza przypadków wykorzystania innowacji w modelach biznesowych, case study.
5. Sposoby i techniki kreowania innowacyjnych modeli biznesu w przedsiębiorstwie, zarządzanie innowacjami w tworzeniu i wdrażaniu modeli biznesowych.
6. Zasady opracowywania projektu modelu biznesowego
- Metody oceny:
- Wykład:
1. Ocena formatywna: pisemna praca kontrolna (test wiedzy)
2. Ocena sumatywna : Ocena końcowa w zakresie 2-5. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >= 3
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. R. Knosala, A. Boratyńska-Sala, M. Jurczyk-Bunkowska, A. Moczała, 2014 Zarządzanie innowacjami, Warszawa: PWE
2. J. Tidd, J. Bessant, 2013 Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technologicznych, rynkowych i organizacyjnych, Warszawa: Wolters Kluwer SA
3. M. Jabłoński, 2013 Kształtowanie modeli biznesu, Warszawa: DIFIN
4. The Innovator's Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail (Management of Innovation and Change) Paperback – Illustrated, January 5, 2016
by Clayton M. Christensen ; Harvard Business Review Press; Illustrated edition (January 5, 2016)
Uzupełniająca:
1. The Invincible Company: How to Constantly Reinvent Your Organization with Inspiration From the World's Best Business Models (The Strategyzer Series) Paperback – April 14, 2020 by Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Alan Smith, Frederic Etiemble ; Wiley; 1st edition (April 14, 2020)
- Witryna www przedmiotu:
- moodle.usos.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka Z2_WG1, Z2_WG3
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane zagadnienia kreowania innowacyjnych modeli biznesowych w warunkach globalnej gospodarki cyfrowej oraz płynące z nich uwarunkowania zarządzania organizacjami,
Weryfikacja: Wykład - pisemna praca kontrolna (test wiedzy) ,
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_WG5
- Absolwent ma pogłębioną wiedzę ukierunkowaną na kreowanie i wdrażanie innowacji, zwłaszcza innowacyjnych modeli biznesowych oraz ocenę potencjału innowacyjnego i komercyjnego projektów
Weryfikacja: Wykład - pisemna praca kontrolna (test wiedzy) ,
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka Z2_UW3
- Absolwent posiada umiejętności z zakresu oceny potencjału innowacyjnego i komercyjnego projektów
Weryfikacja: Wykład - pisemna praca kontrolna (test wiedzy)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_UW4
- Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do innowacyjnego wykonywania zadań z obszaru zarządzania i kreowania innowacyjnych modeli biznesowych w nieprzewidywalnych warunkach transformacji cyfrowej i gospodarki globalnej
Weryfikacja: Wykład - pisemna praca kontrolna (test wiedzy)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka Z2_KO5
- Absolwent jest gotowy do myślenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy, potrafi projektować innowacyjne modele biznesowe
Weryfikacja: Wykład - pisemna praca kontrolna (test wiedzy)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: