Nazwa przedmiotu:
Przedsiębiorstwo w gospodarce globalnej
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Mieczysław Morawski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 75h = 30h wykład +15h ćwiczenia + 5h konsultacje + 5h analiza literatury + 10h przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń + 10h przygotowanie do egzaminu
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Student ma ukończony kurs przedmiotów: Podstawy zarządzania i Podstawy przedsiębiorczości; wykazuje zainteresowanie funkcjonowaniem i rozwojem współczesnych przedsiębiorstw w globalnym otoczeniu; posiada umiejętność korzystania z Internetu oraz korzystania z elektronicznych baz w systemach bibliotecznych i innych źródeł wiedzy; posiada znajomość edytora tekstów w stopniu umożliwiającym przygotowanie projektów zaplanowanych w ramach ćwiczeń.
Limit liczby studentów:
-od 15 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 12 osób do limitu miejsc w sali ćwiczeniowej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest -wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu koncepcji przedsiębiorstwa funkcjonującego w środowisku globalnych procesów ekonomicznych, społecznych, technologicznych i politycznych, uwikłanego w sieciach międzyorganizacyjnych form kooperencji z rywalami rynkowymi i zarządzającego relacjami z innymi grupami interesariuszy kontraktowych i kontekstowych w turbulentym otoczeniu; - wykształcenie umiejętności rozpoznawania problemów organizacyjno-zarządczych w przedsiębiorstwie funkcjonującym w środowisku globalnym [PFSG], analizy przyczyn ich występowania, ustalenia diagnozy problemu oraz doboru i zastosowania adekwatnych metod ich rozwiązania na poziomach operacyjnym i strategicznym; - wykształcenie umiejętności w zakresie modelowania, doskonalenia i projektowania implementacji wybranych elementów systemu zarządzania w PFSG.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. VUCA – nowy poziom zglobalizowanego świata. Mega trendy a niespodziewane zjawiska i procesy: efekt „szarych nosorożców” i „czarnych łabędzi”. (2 godz.) 2. Uwarunkowania Gospodarki 4.0. Transformacja cyfrowa. Wyzwania i bariery. (2 godz.) 3. Przedsiębiorstwo 4.0. Cechy i rozwiązania biznesowe. (4 godz.) 4. Przedsiębiorstwo uwikłane w sieciach relacji z interesariuszami w środowisku globalnym. Identyfikacja grup interesu oraz analiza ich wpływu i oczekiwań. (4 godz.) 5. Strategie a modele biznesu w PFSG. (4 godz.) 6. Koncepcje i aplikacje menedżerskie: struktury inteligentne, zwinne i wirtualne, e-biznes, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. (4 godz.) 7. Kształtowanie relacji kooperencyjnych na poziomie globalnym. Partnerstwa strategiczne. (2godz.) 8. Otwarte innowacje w tworzone w sieciach współpracy i współtworzenia. (2 godz.) 9. Studia przypadków przedsiębiorstw globalnych wyznaczaja,cych trendy rozwojowe. (4 godz.) 10. Modelowanie koncepcji PFSG – wnioski i wyzwania niedalekiej przyszłości. (2 godz.) Ćwiczenia: Analizy przypadków przedsiębiorstw (case studies) pod kątem rozpoznania wpływu turbuletnego globalnego otoczenia na decyzje przedsiębiorstw. W ramach rywalizujących zespołów (kilkusosobowe grupy studentów) poszukiwanie najlepszych rozwiązań adekwatnych do rozpoznanych problemów danego PFSG. Wynik końcowy, zadanie do wykonania: ustalenie założeń modelowych i projektowanie etapów wdrożenia w przedsiębiorstwie. 1. Identyfikacja, analiza i wnioski - trendy w zglobalizowanym świecie. (2 godz.) 2. Identyfikacja, analiza i rozwiązania pod kątem współpracy z wybranymi interesariuszami. (2 godz.) 3. Analiza wybranych modeli biznesu „zawieszonych w sieci”. (2 godz.) 4. Dobór i wykorzystanie koncepcji menedżerskich w rozwiazywniu problemów w przedsiębiorstwie na rynku globalnym. (4 godz.) 5. Kształtowanie relacji z konkurentami na rynku globalnym. (2 godz.) 6. Otwarte innowacje – wybór partnerów. (2 godz.) 7. Podsumowanie efektów pracy zespołowej. (1 godz.)
Metody oceny:
Wykład 1. Ocena formatywna: Ocenie podlega zdobyta przez studentów wiedza przekazana na wykładzie oraz zaczerpnięta z literatury. 2. Ocena sumatywna: egzamin pisemny, aktywny udział w interaktywnych formach prowadzenia wykładu. Ćwiczenia 1. Ocena formatywna: ocena poprawności zadań wykonanych przez studentów w ramach ćwiczeń. 2. Ocena sumatywna: zaliczenie przedmiotu – ocena z ćwiczeń (rozwiązywanie zadań +aktywność studentów na zajęciach). Ocena końcowa z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z ćwiczeń jak i z wykładu >=3.
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Cygler J., Aluchna M., Marciszewska E., Witek-Hajduk M.K., Materna G., Kooperencja przedsiębiorstw w dobie globalizacji. Wyzwania strategiczne, uwarunkowania prawne, Wyd. Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2013. 2. Gierszewska G. (red.), Zarządzanie w przedsiębiorstwie N.0. Droga do przyszłości, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2020. 3. Godziszewski B., Haffer M., Stankiewicz M. J., Sudoł S., praca zbiorowa, Przedsiębiorstwo. Teoria i praktyka zarządzania, PWE, Warszawa 2011. 4. Malara Z., Przedsiębiorstwo w globalnej gospodarce. Wyzwania współczesności, PWN, Warszawa 2006. 5. Morawski M. (red.), Gospodarka 4.0 na przykładzie przedsiębiorstw w Polsce, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2021. 6. Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., Jasiński B., Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania, Wyd. C.H.Beck, Warszawa 2012. Uzupełniająca/Raporty: 1. Przemysł 4.0, czyli wyzwania współczesnej produkcji, 2017. PwC. 2. The Fourth Industrial Revolution and manufacturing’s great reset, McKinsey&Co., 2020. 3. Global Lighthouse Network: Insights from the Forefront of the Fourth Industrial Revolution, World Economic Forum, 2019. 4. Doing Business 2020, World Bank Group. 5. Success personified in the Fourth Industrial Revolution, Deloitte Insights , 2019. 6. Gospodarka 4.0. Czas zmiany dla biznesu. Orlen, Warszawa 2017.
Witryna www przedmiotu:
moodle.usos.pw.edu.pl
Uwagi:
Studenci muszą mieć zapewniony dostęp do wi-fi w trakcie ćwiczeń na sali.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka Z2_WG1
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące aktualnych wyzwań i wieloaspektowych uwarunkowań społeczno-ekonomiczno-technologicznych i innych wpływających na funkcjonowanie przedsiębiorstwa i zarządzanie nim w środowisku globalnej gospodarki cyfrowej.
Weryfikacja: Wykład – egzamin pisemny Ćwiczenia - zadania wykonanych przez studentów w ramach ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z2_WK10
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu wielowymiarowe uwarunkowania mega trendów globalnej gospodarki cyfrowej, oddziałujących na różne rodzaje i formy aktywności zawodowej, pozostających w domenie obszaru zarządzania.
Weryfikacja: Wykład – egzamin pisemny Ćwiczenia - zadania wykonywane przez studentów w ramach ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z2_WK9
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu fundamentalne i dramatyczne zarazem dylematy współczesnego rozwoju cywilizacji, szczególnie związane z czwartą rewolucją przemysłową i postępującą transformacją cyfrową oraz jej narastającymi efektami w powiązaniu z społeczną odpowiedzialnością na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Weryfikacja: Wykład – egzamin pisemny Ćwiczenia - zadania wykonanych przez studentów w ramach ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka Z2_UK6
Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do zarządzania relacjami z interesariuszami, w tym identyfikacji ich oczekiwań i wartości, tworzenia modeli, polityk i procedur komunikowania się, wymiany informacji i współpracy biznesowej w warunkach globalnej gospodarki cyfrowej.
Weryfikacja: Ćwiczenia - zadania wykonywane przez studentów w ramach ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z2_UW1
Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do identyfikowania, definiowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów odnoszących się do kierowania zespołami i zarządzania organizacjami, w tym wskazując etapy implementacji niezbędnych zadań i procesów, w warunkach globalnej gospodarki cyfrowej.
Weryfikacja: Wykład – egzamin pisemny Ćwiczenia - zadania wykonywane przez studentów w ramach ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z2_UW2
Absolwent potrafi w sposób innowacyjny (twórczy, oryginalny i odważny) wykorzystać posiadaną wiedzę do inicjowania i realizowania w organizacjach procesu zarządzania strategicznego, budowy strategii współpracy z interesariuszami pod kątem otwartych innowacji, porozumień kształtujących markę i innych oczekiwań w warunkach globalnej gospodarki cyfrowej.
Weryfikacja: Ćwiczenia - zadania wykonywane przez studentów w ramach ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka Z2_KK1
Absolwent jest gotowy do krytycznej oceny i weryfikacji posiadanej wiedzy i informacji, w szczególności z zakresu zarządzania i funkcjonowania przedsiębiorstwa w warunkach globalnej gospodarki cyfrowej i zrównoważonego rozwoju
Weryfikacja: Wykład – egzamin pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z2_KK3
Absolwent jest gotowy do uznawania znaczenia wiedzy z obszaru zarządzania w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych dotyczących znaczenia i reperkusji procesów globalizacji, transformacji cyfrowej i prymatu zrównoważonego rozwoju oraz korzystać z wiedzy ekspertów w sytuacjach niemożności samodzielnego rozwiązania problemu.
Weryfikacja: Ćwiczenia - zadania wykonywane przez studentów w ramach ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z2_KR7
Absolwent jest gotowy do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem w gospodarce globalnej, uwzględnia w tym zachodzące zmiany w otoczeniu globalnym oraz stosuje i rozwija zasady etyki zawodowej. Odznacza się gotowością do dzielenia się z innymi własnymi doświadczeniami w tym zakresie.
Weryfikacja: Ćwiczenia - zadania wykonywane przez studentów w ramach ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: