- Nazwa przedmiotu:
- Metody matematyki statystycznej
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Michał Stronkowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inzynieria Chemiczna i Procesowa
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1070-IC000-MSP-115
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim wynikające z planu studiów 30
2. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach konsultacji, egzaminów, sprawdzianów etc. 9
3. Godziny pracy samodzielnej studenta w ramach przygotowania do zajęć oraz opracowania sprawozdań, projektów, prezentacji, raportów, prac domowych etc. 7
4. Godziny pracy samodzielnej studenta w ramach przygotowania do egzaminu, sprawdzianu, zaliczenia etc. 12
Sumaryczny nakład pracy studenta 58
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- -
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczenie przedmiotu Matematyka 1.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Zaznajomienie studentów z metodami matematyki statystycznej ze wskazaniem na możliwość ich wykorzystania do celów praktycznych między innymi do opracowywania wyników doświadczeń.
- Treści kształcenia:
- 1. Podstawowe informacje dotyczące rachunku prawdopodobieństwa
2. Zmienne losowe, rodzaje, podstawowe rozkłady, dystrybuanta zmiennej losowe.
3. Parametry zmiennej losowej – wartość oczekiwana, wariancja.
4. Teoria estymacji – estymacja przedziałowa oraz postulowana liczebność próby.
5. Weryfikacja hipotez statystycznych – hipotezy parametryczne – testy dotyczące wartości oczekiwanej i wariancji.
6. Hipotezy nieparametryczne – test zgodności, test losowości próby.
7. Analiza korelacji i regresji liniowej.
8. Sprowadzenie funkcji regresji do przypadku liniowego.
9. Elementy rachunku błędów.
- Metody oceny:
- 1. sprawdzian pisemny
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. K. Kukuła, Elementy statystyki w zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
2. M. Balcerowicz – Szkutnik, W. Szkutnik, Podstawy statystyki w przykładach i zadaniach, Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka, Katowice, 2003.
3. J. Czermiński, A. Iwasiewicz, Metody statystyczne dla chemików, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
4. J. Greń, Modele i zadania statystyki matematycznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1972.
5. J. Koronecki, J. Mielniczuk, Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa, 2001 i późniejsze.
6. W. Krysicki, J. Bartos, W. Dyczka, K. Królikowska, M. Wasilewski, Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
7. A. Plucińska, E. Pluciński, Zadania z rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej dla studentów politechnik, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1982.
8. W. Regel, 101 zadań ze statystyki matematycznej z pełnymi rozwiązaniami krok po kroku, zeszyt 10, Wydawnictwo Bila, Rzeszów, 2006 i późniejsze.
9. C. Heumann, M. Schomaker Shalabh, Introduction to statistics and data analysis with exercises, solutions and applications in R, Springer, 2016.
10. J. H. McDonald, Handbook of biological statistics, 3rd ed. Sparky Ho-use Publishing, 2014. Wersja elektroniczna jest na stronie http://www.biostathandbook.com/.
11. M. Sobczyk, Statystyka, PWN 2007.
12. A. Dobek, T. Szwaczkowski, Statystyka matematyczna dla biologów, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, 2019.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Zajęcia odbywają się stacjonarnie lub formie online, w zależności od obowiązujących w danym momencie regulacji. Obecność na zajęciach jest sugerowana.
Przedmiot zalicza się poprzez napisanie sprawdzianu. Student ma prawo poprawić sprawdzian w terminie ustalonym przez prowadzącego po konsultacji ze studentami.
Zaliczenie na podstawie sprawdzianu podstawowego: 50-60% punktów - ocena 3; 61-70% punktów - ocena 3,5; 71-80% punktów - ocena 4, 81-90% - ocena 4,5; 91-100% punktów - ocena 5.
Zaliczenia odbywają się stacjonarnie lub w formie online, w zależności od obowiązujących w danym momencie regulacji.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W1
- Ma wiedzę dotyczącą metod matematyki statystycznej ze wskazaniem na możliwość ich wykorzystania do celów praktycznych między innymi do opracowywania wyników doświadczeń.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_W, I.P7S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U1
- Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł; potrafi je analizować i interpretować.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UW.o, III.P7S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka KS1
- Rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_K, I.P7S_KK
- Charakterystyka KS2
- Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO, I.P6S_KR, P6U_K, I.P6S_KK