Nazwa przedmiotu:
Metody matematyki statystycznej
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Michał Stronkowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inzynieria Chemiczna i Procesowa
Grupa przedmiotów:
obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1070-IC000-MSP-115
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim wynikające z planu studiów 30 2. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach konsultacji, egzaminów, sprawdzianów etc. 9 3. Godziny pracy samodzielnej studenta w ramach przygotowania do zajęć oraz opracowania sprawozdań, projektów, prezentacji, raportów, prac domowych etc. 7 4. Godziny pracy samodzielnej studenta w ramach przygotowania do egzaminu, sprawdzianu, zaliczenia etc. 12 Sumaryczny nakład pracy studenta 58
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zaliczenie przedmiotu Matematyka 1.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Zaznajomienie studentów z metodami matematyki statystycznej ze wskazaniem na możliwość ich wykorzystania do celów praktycznych między innymi do opracowywania wyników doświadczeń.
Treści kształcenia:
1. Podstawowe informacje dotyczące rachunku prawdopodobieństwa 2. Zmienne losowe, rodzaje, podstawowe rozkłady, dystrybuanta zmiennej losowe. 3. Parametry zmiennej losowej – wartość oczekiwana, wariancja. 4. Teoria estymacji – estymacja przedziałowa oraz postulowana liczebność próby. 5. Weryfikacja hipotez statystycznych – hipotezy parametryczne – testy dotyczące wartości oczekiwanej i wariancji. 6. Hipotezy nieparametryczne – test zgodności, test losowości próby. 7. Analiza korelacji i regresji liniowej. 8. Sprowadzenie funkcji regresji do przypadku liniowego. 9. Elementy rachunku błędów.
Metody oceny:
1. sprawdzian pisemny
Egzamin:
nie
Literatura:
1. K. Kukuła, Elementy statystyki w zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2. M. Balcerowicz – Szkutnik, W. Szkutnik, Podstawy statystyki w przykładach i zadaniach, Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka, Katowice, 2003. 3. J. Czermiński, A. Iwasiewicz, Metody statystyczne dla chemików, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 4. J. Greń, Modele i zadania statystyki matematycznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1972. 5. J. Koronecki, J. Mielniczuk, Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa, 2001 i późniejsze. 6. W. Krysicki, J. Bartos, W. Dyczka, K. Królikowska, M. Wasilewski, Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 7. A. Plucińska, E. Pluciński, Zadania z rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej dla studentów politechnik, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1982. 8. W. Regel, 101 zadań ze statystyki matematycznej z pełnymi rozwiązaniami krok po kroku, zeszyt 10, Wydawnictwo Bila, Rzeszów, 2006 i późniejsze. 9. C. Heumann, M. Schomaker Shalabh, Introduction to statistics and data analysis with exercises, solutions and applications in R, Springer, 2016. 10. J. H. McDonald, Handbook of biological statistics, 3rd ed. Sparky Ho-use Publishing, 2014. Wersja elektroniczna jest na stronie http://www.biostathandbook.com/. 11. M. Sobczyk, Statystyka, PWN 2007. 12. A. Dobek, T. Szwaczkowski, Statystyka matematyczna dla biologów, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, 2019.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
Zajęcia odbywają się stacjonarnie lub formie online, w zależności od obowiązujących w danym momencie regulacji. Obecność na zajęciach jest sugerowana. Przedmiot zalicza się poprzez napisanie sprawdzianu. Student ma prawo poprawić sprawdzian w terminie ustalonym przez prowadzącego po konsultacji ze studentami. Zaliczenie na podstawie sprawdzianu podstawowego: 50-60% punktów - ocena 3; 61-70% punktów - ocena 3,5; 71-80% punktów - ocena 4, 81-90% - ocena 4,5; 91-100% punktów - ocena 5. Zaliczenia odbywają się stacjonarnie lub w formie online, w zależności od obowiązujących w danym momencie regulacji.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W1
Ma wiedzę dotyczącą metod matematyki statystycznej ze wskazaniem na możliwość ich wykorzystania do celów praktycznych między innymi do opracowywania wyników doświadczeń.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K2_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_W, I.P7S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U1
Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł; potrafi je analizować i interpretować.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K2_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_U, I.P7S_UW.o, III.P7S_UW.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka KS1
Rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K2_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_K, I.P7S_KK
Charakterystyka KS2
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K2_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO, I.P6S_KR, P6U_K, I.P6S_KK