Nazwa przedmiotu:
Geodezja fizyczna
Koordynator przedmiotu:
dr inż Tomasz Olszak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GK.SMS209.GW
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych - 70 godzin, w tym: a) obecność na wykładach - 30 godzin, b) obecność ćwiczeniach projektowych - 30 godzin c) konsultacje - 10 godzin. Praca własna studenta - 50 godzin, w tym: a) przygotowanie sprawozdań ćwiczeń do wykonania w domu - 25 godzin, b) przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń - 15 godzin c) przygotowanie do zaliczenia wykładów - 15 godzin RAZEM: 120 godzin - 4 punkty ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,3 punktu ECTS - 70 godzin, w tym: a) obecność na wykładach - 30 godzin, b) obecność ćwiczeniach projektowych - 30 godzin c) konsultacje ćwiczeń projektowych - 10 godzin,
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,8 punktu ECTS - 55 godzin, w tym: a) udział w ćwiczeniach projektowych i laboratoryjnych - 30 godzin, b) przygotowanie sprawozdań - 25 godzin
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zaliczenie kursu zaawansowanego geodezji wyższej na I stopniu studiów. Kurs analizy matematycznej na I stopniu studiów (rachunek różniczkowy i całkowy). Kurs średniozaawansowany fizyki, przede wszystkim - mechanika ciała stałego i ciekłego. Podstawowa znajomość pakietu Matlab.
Limit liczby studentów:
jedna grupa ćwiczeniowa - specjalność na II stopniu studiów
Cel przedmiotu:
Elementy geodezji fizycznej występują w problematyce badania figury Ziemi, wyznaczaniu wysokości związanych z powierzchnią ekwipotencjalną rozumianą jako powierzchnia odniesienia. Praktycznymi elementami są zagadnienia związane z wyznaczaniem parametrów Ziemi normalnej, metodami statystyki w modelowaniu pola siły ciężkości oraz problematyką stosowania modeli geopotencjału w zakresie produktów statycznych i okresowych wraz z analizami funkcjonałów potencjału zakłócającego. Przewidziany jest również kurs projektowania podstawowych osnów wysokościowych i grawimetrycznych spełniający wymagania rozporządzenia w sprawie uprawnień zawodowych. Istnieje ścisły związek tematyki z współczesnymi zagadnieniami roli geodezji w zakresie gospodarki poprzez tematykę wyznaczania geoidy oraz zagadnienia integracji sieci i osnów geodezyjnych.
Treści kształcenia:
ykłady: 1. Międzynarodowy grawimetryczny układ odniesienia - historia i współczesna realizacja. 2. Elementy statystyki w badaniu pola siły ciężkości jako narzędzie opisu i interpolacji pola siły ciężkości. 3. Badanie figury Ziemi metodami grawimetrycznymi – teoria Stokesa, teoria Mołodeńskiego, podejście Hotine’a, metoda RCR jako narzędzie wyznaczania geoidy grawimetrycznej. 4. Wpływ topografii w modelowaniu pola siły ciężkości. 5. Osnowa wysokościowa w definicji związanej z cechami geopotencjalnymi. 6. Wyznaczanie modeli geopotencjału – podstawy matematyczne i strategia obliczeniowa łączenia obserwacji satelitarnych i naziemnych. 7. Zastosowanie i walidacja modeli geopotencjału. 8. Czasowe (okresowe) modele geopotencjału i ich zastosowanie w śledzeniu procesów środowiskowych i geodynamicznych na Ziemi. 9. Globalny Geodezyjny System Obserwacji Ziemi z akcentem na metody obserwacji grawimetrycznych. Ćwiczenia: 1. Wyznaczanie różnicy wartości geopotencjału układu lokalnego względem modelu globalnego. 2. Wyznaczenie odstępów geoidy od elipsoidy za pomocą anomalii grawimetrycznej (klasycznej) w myśl teorii Stokesa. Wyznaczenie odstępów geoidy od elipsoidy za pomocą zakłócenia grawimetrycznego w myśl podejścia Hotine’a. 3. Metody dpoasowania geoidy grawimetrycznej do danych satelitarno-niwelacyjnych. 4. Wyznaczenie poprawki terenowej na podstawie numerycznego modelu terenu.Pełna redukcja topograficzna z wykorzystaniem modelu topopotencjału. Efekt pośredni redukcji kondensacyjnych i redukcji eliminujących masy topograficzne. 5. Przygotowanie i wyrównanie fragmentu sieci wysokościowej w sposób klasyczny (wysokości normalne) i z wykorzystaniem liczb geopotencjalnych. 6. Wyznaczenie modelu GM zadanej rozdzielczości na podstawie grawimetrycznych danych naziemnych. 7. Walidacja globalnych modeli potencjału. 8. Wyznaczanie i interpretacja parametru EWT na podstawie czasowych modeli geopotencjału.
Metody oceny:
Pozytywne zaliczenie sprawozdań z ćwiczeń domowych. Pozytywne zaliczenie sprawdzianu na ostatnim spotkaniu w semestrze.
Egzamin:
tak
Literatura:
Barlik M., Wstęp do teorii figury Ziemi, Wyd. PW, Warszawa, 1995; Barlik M., Pomiary grawimetryczne w geodezji, Wyd. PW, Warszawa, 2001; Barlik M., A. Pachuta, Geodezja fizyczna i grawimetria geodezyjna. Teoria i praktyka, Ofic. Wyd. PW, Warszawa, 2007; Łyszkowicz A., Geodezja fizyczna. Wydawnictwo UWM. Olsztyn 2012 Groten E., Geodesy and the Earth's gravity field, Dummler Verlag, Bonn, 1980; Levallois J.J., Geodesie generale, vol. III, Le champ de la pesanteur, Ed. Eyrolles, Paris, 1970. Moritz H., Heiskanen W. Physical geodesy, Graz 1980. Hofmann-Wellenhof, Bernhard, Moritz, Helmut: Physical Geodesy 2nd, corr. ed. Springer 2006 Moritz H., Advanced physical geodesy, Wichmann, Kahrlsruhe, 1980; Sanso F., Sideris, Geoid determination, Springer, 2011 Torge, W. and Müller, J. (2012) Geodesy. 4th Edition, Walter de Gruyter, Berlin. https://doi.org/10.1515/9783110250008
Witryna www przedmiotu:
www.zaoczni.jimdo.com
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt

Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02, K_W10, K_W14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt

Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U10, K_U14, K_U18
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U04, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U07, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U08, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt

Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06, T2A_K03