Nazwa przedmiotu:
Infrastruktura danych przestrzennych 2 (Przedmiot ograniczonego wyboru - blok A)
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Andrzej Głażewski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GK.NIK602
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Z osiągnięciem założonych efektów kształcenia wiąże się 75h pracy studenta, w tym: udział w wykładach: 8h, udział w ćwiczeniach projektowych: 16h, przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych: 10h, praca na konsultacjach z prowadzącym ćwiczenia: 8h, praca samodzielna nad projektami 18h, praca z literaturą przedmiotu i samodzielna nauka: 15h. Łącznie: 3 ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Student uczestniczy w zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela w wymiarze 32h, w tym: udział w wykładach: 8h, udział w ćwiczeniach projektowych: 16h, udział w konsultacjach projektowych: 8h. Łącznie odpowiada to 1,3 ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Student uczestniczy w zajęciach o charakterze praktycznym w wymiarze 52h, w tym: udział w ćwiczeniach projektowych: 16h, przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych: 10h, udział w konsultacjach z prowadzącym: 8h, samodzielna praca nad projektami: 18h. Łącznie odpowiada to ~2 ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstaw budowy IIP, idei i naczelnych zasad INSPIRE, podstawowych pojęć związanych z wprowadzaniem IIP: zbiory, kolekcje i usługi danych przestrzennych, harmonizacja, spójność i interoperacyjność. Znajomość warunków pracy z aplikacją typu GIS.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Przybliżenie zasad budowy infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce. Zapoznanie się z wybranymi aktami prawnymi, stanowiącymi transpozycję prawa unijnego oraz dokumentami technicznymi GUGiK, dotyczącymi opracowań tematycznych i wizualizacji kartograficznej danych przestrzennych. Zapoznanie się ze strukturami organizacji IIP w Polsce i zasadami monitorowania jej wdrażania. Przybliżenie problematyki standaryzacji modelowania danych przestrzennych i budowy rejestrów urzędowych obejmujących dane referencyjne i tematyczne. Zdobycie wiedzy na temat zasobów urzędowych baz danych tematycznych i zasad opracowania map tematycznych oraz sposobów ich wykorzystania.
Treści kształcenia:
Wykłady: Zasady budowy infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce, organy odpowiedzialne za jej wdrażanie i ich rola. Kalendarz oraz zasady monitoringu i sprawozdawczości z wdrażania INSPIRE w kraju. Akty prawne stanowiące transpozycję dokumentów implementacyjnych INSPIRE, standardy techniczne GUGiK, dotyczącymi opracowań tematycznych i wizualizacji kartograficznej danych przestrzennych. Standaryzacja modelowania danych przestrzennych i budowy rejestrów urzędowych obejmujących dane referencyjne i tematyczne. Język SQL i jego zastosowanie w analizie danych przestrzennych. Zasoby urzędowych rejestrów danych tematycznych (w tym HYDRO, SOZO, MPHP, BDL, CBDG) i ich własności (zarządzane przez: GUGiK, PIG, IMiGW, LP i inne). Sposoby wykorzystania, w tym wizualizacji danych tych rejestrów. Ćwiczenia projektowe: 1. Analiza przestrzenna polegająca na wyszukaniu obszarów spełniających wybrane kryteria (np. warunki ustawowe lokalizacji składowisk odpadów) na obszarze gminy. 2. Przegląd baz danych tematycznych dostępnych w portalach urzędowych i porównanie dwóch wskazanych baz danych pod względem ich treści, struktury, szczegółowości i zakresu zastosowań. 3. Opracowanie kompozycji kartograficznej ilustrującej wybrany temat, dotyczący branżowych danych ilościowych, na dwóch spójnych mapach tematycznych o różnym stopniu szczegółowości. 4. Edycja i walidacja metadanych wybranego produktu geoinformacyjnego w edytorze metadanych.
Metody oceny:
Zaliczenie wykładów - na podstawie pracy pisemnej. Ocena końcowa z ćwiczeń wynika ze średniej ważonej za projekty (zadania praktyczne), kartkówkę oraz sprawdzian. Pozytywne zaliczenie ćwiczeń wymaga terminowego oddania i zaliczenia projektów oraz osiągnięcia średniej ocen minimum 3,0 przed końcem semestru. Ocena końcowa z przedmiotu – średnia z ocen z zaliczenia wykładu i z ćwiczeń projektowych (wagi 0,5 i 0,5)
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Wybrane artykuły naukowe z poniższych periodyków: * Roczniki geomatyki (http://repozytorium.ptip.org.pl/) * Archiwum fotogrametrii, kartografii i teledetekcji (http://ptfit.sgp.geodezja.org.pl/archiwum.html) 2. Dokumenty standaryzacyjne INSPIRE i GUGiK: * http://inspire.ec.europa.eu/index.cfm/pageid/6 * http://www.gugik.gov.pl/prawo/obowiazujce-akty-prawne 3. Dokumentacja techniczna wybranych baz danych tematycznych 4. Konspekty wykładów
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
Część wykładowa zajęć może być realizowana za pomocą kanałów komunikacji elektronicznej (np. aplikacji MS Teams i platformy edukacyjnej Moodle), a Studenci są zaproszeni z początkiem semestru do zespołu realizującego zajęcia tego typu przy użyciu adresów poczty w domenie .pw.edu.pl. (pozyskanych z USOS). Zaliczenie wykładu może odbyć się w drodze testu internetowego, którego forma będzie zasygnalizowana przed upływem semestru, a termin realizacji zostanie skoincydowany z terminem ostatnich zajęć wykładowych. Część projektowa zajęć może być prowadzona przy użyciu kanałów komunikacji elektronicznej (np. aplikacji MS Teams i platformy edukacyjnej Moodle), a studenci są zaproszeni do jej realizacji z początkiem semestru na tych samych zasadach jak na wykłady. Jeśli zajęcia są prowadzone w formie hybrydowej - część zdalnie, a część w laboratorium, to zajęcia zdalne są poświęcone na przekazanie informacji wprowadzających, zasad realizacji projektu i wymagań, natomiast zajęcia laboratoryjne w skondensowanej postaci służą przede wszystkim realizacji zadania. Konsultacje, poza godzinami zajęć, zarówno w laboratorium, jak i online są prowadzone w terminach podanych na pierwszych zajęciach.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GK.NIK602_W01
Zna zasady metodyki kartograficznej, ze szczególnym uwzględnieniem ilościowych metod prezentacji kartograficznej, a także sposoby przetwarzania tematycznych danych przestrzennych oraz opracowania i udostępniania kompozycji map tematycznych.
Weryfikacja: Sprawozdanie z projektów nr 2,3.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W10
Efekt GK.NIK602_W02
Zna dokumentację techniczną dotyczącą tematycznych baz danych, w tym baz stanowiących rejestry publiczne (m.in. HYDRO, SOZO, MPHP, BDL) oraz dokumentację dotyczącą standardowych urzędowych opracowań kartograficznych, w tym map tematycznych.
Weryfikacja: Sprawozdanie z projektu nr 1, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GK.NIK602_U01
Potrafi przeprowadzić analizę danych przestrzennych, integrując dane z rożnych źródeł i opracować wizualizację kartograficzną wyników tej analizy, przy użyciu aplikacji typu GIS.
Weryfikacja: Sprawozdanie z projektów nr 1, 2, 3.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16
Efekt GK.NIK602_U02
Potrafi przeprowadzić analizę przestrzenną przy użyciu danych z różnych źródeł państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym danych dostępnych poprzez usługi sieciowe.
Weryfikacja: Sprawozdanie z projektu nr 1.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U11, T1A_U12

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GK.NIK602_K01
Podnosi swoją świadomość odpowiedzialności za korzystanie z zasobu gik, ale też zna rolę twórcy dokumentów technicznych dotyczących infrastruktury informacji przestrzennej i rozumie konieczność jasnej komunikacji z jej użytkownikami.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K07