Nazwa przedmiotu:
Uwarunkowania strategii rozwoju gmin
Koordynator przedmiotu:
dr inż Katarzyna Rędzińska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SIK523
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych – 50 godzin, w tym: a) obecność na wykładach - 15 godzin b) obecność na ćwiczeniach - 30 godzin c) konsultacje - 5 godzin 2. Praca własna studenta – 50 godzin, w tym: a) przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych - 15 godzin b) dokończenie zadań - 20 godzin c) przygotowanie do kolokwium - 15 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 50, w tym: a) przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych - 15 godzin b) dokończenie zadań - 20 godzin c) przygotowanie do kolokwium - 15 godzin
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 pkt. ECTS - 50 godzin, w tym: a) przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych - 15 godzin b) dokończenie zadań - 20 godzin c) przygotowanie do kolokwium - 15 godzin
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu zasad funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego, procesów społecznych i gospodarczych; podstaw urbanistyki i systemu planowania przestrzennego w Polsce; przyrodniczych, kulturowych i społeczno-gospodarczych podstaw gospodarki przestrzennej.
Limit liczby studentów:
90
Cel przedmiotu:
Identyfikacja uwarunkowań rozwojowych gminy i jej otoczenia oraz ich wzajemnych powiązań dla potrzeb planowania długofalowej polityki zintegrowanego rozwoju gminy. Pozyskanie wiedzy o podstawach prawnych, procedurach, zasadach i metodach opracowywania strategii zintegrowanego rozwoju lokalnego. Pozyskanie umiejętności stosowania analizy SWOT, drzewa problemów i mapowania systemu. Pozyskanie umiejętności analizy dokumentów polityki rozwoju na poziomie dokumentów Unii Europejskiej, krajowym, regionalnym i lokalnym. Orientacja w zakresie podstawowych instrumentów rozwoju lokalnego (typologia, cele i zasady funkcjonowania, dostępność). Trening pracy zespołowej.
Treści kształcenia:
WYKŁAD: 1. Rozwój lokalny: definicja, czynniki, wymiary. Podstawy prawne zintegrowanego planowania strategicznego. Co to jest strategia rozwoju? Po co samorządom strategia?myślenie systemowe. 2. Projekt strategia. Etapy konstruowania strategii rozwoju. Kluczowe aspekty organizacji pracy nad strategią. Główne podejścia metodyczne do tworzenia strategii. Diagnoza: definicja, rodzaje, funkcje, źródła danych, metody badań. Problematyka i zakres analiz w diagnozie strategicznej. Zasady konstruowania strategii. 3. Wewnętrzne uwarunkowania rozwoju. Definicja i rodzaje zasobów. Wskaźniki zrównoważonego rozwoju. Plany rozwoju lokalnego. Usługi ekosystemowe. Wyzwania i problemy polityki mieszkaniowej - rola samorządu. Klastry, rola samorządu. 4. Zewnętrzne uwarunkowania rozwoju. Międzynarodowe, wspólnotowe, krajowe i regionalne dokumenty strategiczne; Relacje dokumentów strategicznych i planistycznych; Foresight, mega trendy i ich wpływ na rozwój lokalny. 5. Paradygmat zrównoważonego rozwoju i jego realizacja w Polsce. Mechanizm instytucjonalny wspierający wdrażanie rozwoju zrównoważonego w Polsce. Globalne cele zrównoważonego rozwoju ONZ. Wdrażanie i stan realizacji globalnych celów ZR w Polsce. Współczesne wyzwania ZR w Polsce 6. Analiza SWOT, drzewo problemów, mapowanie systemu. 7. Konkurencyjność – instrumenty i finansowanie rozwoju. Wymiary i czynniki konkurencyjności jednostki samorządowej. Instrumenty i narzędzia budowania konkurencyjności. ĆWICZENIA: Zadanie 1. Plan i organizacja pracy. Opracowanie planu pracy w formie wykresu Pert’a, wraz z przyporządkowaniem zadań dla poszczególnych członków zespołu.Opracowanie harmonogramu pracy w formie wykresu Ghant’a. Zadanie 2. Diagnoza uwarunkowań wewnętrznych - analiza wskaźnikowa oraz kartograficzna i opisowa Zadanie 3. Diagnoza uwarunkowań zewnętrznych - Metoda PESTER Zadanie 4. SWOT-TOWS Zadanie 5. Drzewa problemów, potencjalne punkty interwencji, drzewo celów Zadanie 6. Propozycja działań strategicznych Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone z wykorzystaniem innowacyjnych i kreatywnych form kształcenia w tym tutoringu oraz treningu pracy zespołowej. Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone z wykorzystaniem metody action learning.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń projektowych jest wykonanie wszystkich tematów/projektów przewidzianych programem zajęć. Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium pisemnego. Ocenę łączną z przedmiotu ustala się licząc średnią ważoną wg poniższego schematu: Ćwiczenia: 60% Zaliczenie poszczególnych zadań: 48% (6 x 8%) Raport z ćwiczeń: 37% Praca zgodnie z harmonogramem: 5% Ocena pracy zespołowej: 10% Indywidualnie: aktywność na forum dyskusyjnym na platformie Moodle: 15% ekstra kredyt Obecność na zajęciach i wykładach oraz uczestnictwo w konsultacjach: min 1 konsultacja / 1 zadanie; max 3 nieobecności na ćwiczeniach. Wykłady: 40% Esej: 65% Quiz x 7: 35% Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
Egzamin:
nie
Literatura:
BARAN-ZGŁOBICKA, B. 2018. Środowisko przyrodnicze w zarządzaniu przestrzenią i rozwojem lokalnym na obszarach wiejskich, Lublin, UMCS. BERLIŃSKI, L. & PENC-PIETRZAK, I. 2004. Inżynieria projektowania strategii przedsiębiorstwa: konstrukcja i technologia, Centrum Doradztwa i Informacji Difin. BORODAKO, K. 2009. Foresight w zarządzaniu strategicznym, Wydawnictwo CH Beck. BORYS, T. 1999. Wskaźniki ekorozwoju, Wydaw. Ekonomia i Środowisko. HOINKIS, D., CIEPLAK, J., MACHOWSKI, T. & ODZIMEK, W. 2021. Strategia rozwoju gminy. Poradnik Praktyczny, Warsaw, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. KISTOWSKI, M. 2012. Atlas sozologiczny gmin Polski 2000-2009, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. KRONENBERG, J., BERGIER, T. & SENDZIMIRA, F. 2010. Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce, Fundacja Sendzimira. MEADOWS, D. H. & WRIGHT, D. 2008. Thinking in systems : a primer, White River Junction, Vt., Chelsea Green Pub. SENGE, P. M. & LIPA, M. 2012. Piąta dyscyplina: teoria i praktyka organizacji uczących się, Oficyna a Wolters Kluwer Business. SZEWCZUK, A., KOGUT-JAWORSKA, M. & ZIOŁO, M. 2011. Rozwój lokalny i regionalny. Teoria i praktyka, Wydawnictwo CH Beck, Warszawa, 98-99. Rezolucja ONZ Przekształcamy nasz świat: Agenda 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju.2017 Ustawy, dokumenty strategiczne wspólnotowe, krajowe regionalne Strony internetowe gmin, UE, ministerstw, organizacji samorządu terytorialnego
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.SIK523_W1
rozumie zakres i znaczenie strategii rozwoju gmin
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W04, S1A_W08, T1A_W08
Efekt GP.SIK523_W2
zna podstawy i zasady rozwoju gospodarczego gmin
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11, K_W19_SR, K_W19_UR, K_W24_SR, K_W24_UR
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W07, S1A_W11, T1A_W09, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, S1A_W06, T1A_W03, T1A_W08, T1A_W01, T1A_W04
Efekt GP.SIK523_W3
ma wiedzę na temat podstawowych instrumentów i programów rozwoju gmin
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12, K_W19_SR, K_W19_UR, K_W24_SR, K_W24_UR
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W02, S1A_W03, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, S1A_W06, T1A_W03, T1A_W08, T1A_W01, T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.SIK523_U1
potrafi analizować i oceniać krajowe, regionalne i lokalne dokumenty strategiczne dotyczące rozwoju
Weryfikacja: kolokwia, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U09, K_U10, K_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U10
Efekt GP.SIK523_U2
potrafi korzystać z różnych źródeł informacji dla analizy uwarunkowań rozwoju gmin
Weryfikacja: kolokwia, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08, K_U21_SR, K_U21_UR
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08, P1A_U01, P1A_U07, S1A_U03
Efekt GP.SIK523_U3
potrafi opracować i zaprezentować (indywidualnie i w zespole) opinię na temat strategii rozwoju gminy lub wybranych jej elementów
Weryfikacja: kolokwia, ocen projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, S1A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.SIK523_K1
potrafi ocenić efekty realizacji strategii rozwoju
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K06
Efekt GP.SIK523_K2
rozumie potrzebę systematycznej analizy polityki rozwoju regionalnego, opinii, raportów, Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju i innych dokumentów strategicznych
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02, T1A_K01