- Nazwa przedmiotu:
- Historia architektury i urbanistyki
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż.arch. Ewa Jarecka - Bidzińska,
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SIK119
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych – 32 godzin, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach z historii architektury - 10 godzin
b) uczestnictwo w wykładach z historii urbanistyki - 20 godziny
c) udział w konsultacjach - 2 godzin
2. Praca własna studenta – 58 godzin, w tym:
a) bieżące przygotowanie do uczestnictwa w wykładach i udział w dyskusjach podsumowujących wykłady - 5 godzin
b) studia nad literaturą i netografią przedmiotu - 5 godzin
c) przygotowanie do kolokwium z wykładu - 20 godzin
d) wykonanie semestralnego zadania zaliczeniowego w zespołach - w tematyce "Architektura baroku lub oświecenia w Warszawie na wybranym przykładzie" - 10 godz.
e) udział w spacerach dydaktycznych rzeczywistych i wirtualnych - wizjach terenowych dot. miejsc historycznych i zabytków - 18 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 32, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach z historii architektury - 10 godzin
b) uczestnictwo w wykładach z historii urbanistyki - 20 godziny
c) udział w konsultacjach - 2 godzin
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 pkt. ECTS - liczba godzin praktycznych 25:
a) przygotowanie się i udział w dyskusjach podsumowujących wykłady - 5 godzin
b) udział w konsultacjach - 2 godzin
c) udział w spacerach dydaktycznych rzeczywistych i wirtualnych - wizjach terenowych dot. miejsc historycznych i zabytków - 18 godzin
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z architektury i urbanistyki.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu historii architektury i urbanistyki ze szczególnym uwzględnieniem przestrzennej kompozycji założeń urbanistycznych. Rozpoznanie stylów i elementów charakterystycznych dla różnych kompozycji historycznych i współczesnych. Zapoznanie się z ogólną genezą form architektonicznych oraz etapami rozwoju myśli urbanistycznej. Przystosowanie przyszłych planistów przestrzennych do krytycznej obserwacji środowiska kulturowego. Zdobycie umiejętności odczytania wartości dziedzictwa kulturowego w zagospodarowaniu przestrzennym oraz zrozumienia potrzeby jego ochrony. Zdobycie świadomości: znaczenia ciągłości historycznej krajobrazu kulturowego i różnorodnych uwarunkowań procesu kształtowania przestrzeni, w tym wpływu nurtów estetycznych. Zrozumienie architektury i urbanistyki w kontekście uwarunkowań społecznych, przyrodniczych, kulturowych, ekonomicznych, ideowych i artystycznych. Zdobycie umiejętności wykorzystania znajomości historii architektury i urbanistyki oraz wrażliwości na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości w budowaniu własnej postawy twórczej i jako inspirację własnej kreacji.
- Treści kształcenia:
- Wykłady z historii architektury (10 h) obejmują w układzie chronologicznym architekturę powszechną od starożytności do czasu rewolucji przemysłowej (II połowa XVIII w.), z odniesieniem do architektury polskiej. Przedstawiany jest ogólny rys rozwoju form budownictwa i architektury oraz wybrane kluczowe zasady ich kształtowania w kontekście czasu, miejsca oraz uwarunkowań. Układ wykładów jest chronologiczny i przedstawiają one wybrane przykłady. Tematyka wykładów: 1. Architektura starożytna: Egipt, Grecja i Rzym. 2. Architektura romańska. Architektura gotycka. 3. Architektura renesansowa. Architektura baroku. 4. Architektura późnego baroku i klasycyzmu XVIII w. 5. Architektura XIX w. w Europie.
Wykłady z historii urbanistyki (20 h) prezentują założenia i kompozycje urbanistyczne w kontekście czasu i rozwoju miast. Wydobyte są te cechy kompozycji przestrzennej, które są najbardziej charakterystyczne dla danej epoki. Układ wykładów jest chronologiczny. Ramy czasowe cyklu obejmują okres od starożytności do wybuchu I wojny światowej. Przedstawione są wybrane przykłady i problemy. Tematyka wykładów: 1. Historia budowy miast - wprowadzenie. Początki cywilizacji miejskiej. Czynniki urbanistyczne powstawania i rozwoju miast 2. Dorobek urbanistyki starożytności. 3. Urbanistyka wczesnego średniowiecza w Europie. Próg lokacyjny. Polskie miasta w dobie średniowiecza. 4. Europejskie miasta w dobie średniowiecza. 5. Teoria i praktyka doby Renesansu: traktaty renesansowe, przebudowa i zakładanie miast. Zamość. Twierdze i zamki. Miasto doby baroku, założenia rezydencjonalne, place miejskie: Rzym, Paryż, Wersal. Warszawa w XVII – XVIII w. 6. Miasta doby Oświecenia i Rewolucji Francuskiej. 7. Przebudowa stolic europejskich w XIX wieku a rozwój Warszawy. 8. Urbanistyka na przełomie XIX i XX wieku. Wpływ rewolucji przemysłowej na przekształcenia i powstawanie miast oraz nowe kierunki ich rozwoju. Znaczenie aspektów politycznych i militarnych w strukturze miasta. 9. Kolokwium zaliczeniowe z wiedzy prezentowanej na wykładach – termin pierwszy. 10. Kolokwium zaliczeniowe - termin poprawkowy.
- Metody oceny:
- Ocena kolokwium w formie pisemnego sprawdzianu obejmującego zagadnienia teoretyczno-problemowe (zaliczenie wymaga uzyskania minimum 50% punktów) oraz zadania dot. prezentacji (przygotowanej w zespołach 5-6 osób) związanej z wybranym przez prowadzącego obiektem historycznym. Kolokwium na koniec składające się z pytań dotyczących treści merytorycznych z zakresu architektury i urbanistyki przedstawionych na wykładach. OCENA KOŃCOWA Z WYKŁADU JEST OBLICZANA JAKO: OCENA KOŃCOWA = (OCENA Z ZADANIA + OCENA Z EGZAMINU) / 2,
każdy ze składników musi mieć co najmniej 3.0.
Za aktywność w trakcie dyskusji, wykonanie w 100% zaproponowanego przez prowadzącego nieobowiązkowego krótkiego quizu lub bezbłędnie innego nieobowiązkowego zadania podsumowującego wykład (dla chętnych – pod koniec wykładu) można uzyskać „+”. Zebranie pięciu lub więcej „+” jest równoznaczne z podniesieniem końcowej oceny semestralnej o 0,5 stopnia w górę, czyli np. z 4,5 na 5,0. O przyznaniu „+” każdorazowo decyduje wykładowca.
PREZENTACJA - ZADANIE: ALGORYTM OCENY:
a) Maksymalna liczba punktów do zdobycia: 20 punktów. (5 pkt - aktywność na zajęciach, dyskusje, końcowa prezentacja projektu; 15 pkt - projekt)
b) Warunkiem zaliczenia prezentacji z raportem jest zebranie co najmniej 11 punktów, z czego co najmniej 8 punktów z projektu (projekt zaliczony).
c) Ocenę przyznaje się:
0-10 punktów - niepowodzenie
11 - 12 - 3,0
13-14 - 3,5
15-16 - 4,0
17 - 18 - 4,5
19 - 20 - 5,0
d) Na ostatnich zajęciach z cyklu architektonicznego odbywa się ostateczna dyskusja nad prezentacją. Każdy dzień opóźnienia w realizacji projektu skutkuje obniżeniem oceny o 0,5 do 3.
ZADANIE – PREZENTACJA Z RAPORTEM: ALGORYTM OCENY:
Projekt oceniany jest według 5 kryteriów, z których każde składa się z 3 wymagań do spełnienia, ocenianych w skali 0-3 punktów.
1. obszerność opracowania (liczba słów – min. 4000 znaków, min. 10 – zdjęć własnych + archiwalne zdjęcia i mapy wedle uznania) i terminowość
2. estetyka, kompozycja stron prezentacji (odpowiednia i wyważona grafika, odpowiednio dobrana kolorystyka, czytelne oznaczenia, w tym ikony i opisy)
3. rzetelność informacji, zakres wykorzystanych źródeł,
inwentaryzacja – dokumentacja zdjęciowa, różnorodne zdjęcia autorskie z wizji lokalnej prezentujące obiekt w kontekście miejsca w różnych ujęciach, detal architektoniczny
4. obszerna wiedza na temat budynku i jego historii: styl, bryła, kolorystyka, detal, przeznaczenie, układ funkcjonalny, uwarunkowania w jakich powstał, kontekst funkcjonalno – przestrzenny, komunikacyjny, kulturowy, polityczny, przyrodniczy, w tym informacje/dane/fakty z literatury naukowej, współczesna rola i stan budynku,
5.umiejętność przedstawienia wrażenia, jakie wywołuje na odbiorcy,
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Broniewski W., Historia architektury dla wszystkich, Ossolineum 1990,
2. Koch W., Style w architekturze, Świat Książki 1996,
3. Zarys historii architektury Dokumentacja budowlana 2 W. Bogusz wyd. SWiP
4. Miasto europejskie na przestrzeni dziejów. Wybrane przykłady M. Kostrzewska
5. Ostrowski W., Wprowadzenie do historii budowy miast. Ludzie i środowisko, Warszawa 1996
6. Cykl filmów o zabytkach Warszawy Tajemnice Warszawskiej Architektury fundacji Hereditas (przewodnik – historyk J. Zieliński) Tajemnice Warszawskiej Architektury – HEREDITAS (fundacja-hereditas.pl)
7. Gruszkowski, Wiesław. Zarys historii urbanistyki. Wydawnictwo UG, 1989.
8. Kalinowski W., Zarys Historii budowy miast w Polsce do połowy XIX wieku, Toruń 1966
9. Wróbel T., Zarys historii budowy miast, Wrocław 1971
10. Studia z historii budowy miast (praca zbiorowa), IUA, Warszawa 1955
11. Zarębska T., Teoria urbanistyki włoskiej XV i XVI wieku, Warszawa 1971
12. Zarębska T., Zamość - miasto idealne i jego realizacja [w:] Zamość - miasto idealne. Lublin 1980
13. Zarębska T., Przebudowa Gdańska w jego Złotym Wieku, Warszawa 1998
14. Tołwiński T., Urbanistyka tom I i II Wyd. ZBM PW W-wa 1934
Literatura uzupełniająca: 1. Spiro Kostof, The City Shaped, N.Y. 1988 2. Spiro Kostof, The City Assembled, N.Y. 2001 3. Joseph Rykwert, The Idea of a Town, Berkeley 2001 4. Monografie miast polskich [w:] Kwartalnik Architektury i Urbanistyki 5. Trzebiński W., Działalność urbanistyczna magnatów i szlachty w Polsce XVIII wieku, Warszawa 1962 6. Muller W., Vogel G., Atlas architektury, tom 1 i 2, 1997 L
- Witryna www przedmiotu:
- - Uwagi dotyczące przedmiotu: (pol.) (rozwiń/zwiń)
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.SIK119_W1
- zna genezę rozwoju form architektonicznych, etapy rozwoju myśli urbanistycznej oraz rozumie wpływ społecznych i kulturowych czynników na gospodarowanie przestrzenią
Weryfikacja: kolokwium z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10, K_W17_SR, K_W17_UR, K_W26_UR
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W04, S1A_W08, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.SIK119_U1
- ma umiejętności krytycznej obserwacji środowiska kulturowego, odczytywania wartości dziedzictwa kulturowego w zagospodarowaniu przestrzennym
Weryfikacja: kolokwium z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08, P1A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.SIK119_K1
- rozumie potrzebę przemyślanego, zrównoważonego i oszczędnego gospodarowania przestrzenią, jako dobrem ograniczonym niezbędnym również dla przyszłych pokoleń
Weryfikacja: obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena końcowa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01