Nazwa przedmiotu:
Perswazja i argumentacja
Koordynator przedmiotu:
prof. Andrzej Biłat
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A13_PiA
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75 h , w tym : Udział w ćwiczeniach- 30 h, Przygotowanie do zajęć 20 h, Czytanie wskazanej literatury - 25
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,2 p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Umiejętność krytycznego myślenia na poziomie maturalnym
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów ze współczesną wiedzą z zakresu logicznej teorii argumentacji, psychologii perswazji i retoryki oraz rozwinięcie ich praktycznych umiejętności z tego zakresu. Tego rodzaju wiedza i umiejętności mogą być użyteczne w codziennej komunikacji interpersonalnej, w pracy zawodowej, w szczególności w pracy urzędnika, a także w działalności społecznej.
Treści kształcenia:
1. Perswazja a argumentacja – wprowadzenie. 2. Argumentacja jako podstawa krytycznego myślenia i racjonalnej dyskusji 3. Wypowiedzi wieloznaczne. Funkcje wypowiedzi 4. Wypowiedzi argumentacyjne i problem ich poprawności 5. Niektóre typy argumentów. Typowe błędy argumentacji 6. Logiczne techniki manipulacji (sofizmaty) 7. Argumentacja w pracy urzędnika 8. Podsumowanie. Zasady i techniki poprawnej argumentacji 9. Wypowiedzi jako działania (teoria aktów mowy) 10. Wyniki badań empirycznych dotyczących skuteczności perswazji. Główne teorie perswazji 11. Techniki perswazji i figury retoryczne. Przyczyny nieudanej perswazji 12. Perswazja a manipulacja. Chwyty erystyczne i pseudoargumenty 13. Naiwne taktyki manipulacyjne: presja, szantaż i kłamstwo 14. Perswazja w pracy urzędnika 15. Podsumowanie. Zasady i techniki skutecznej perswazji
Metody oceny:
sprawdzian pisemny i ocena aktywności na zajęciach
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: Biłat A., Perswazja i argumentacja, preskrypt udostępniany uczestnikom zajęć drogą elektroniczną Literatura dodatkowa (wybrane fragmenty): [1] Budzyńska-Daca A., J. Kwosek, Erystyka czyli o sztuce prowadzenia sporów. Komentarze do Schopenhauera, PWN, Warszawa, 2019. [2] Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2009 [3] Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 [4] Szymanek K., K.A. Wieczorek, A. Wójcik, Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 [5] Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 [6] Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006 [7] Witkowska-Maksimczuk B., Elementy retoryki i erystyki w przykładach, PW, 2014
Witryna www przedmiotu:
--
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się