- Nazwa przedmiotu:
- Działania publiczne w obszarze zróżnicowań i nierówności społecznych
- Koordynator przedmiotu:
- dr Kinga Pawłowska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A12_DPOZNS
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
konsultacje - 5 godz.
2. praca własna studenta - 40 godz. w tym:
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.,
przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz.,
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 pkt. ECTS co odpowiada 40 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
przygotowanie do ćwiczeń (analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodologią oraz zagadnieniami merytorycznymi odnoszącymi się do planowania, wdrażania oraz ewaluacji działań publicznych podejmowanych w obszarze zróżnicowań i nierówności społecznych.
- Treści kształcenia:
- 1. Zagadnienia organizacyjne. Regulamin przedmiotu. Prezentacja treści programowych.
2. Działania publiczne w obszarze zróżnicowań i nierówności społecznych – zagadnienia metodologiczne (struktura prezentacji i zagadnienia redakcyjne, techniki pracy metoda warsztatową, studia przypadków, filmy, podcasty, debaty).
Każda prezentacja powinna zawierać omówienie problemu czy zagadnienia na przykładzie Polski w oparciu o literaturę przedmiotu oraz dane, a następnie opis oraz analizę podejmowanych w tym obszarze działań publicznych.
3. Działania i polityki publiczne – teoria, uwarunkowania prawne.
4. Działania i polityki publiczne – warsztaty.
5. Polityka senioralna w Polsce – teoria.
6. Polityka senioralna w Polsce – warsztaty.
7. Działania publiczne na rzecz osób z niepełnosprawnościami - teoria.
8. Działania publiczne na rzecz osób z niepełnosprawnościami - warsztaty.
9. Polityka rodzinna i wyzwania związane z funkcjonowaniem współczesnych rodzin – teoria.
10. Polityka rodzinna i wyzwania związane z funkcjonowaniem współczesnych rodzin – praktyka.
11. Działania państwa w obszarze problemów społecznych (np. alkoholizm, narkomania, ubóstwo, przemoc i inne) – teoria.
12. Działania państwa w obszarze problemów społecznych (np. alkoholizm, narkomania, ubóstwo, przemoc i inne) – warsztaty.
13. Polityki miejskie oraz działania publiczne na rzecz rozwoju wsi (np. koncepcja „smart villages” – teoria.
14. Polityki miejskie oraz działania publiczne na rzecz rozwoju wsi – teoria.
15. Podsumowanie zajęć i wystawienie ocen.
- Metody oceny:
- Podstawą oceny będą przygotowane w zespołach prezentacje oraz warsztaty.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Sroka J., Podgórska-Rykała J., 2021, Planowanie i ewaluacja polityk publicznych, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
2. Szatur-Jaworska B. (red. nauk.), 2018, Polityki publiczne: wybrane zagadnienia teoretyczne i metodologiczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
3. Osobna literatura do każdego zagadnienia.
4. Akty prawne.
5. Strategie rozwoju miast i wsi.
6. Programy na rzecz przeciwdziałania problemom społecznym.
7. Strony instytucji zajmujących się kształtowaniem oraz wdrażaniem działań w poszczególnych obszarach.
8. Raporty.
9. Dane statystycznie.
10. Źródła internetowe.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie działań publicznych podejmowanych w wybranych obszarach zróżnicowań i nierówności społecznych.
Weryfikacja: Przygotowanie w zespołach prezentacji oraz warsztatów. Udział w zajęciach o charakterze warsztatowym.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03, K_W06, K_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WK, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WG, II.H.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG.1.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Potrafi scharakteryzować najważniejsze działania publiczne podejmowane w wybranych obszarach zróżnicowań i nierówności społecznych.
Weryfikacja: Przygotowanie w zespołach prezentacji oraz warsztatów. Udział w zajęciach o charakterze warsztatowym.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
- Charakterystyka U_02
- Potrafi rozpoznać i przeanalizować wpływ zewnętrznych uwarunkowań na działania publiczne podejmowane w obszarze zróżnicowań i nierówności społecznych.
Weryfikacja: Przygotowanie w zespołach prezentacji oraz warsztatów. Udział w zajęciach o charakterze warsztatowym.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U02, K_U04, K_U08, K_U10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, I.P6S_UK, II.T.P6S_UW.2, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
- Charakterystyka U_03
- Potrafi krytycznie analizować działania publiczne podejmowane w wybranych obszarach zróżnicowań i nierówności społecznych.
Weryfikacja: Przygotowanie w zespołach prezentacji oraz warsztatów. Udział w zajęciach o charakterze warsztatowym.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.H.P6S_UW.1, I.P6S_UW, I.P6S_UK, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: Przygotowanie w zespołach prezentacji oraz warsztatów. Udział w zajęciach o charakterze warsztatowym.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO