- Nazwa przedmiotu:
- Etyka w administracji
- Koordynator przedmiotu:
- dr M. Stelmach
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A11_EA
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50 godz., w tym 15 godz. wykłady, 10 godz. ćwiczenia, studiowanie wskazanej literatury 14 godz., przygotowanie się do sprawdzianu 11 godz.,
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 p. ECTS; w tym 15 godz. wykład, 10 godz. ćwiczenia
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,5 p. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Cel: Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu etyki ogólnej i etyki administracji niezbędną do zrozumienia zjawisk moralnych w życiu społecznym i zawodowym. Studenci powinni również zdobyć odpowiednie umiejętności i nabyć różnych kompetencji społecznych na styku etyki oraz życia społecznego i zawodowego.
Wykłady: Celem wykładów jest przedstawienie od strony teoretycznej najważniejszych problemów i pojęć.
Ćwiczenia/seminaria. Celem ćwiczeń jest opracowanie różnych problemów od strony praktycznej. W szczególności ważne będzie tutaj omówienie kazusów etyki w administracji. Ćwiczenia będą okazją do dyskusji.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (tematy oraz zagadnienia). Liczba godzin:
1. Filozofia, aksjologia i etyka. Moralność i etyka. Etyka deskryptywna i etyka normatywna. Etyka abstrakcyjna (zasady głoszone z przekonaniem) i etyka konkretna (zasady faktycznie realizowane). 2h
2. Relatywizm i absolutyzm moralny, etyka sytuacyjna, motywacja
etyczna, sumienie, godność w znaczeniu powinnościowym i roszczeniowym. 2h
3. Czy człowiek jest kowalem czy tragarzem swojego losu? 1h 4. Kategoria wstydu i zaufania wdeontologii moralnej 1h
5. Moralność a prawo.Norma moralna i norma prawna Obecność wartościowań moralnych w prawie. 2h
6. Walka o prawa człowieka i/a walka o interesy. Prawa człowieka i możliwość ich stosowania w pracy administracji 1h
7. Kategoria sprawiedliwości . 2h
8. Etyka urzędnicza jako etyka zawodowa. 2h
9. Etatyzm, plutokracja i korupcja 1h
10. Sprawdzian 1h
Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia) Liczba godzin
1. Europejski Kodeks Dobrej Administracji 1h
2.Zasady etyki korpusu służby cywilnej 2h
3. Pojęcie godności w pracy administracji publicznej. 1h
4.Kodeksy etyczne gmin i ich rola we właściwym funkcjonowaniu samorządów. Analiza porównawcza kodeków etycznych wybranych gmin.1h
5. Patologie w funkcjonowaniu administracji publicznej - korupcja 2h
6. Lobbing, rywalizacja , kumoterstwo, mobbing 1h
7. Kazusy z etyki administracji. 1h
8. Sprawdzian 1h
- Metody oceny:
- Forma i warunki zaliczenia
1. Za ćwiczenia (w tym pracę zaliczeniową, lub kolokwium ustne) można uzyskać od 0 do 5 punktów. Są też połówki, np. 3,5. Należy zaliczyć ćwiczenia na co najmniej 2,5 punktów.
2. Za pracę zaliczeniową z wykładu można uzyskać 7,5 punktów. Należy zaliczyć wykład na co najmniej 3,5 punktów.
3. Można uzyskać z przedmiotu od 0 do 12,5 punktów.
Ocena za przedmiot
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Uzyskał co najmniej 6 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
3.5 Uzyskał co najmniej 8,0 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
4.0 Uzyskał co najmniej 9,0 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
4.5 Uzyskał co najmniej 10.5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
5.0 Uzyskał co najmniej 11,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
Istnieje możliwość zwolnienia z pisania pracy zaliczeniowej, lub odbycia kolokwium ustnego z ćwiczeń, jeśli student wykaże się ponadprzeciętną aktywnością merytoryczną podczas zajęć. Wówczas zostaje dopuszczony do terminu zerowego zaliczenia z wykładu, co będzie wiązało się w możliwością wcześniejszego przedstawienia pracy zaliczeniowej (lub odbycia kolokwium ustnego we wcześniejszym terminie) z wykładu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. - P. Zimbardo: Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło?; ss. 251-275. (Rozdział: Stanfordzki Eksperyment Więzienny: aspekty etyczne i dalsze rozwinięcia eksperymentu.)
- http://www.prisonexp.org/polski/ (Strona wprowadza w tematykę S.E.W. – znajomość treści strony, jest przydatna dla zrozumienia kontekstu rozdziału zaproponowanego wyżej.)
2. J. Tischner: Zarys filozofii człowieka dla duszpasterzy i artystów, rozdział VI: W horyzoncie dobra i zła. W: Tenże: Myślenie w żywiole piękna. Kraków 2004, ss. 286-327.
3. *Zarządzenie Nr 114 Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 października 2002 r. w sprawie ustanowienia Kodeksu Etyki Służby Cywilnej wraz z załącznikiem. **Zarządzenie Nr 70 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej.
4. Przegląd Służby Cywilnej: Wydanie specjalne nr 1, 2011, listopad, [Etyka w służbie cywilnej]; Wydanie specjalne nr 2, 2012, sierpień, Standardy zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej.
5. *USTAWA z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (wskazane rozdziały i §§): Rozdział 1. Przepisy ogólne, art. 1-10; Rozdział 3. Obowiązki pracownika samorządowego, art. 24-35.
**USTAWA z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (wskazane rozdziały i §§): Rozdz. 1. Przepisy ogólne, art. 1-9 oraz Rozdz. 6. Obowiązki członka korpusu służby cywilnej, art. 76-84.
6. A. Zwoliński: Etyka Urzędnika. Kraków 2012. (Wybrane fragmenty).
7. M. Ossowska, Normy moralne, Warszawa 2000;
8. M. Ossowska, Podstawy nauki o moralności, Warszawa 1999;
9. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Warszawa 2002;
10. Europejski Kodeks Dobrej Administracji, www.rpo.gov.pl
11. M. Kulesza, M. Niziołek, Etyka służby publicznej, Warszawa 2010;
12. I. Bogucka, T. Pietrzykowski, Etyka w administracji publicznej, Warszawa 2009;
13. J. Arcimowicz. Urzędnicy w służbie demokratycznego państwa, Warszawa 2010.
14. (red. R. Hauzer, Z. Niewiadomski, A. Wróbel) H. Izdebski (i inni): Etyka urzędnicza i etyka służby publicznej. System Prawa Administracyjnego. Tom 13, Warszawa 2016
- Witryna www przedmiotu:
- ---
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Ma podstawową wiedzę w zakresie etyki ogólnej
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, referat
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o
- Charakterystyka W_02
- Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia etycznych uwarunkowań działalności gospodarczej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.T.P6S_WK, II.S.P6S_WG.1, II.H.P6S_WG.1.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne w odniesieniu do etyki
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, referat
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
- Charakterystyka U_02
- Potrafi myśleć krytycznie w zakresie etyki
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, referat
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Rozumie podstawowe zasady etyki w administracji
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny , referat
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KR