Nazwa przedmiotu:
Etyka w administracji
Koordynator przedmiotu:
dr Michał Stelmach
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A11_EA
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym 15 godz. wykłady, 15 godz. ćwiczenia, Praca własna studenta: 15 godz. przygotowanie się do sprawdzianu, 15 godz. przygotowanie się do zajęć
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,5 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Limit liczby studentów:
cały rok
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu etyki ogólnej i etyki administracji niezbędną do zrozumienia zjawisk moralnych w życiu społecznym i zawodowym. Studenci powinni również zdobyć odpowiednie umiejętności i nabyć różne kompetencje społeczne w odniesieniu etyki oraz życia społecznego i zawodowego. Wykłady: Celem wykładów jest przedstawienie od strony teoretycznej najważniejszych problemów i pojęć. Ćwiczenia/seminaria. Celem ćwiczeń jest opracowanie różnych problemów od strony praktycznej. W szczególności ważne będzie tutaj omówienie kazusów etyki w administracji. Ćwiczenia będą okazją do dyskusji.
Treści kształcenia:
Wykłady (tematy oraz zagadnienia). Liczba godzin: 1. Filozofia, aksjologia i etyka. Moralność i etyka. Etyka deskryptywna i etyka normatywna. Etyka abstrakcyjna (zasady głoszone z przekonaniem) i etyka konkretna (zasady faktycznie realizowane). 2h 2. Relatywizm i absolutyzm moralny, etyka sytuacyjna, motywacja etyczna, sumienie, godność w znaczeniu powinnościowym i roszczeniowym. 2h 3. Czy człowiek jest kowalem czy tragarzem swojego losu? 1h 4. Kategoria wstydu i zaufania w deontologii moralnej 1h 5. Moralność a prawo. Norma moralna i norma prawna Obecność wartościowań moralnych w prawie. 2h 6. Walka o prawa człowieka i/a walka o interesy. Prawa człowieka i możliwość ich stosowania w pracy administracji 1h 7. Kategoria sprawiedliwości . 2h 8. Etyka urzędnicza jako etyka zawodowa. 2h 9. Etatyzm, plutokracja i korupcja 1h 10. Sprawdzian 1h Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia) Liczba godzin 1. Europejski Kodeks Dobrej Administracji 2h 2.Zasady etyki korpusu służby cywilnej 2h 3. Pojęcie godności w pracy administracji publicznej. 2h 4.Kodeksy etyczne gmin i ich rola we właściwym funkcjonowaniu samorządów. Analiza porównawcza kodeków etycznych wybranych gmin. 2h 5. Patologie w funkcjonowaniu administracji publicznej - korupcja 2h 6. Lobbing, rywalizacja , kumoterstwo, mobbing 2h 7. Kazusy z etyki administracji. 2h 8. Sprawdzian 1h Metody oceny Forma i warunki zaliczenia 1. Za ćwiczenia
Metody oceny:
Forma i warunki zaliczenia 1. Za ćwiczenia (w tym pracę zaliczeniową, lub kolokwium ustne) można uzyskać od 0 do 5 punktów. Są też połówki, np. 3,5. Należy zaliczyć ćwiczenia na co najmniej 2,5 punktów. 2. Za pracę zaliczeniową z wykładu można uzyskać 7,5 punktów. Należy zaliczyć wykład na co najmniej 3,5 punktów. 3. Można uzyskać z przedmiotu od 0 do 12,5 punktów. Ocena za przedmiot Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Uzyskał co najmniej 6 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 3.5 Uzyskał co najmniej 8,0 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 4.0 Uzyskał co najmniej 9,0 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 4.5 Uzyskał co najmniej 10.5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 5.0 Uzyskał co najmniej 11,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach Istnieje możliwość zwolnienia z pisania pracy zaliczeniowej, lub odbycia kolokwium ustnego z ćwiczeń, jeśli student wykaże się ponadprzeciętną aktywnością merytoryczną podczas zajęć. Wówczas zostaje dopuszczony do terminu zerowego zaliczenia z wykładu, co będzie wiązało się w możliwością wcześniejszego przedstawienia pracy zaliczeniowej (lub odbycia kolokwium ustnego we wcześniejszym terminie) z wykładu.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. - P. Zimbardo: Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło?; ss. 251-275. (Rozdział: Stanfordzki Eksperyment Więzienny: aspekty etyczne i dalsze rozwinięcia eksperymentu.) - http://www.prisonexp.org/polski/ (Strona wprowadza w tematykę S.E.W. – znajomość treści strony, jest przydatna dla zrozumienia kontekstu rozdziału zaproponowanego wyżej.) 2. J. Tischner: Zarys filozofii człowieka dla duszpasterzy i artystów, rozdział VI: W horyzoncie dobra i zła. W: Tenże: Myślenie w żywiole piękna. Kraków 2004, ss. 286-327. 3. *Zarządzenie Nr 114 Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 października 2002 r. w sprawie ustanowienia Kodeksu Etyki Służby Cywilnej wraz z załącznikiem. **Zarządzenie Nr 70 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej. 4. Przegląd Służby Cywilnej: Wydanie specjalne nr 1, 2011, listopad, [Etyka w służbie cywilnej]; Wydanie specjalne nr 2, 2012, sierpień, Standardy zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. 5. *USTAWA z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (wskazane rozdziały i §§): Rozdział 1. Przepisy ogólne, art. 1-10; Rozdział 3. Obowiązki pracownika samorządowego, art. 24-35. **USTAWA z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (wskazane rozdziały i §§): Rozdz. 1. Przepisy ogólne, art. 1-9 oraz Rozdz. 6. Obowiązki członka korpusu służby cywilnej, art. 76-84. 6. A. Zwoliński: Etyka Urzędnika. Kraków 2012. (Wybrane fragmenty). 7. M. Ossowska, Normy moralne, Warszawa 2000; 8. M. Ossowska, Podstawy nauki o moralności, Warszawa 1999; 9. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Warszawa 2002; 10. Europejski Kodeks Dobrej Administracji, www.rpo.gov.pl 11. M. Kulesza, M. Niziołek, Etyka służby publicznej, Warszawa 2010; 12. I. Bogucka, T. Pietrzykowski, Etyka w administracji publicznej, Warszawa 2009; 13. J. Arcimowicz. Urzędnicy w służbie demokratycznego państwa, Warszawa 2010. 14. (red. R. Hauzer, Z. Niewiadomski, A. Wróbel) H. Izdebski (i inni): Etyka urzędnicza i etyka służby publicznej. System Prawa Administracyjnego. Tom 13, Warszawa 2016
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
nie ma

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Ma podstawową wiedzę w zakresie etyki ogólnej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o
Charakterystyka W_02
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia etycznych uwarunkowań działalności gospodarczej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.T.P6S_WK, II.S.P6S_WG.1, II.H.P6S_WG.1.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne w odniesieniu do etyki
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
Charakterystyka U_02
Potrafi myśleć krytycznie w zakresie etyki
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Rozumie podstawowe zasady etyki w administracji
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KR