Nazwa przedmiotu:
Projekt zagospodarowania przestrzennego terenu o różnych funkcjach
Koordynator przedmiotu:
dr inż. arch. Małgorzata Denis, dr hab. inż. arch. Anna Majewska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SMS255
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 104 godziny, w tym: a) obecność na wykładach- 30 h b) obecność na ćwiczeniach - 45 h c) obecność na egzaminie - 2 h d) udział w konsultacjach - 27 h 2. Praca własna studenta - 45 godziny, w tym: a) przygotowanie do zajęć w domu 30h b) przygotowanie do egzaminu - 15h Razem 149 godzin co odpowiada 4 punktom ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 punkty ECTS - 74 godziny, w tym: a) obecność na ćwiczeniach - 45 h b) obecność na egzaminie - 2 h c) udział w konsultacjach - 27 h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 punkty ECTS - 70 godzin, w tym: a) obecność na ćwiczeniach - 45 h b) przygotowanie do zajęć w domu - 20 h c) udział w konsultacjach - 5 h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt45h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Umiejętności związane ze sporządzeniem projektu urbanistycznego, analiz urbanistycznych, projektu zespołu mieszkaniowego, które wykonywane są na semestrach inżynierskich. Umiejętności związane z obsługą programów komputerowych typu CAD i GIS.
Limit liczby studentów:
Wykład - bez limitów, 15 osób na ćwiczeniach projektowych
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest sporządzenie projektu urbanistycznego terenu o powierzchni ok. 12h. Jest to projekt centrum dzielnicowego, który zakłada wprowadzenie nowych obiektów usługowych i mieszkaniowych, oraz przestrzeni publicznych. Ponadto na projekcie urbanistycznym studenci zapoznają się z programowaniem ośrodka usługowego oraz sporządzeniem projektu terenu o różnych funkcjach.
Treści kształcenia:
Opracowanie koncepcji zabudowy i zagospodarowania terenu o różnych funkcjach, na mapie zasadniczej w skali 1: 1000, o powierzchni ok. 12 lub 15 hektarów, dla którego nie był uchwalony miejscowy planu zagospodarowania przestrzennego, w celu określenia potencjalnej chłonności inwestycyjnej terenu inwestycji. Przygotowanie powiązań terenu z otoczeniem takich jak: komunikacyjne, w skali 1:5000. Sporządzenie inwentaryzacji urbanistycznej w sakli 1:1000. W trakcie prac projektowych oraz wykładu będą wprowadzone elementy z zakresu Design Thinking - określeniu profilu społeczeństwa danej dzielnicy, sporządzenie ankiety, przeprowadzenie wywiadów z mieszkańcami w celu stworzenia persony. Po wykonaniu powyższych elementów nastąpi podjęcie tematu projektowego ukierunkowanego na proponowaną personę/persony. Wykonanie koncepcji zabudowy i zagospodarowania terenu inwestycji, w skali 1:500. Ponadto każda osoba, indywidualnie, zobowiązana jest wykonać wszystkie rzuty obiektu wielofunkcyjnego (poziom parkingu podziemnego, parteru oraz poszczególnych kondygnacji naziemnych). Na podstawie schematyczne opracowanych rzutów kondygnacji studenci wykonują obliczenia parametrów i wskaźników określających chłonność inwestycyjną terenu, wizualizację aksonometryczną lub perspektywiczną planowanej zabudowy.
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie wykonanej w małych grupach projektowych 2 lub 3 - osobowych, koncepcji urbanistycznej obszaru objętego projektem. Po sporządzeniu koncepcji projektowej zajęcia prowadzone są indywidualnie. Taka forma pozwala na głębsze zaznajomienie się studentów z projektem urbanistycznym, na poprowadzenie każdego studenta osobno, wydobycie jego umiejętności projektowych, tak aby przygotować go do pracy w biurach urbanistycznych. Ocenie podlega zgodność koncepcji z przedstawionymi na wykładzie zagadnieniami, walory urbanistyczne zaprojektowanej przez studentów koncepcji, jej zgodność z przepisami oraz kompletność opracowania. W celu zaliczenia przedmiotu należy uczestniczyć w przeglądzie zaawansowania prac, który odbywa się połowie semestru. Na prezentacji należy przedstawić zagadnienia związane z projektowaniem proekologicznym. Ponadto studenci przygotują prezentację dotyczącą przykładowych inspiracji projektowych, które wprowadzili do swoich projektów. Prace projektowe oddaje się spięte do teczki w formacie A3 lub online. Informacja na ten temat zostanie przekazana pod koniec zajęć. Egzamin pisemny polega na ustnym zaprezentowaniu swoich prac projektowych, do których będą zadawane pytania związane z zagadnieniami przedstawionymi na wykładzie. Zajęcia prowadzone będą w formie stacjonarnej
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Adamczewska-Wejchert H.: Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Arkady, Warszawa 1985. 2. Chmielewski J.M. (red.): Niska intensywna zabudowa mieszkaniowa, Katedra Urbanistyki i Gospodarki Przestrzennej, Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1996. 3. Chmielewski J.M.:Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej,Warszawa 2001. 4. Chmielewski J.M., Mirecka M.: Modernizacja osiedli mieszkaniowych Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001. 5. Czarnecki W.: Planowanie miast i osiedli, PWN, Warszawa 1965. 6. Dylewski R., Nowakowski M., Szopa M.: Poradnik urbanisty. Standardy, przykłady, przepisy, TUP Oddział w W-wie, Warszawa 2000. 7. Lynch K.: The Image of the City, The MIT Press, Massachusetts and London 1960. 8. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r.w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Dz.U.02.75.690 z późn. zmianami. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania terenu, Dz.U.03.164.1588. 9. Szołtysek J., Brdulak H., Kauf S., Miasta dla pieszych: Idea czy rzeczywistość, wyd. Texter, Warszawa 2016 10. Szmidt B.: Ład przestrzeni, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1981. Szolginia W.: Estetyka miasta, Arkady, Warszawa 1981. 11. Wallis A.: Miasto i przestrzeń, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1977. 12. Wantuch-Matla D., Przestrzeń publiczna 2.0: Miasto u progu XXI wieku, Księży Młyn Dom Wydawniczy, Łódź 2016, s.175 13. Wejchert K.: Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa 1984. 14. Z.K. Zuziak, „Nowe przestrzenie podróży. Przestrzenie publiczne węzłów transportu”, Gdańsk, 2002
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.SMS255_W1
student zapoznaje się z projektowaniem ośrodków centro twórczych, poznaje zasady kształtowania struktur architektoniczno-budowlanych dla różnych obiektów użyteczności publicznej, zasady ich łączenia z funkcjami mieszkaniowymi i rekreacyjnymi oraz zasady ich obsługi infrastrukturą komunikacyjną i inżynieryjną
Weryfikacja: ocena sporządzone projektu centrum wielofunkcyjnego
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12_UR
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W10, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.SMS255_U1
student wykonuje projekt terenu o różnych funkcjach w zespole, w związku z tym nabywa umiejętności pracy w grupie
Weryfikacja: wspólna ocena projektu urbanistycznego
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U13_UR
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.SMS255_K1
sporządzenie projektu centrum wielofunkcyjnego pozwala studentowi zrozumieć problemy wynikające z projektowania urbanistycznego, m.in. uświadamia sobie konsekwencje własnych decyzji projektowych, przemyśleć jak wpłynie to na przestrzeń
Weryfikacja: ocena wykonanego w zespole projektu urbanistycznego
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02, T2A_K03, S2A_K05