- Nazwa przedmiotu:
- Projekt zagospodarowania przestrzennego terenu o różnych funkcjach
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. arch. Małgorzata Denis, dr hab. inż. arch. Anna Majewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SMS255
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 104 godziny, w tym:
a) obecność na wykładach- 30 h
b) obecność na ćwiczeniach - 45 h
c) obecność na egzaminie - 2 h
d) udział w konsultacjach - 27 h
2. Praca własna studenta - 45 godziny, w tym:
a) przygotowanie do zajęć w domu 30h
b) przygotowanie do egzaminu - 15h
Razem 149 godzin co odpowiada 4 punktom ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 punkty ECTS - 74 godziny, w tym:
a) obecność na ćwiczeniach - 45 h
b) obecność na egzaminie - 2 h
c) udział w konsultacjach - 27 h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 punkty ECTS - 70 godzin, w tym:
a) obecność na ćwiczeniach - 45 h
b) przygotowanie do zajęć w domu - 20 h
c) udział w konsultacjach - 5 h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt45h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Umiejętności związane ze sporządzeniem projektu urbanistycznego, analiz urbanistycznych, projektu zespołu mieszkaniowego, które wykonywane są na semestrach inżynierskich.
Umiejętności związane z obsługą programów komputerowych typu CAD i GIS.
- Limit liczby studentów:
- Wykład - bez limitów, 15 osób na ćwiczeniach projektowych
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest sporządzenie projektu urbanistycznego terenu o powierzchni ok. 12h. Jest to projekt centrum dzielnicowego, który zakłada wprowadzenie nowych obiektów usługowych i mieszkaniowych, oraz przestrzeni publicznych.
Ponadto na projekcie urbanistycznym studenci zapoznają się z programowaniem ośrodka usługowego oraz sporządzeniem projektu terenu o różnych funkcjach.
- Treści kształcenia:
- Opracowanie koncepcji zabudowy i zagospodarowania terenu o różnych funkcjach, na mapie zasadniczej w skali 1: 1000, o powierzchni ok. 12 lub 15 hektarów, dla którego nie był uchwalony miejscowy planu zagospodarowania przestrzennego, w celu określenia potencjalnej chłonności inwestycyjnej terenu inwestycji.
Przygotowanie powiązań terenu z otoczeniem takich jak: komunikacyjne, w skali 1:5000.
Sporządzenie inwentaryzacji urbanistycznej w sakli 1:1000.
W trakcie prac projektowych oraz wykładu będą wprowadzone elementy z zakresu Design Thinking - określeniu profilu społeczeństwa danej dzielnicy, sporządzenie ankiety, przeprowadzenie wywiadów z mieszkańcami w celu stworzenia persony. Po wykonaniu powyższych elementów nastąpi podjęcie tematu projektowego ukierunkowanego na proponowaną personę/persony.
Wykonanie koncepcji zabudowy i zagospodarowania terenu inwestycji, w skali 1:500. Ponadto każda osoba, indywidualnie, zobowiązana jest wykonać wszystkie rzuty obiektu wielofunkcyjnego (poziom parkingu podziemnego, parteru oraz poszczególnych kondygnacji naziemnych).
Na podstawie schematyczne opracowanych rzutów kondygnacji studenci wykonują obliczenia parametrów i wskaźników określających chłonność inwestycyjną terenu, wizualizację aksonometryczną lub perspektywiczną planowanej zabudowy.
- Metody oceny:
- Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie wykonanej w małych grupach projektowych 2 lub 3 - osobowych, koncepcji urbanistycznej obszaru objętego projektem. Po sporządzeniu koncepcji projektowej zajęcia prowadzone są indywidualnie. Taka forma pozwala na głębsze zaznajomienie się studentów z projektem urbanistycznym, na poprowadzenie każdego studenta osobno, wydobycie jego umiejętności projektowych, tak aby przygotować go do pracy w biurach urbanistycznych.
Ocenie podlega zgodność koncepcji z przedstawionymi na wykładzie zagadnieniami, walory urbanistyczne zaprojektowanej przez studentów koncepcji, jej zgodność z przepisami oraz kompletność opracowania.
W celu zaliczenia przedmiotu należy uczestniczyć w przeglądzie zaawansowania prac, który odbywa się połowie semestru. Na prezentacji należy przedstawić zagadnienia związane z projektowaniem proekologicznym.
Ponadto studenci przygotują prezentację dotyczącą przykładowych inspiracji projektowych, które wprowadzili do swoich projektów.
Prace projektowe oddaje się spięte do teczki w formacie A3 lub online. Informacja na ten temat zostanie przekazana pod koniec zajęć.
Egzamin pisemny polega na ustnym zaprezentowaniu swoich prac projektowych, do których będą zadawane pytania związane z zagadnieniami przedstawionymi na wykładzie.
Zajęcia prowadzone będą w formie stacjonarnej
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Adamczewska-Wejchert H.: Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Arkady, Warszawa 1985.
2. Chmielewski J.M. (red.): Niska intensywna zabudowa mieszkaniowa, Katedra Urbanistyki i Gospodarki Przestrzennej, Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1996.
3. Chmielewski J.M.:Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej,Warszawa 2001.
4. Chmielewski J.M., Mirecka M.: Modernizacja osiedli mieszkaniowych Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001.
5. Czarnecki W.: Planowanie miast i osiedli, PWN, Warszawa 1965.
6. Dylewski R., Nowakowski M., Szopa M.: Poradnik urbanisty. Standardy, przykłady, przepisy, TUP Oddział w W-wie, Warszawa 2000.
7. Lynch K.: The Image of the City, The MIT Press, Massachusetts and London 1960.
8. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r.w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Dz.U.02.75.690 z późn. zmianami. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania terenu, Dz.U.03.164.1588.
9. Szołtysek J., Brdulak H., Kauf S., Miasta dla pieszych: Idea czy rzeczywistość, wyd. Texter, Warszawa 2016
10. Szmidt B.: Ład przestrzeni, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1981. Szolginia W.: Estetyka miasta, Arkady, Warszawa 1981.
11. Wallis A.: Miasto i przestrzeń, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1977.
12. Wantuch-Matla D., Przestrzeń publiczna 2.0: Miasto u progu XXI wieku, Księży Młyn Dom Wydawniczy, Łódź 2016, s.175
13. Wejchert K.: Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa 1984.
14. Z.K. Zuziak, „Nowe przestrzenie podróży. Przestrzenie publiczne węzłów transportu”, Gdańsk, 2002
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.SMS255_W1
- student zapoznaje się z projektowaniem ośrodków centro twórczych, poznaje zasady kształtowania struktur architektoniczno-budowlanych dla różnych obiektów użyteczności publicznej, zasady ich łączenia z funkcjami mieszkaniowymi i rekreacyjnymi oraz zasady ich obsługi infrastrukturą komunikacyjną i inżynieryjną
Weryfikacja: ocena sporządzone projektu centrum wielofunkcyjnego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W10, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.SMS255_U1
- student wykonuje projekt terenu o różnych funkcjach w zespole, w związku z tym nabywa umiejętności pracy w grupie
Weryfikacja: wspólna ocena projektu urbanistycznego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U13_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.SMS255_K1
- sporządzenie projektu centrum wielofunkcyjnego pozwala studentowi zrozumieć problemy wynikające z projektowania urbanistycznego, m.in. uświadamia sobie konsekwencje własnych decyzji projektowych, przemyśleć jak wpłynie to na przestrzeń
Weryfikacja: ocena wykonanego w zespole projektu urbanistycznego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02, T2A_K03, S2A_K05