- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie kartograficzne
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Joanna Jaroszewicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SMS289
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) liczba godzin kontaktowych - 49 godzin, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach - 15 godzin
b) uczestnictwo w ćwiczeniach - 30 godzin
c) udział w konsultacjach - 2 godziny
d) obecność na egzaminie - 2 godziny
2) praca własna studenta - 26 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć - 6 godzin
b) prace nad projektem w domu - 7 godzin
c) sporządzenie sprawozdań z wykonanych projektów - 5 godzin
d) przygotowanie do egzaminu - 8 godz.
Łącznie nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 punkty ECTS - liczba godzin kontaktowych - 49 godzin, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach - 15 godziny
b) uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych - 30 godzin
c) udział w konsultacjach - 3 godziny
d) obecność na egzaminie - 2 godziny
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,9 punktu ECTS - 48 godzin, w tym:
a) uczestnictwo w zajęciach projektowych - 30 godzin
b) przygotowanie do zajęć - 6 godzin
c) prace nad projektem w domu - 7 godzin
d) sporządzenie sprawozdań z wykonanych projektów - 5 godzin
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- podstawowa wiedza z zakresu kartografii,
podstawowa wiedza z zakresu baz danych,
podstawowa wiedza z zakresu statystyki,
podstawowa znajomość programu GIS (ArcGIS ESRI)
- Limit liczby studentów:
- 60 - studentów na wykładzie, 15 - studentów na ćwiczeniach projektowych
- Cel przedmiotu:
- student ma podstawową wiedzę z zakresu modelowania kartograficznego i potrafi w podstawowym zakresie opracować w programie GIS dane planistyczne związane z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zgodnie z wytycznymi technicznymi INSPIRE
student ma uporządkowaną wiedzę oraz potrafi wykonać analizy danych przestrzennych w zakresie analizy rozmieszczenia obiektów geograficznych oraz wartości atrybutów obiektów geograficznych.
student ma podstawową wiedzę z zakresu modeli regresji oraz potrafi zbudować w programie GIS prosty model regresji OLS i GWR oraz ocenić zbudowany model i zinterpretować otrzymane wyniki
student ma podstawową wiedzę z zakresu analizy danych przestrzennych, w tym dotyczące analizy autokorelacji przestrzennej,
Student potrafi zaplanować działania i je zrealizować zgodnie z przedstawionym harmonogramem. Student samodzielnie poszukuje najlepszych rozwiązań i potrafi ocenić zastosowane podejście i zinterpretować otrzymane wyniki.
- Treści kształcenia:
- WYKŁADY:
1) Modelowanie kartograficzne – pojęcie modelu: model danych, model analizy, model obrazowy. Kartograficzna metoda badań. 2) Model danych dla danych planistycznych. Dyrektywa INSPIRE, ustawa o IIP. Temat Zagospodarowanie przestrzenne. Wytyczne techniczne INSPIRE dla tematu LU. 3) Modele danych, podstawowe założenia. Model PLU – szczegóły. 4) Analiza danych przestrzennych. ESDA. 5) Odpowiedniki przestrzenne podstawowych statystyk opisowych: punkt środkowy, standardowa odległość, elipsa standardowa. 6) Pojęcie sąsiedztwa i zmiennych zregionalizowanych (LAG). 7) wyznaczenie wskaźników i wygładzonych wskaźników – na przykładzie mapy względnego ryzyka. 8) Analiza autokorelacji przestrzennej – dla danych policzalnych i niepoliczalnych. Analiza autokorelacji dla wartości rozmieszczonych przestrzennie – metody globalne, 9) metody lokalne. 10) Analiza autokorelacji przestrzennej dla rozmieszczenia obiektów geograficznych. 11) Analiza regresji OLS. Podstawowe założenia, poszukiwanie najlepszego modelu, 12) prowadzenie analizy i interpretacja wyników. 13) Analiza regresji ważonej geograficznie. Interpretacja wyników, zastosowanie. 14) Podstawowe informacje o interpolacji probabilistycznej –Kriging. 15) Zaliczenie wykładów.
Projekty:
Projekt 1 – Przykładowe opracowanie zbioru danych mpzp w GIS zgodnie z modelem danych PLU INSPIRE.
Projekt 2 – Analiza zmian rozmieszczenia wybranego wskaźnika w Polsce metodą centrograficzną
Projekt 3 – Analiza wygładzonego ryzyka względnego dla wybranego wskaźnika w programie GeoDA
Projekt 4 – Analiza autokorelacji przestrzennej wybranego wskaźnika / rozmieszczenia cen
Projekt 5 – Analiza regresji dla danych przestrzennych.
- Metody oceny:
- wykłady - egzamin pisemny
ćwiczenia projektowe: ocenie podlega kompletność, poprawność merytoryczna i terminowość: 1) zrealizowanych projektów, 2) sprawozdań z projektów 3) realizacji projektu na Platformie Edukacyjnej Politechniki Warszawskiej
ocena łączna: stanowi ważoną średnią arytmetyczną oceny z egzaminu i ćwiczeń projektowych, przy czym wagi wynoszą: waga dla wykładów 0,51 a waga dla ćwiczeń projektowych: 0,49
przy czym:
ocena 3,0 gdy średnia >= 3,0
ocena 3,5 gdy średnia >= 3,33
ocena 4,0 gdy średnia >= 3,76
ocena 4,5 gdy średnia >= 4,36
ocena 5,0 gdy średnia >= 4,76
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Mitchell A. „The ESRI Guide to GIS Analysis – volume 2: Spatial Measurements & Statistics”2005 ESRI
Rogerson P.A. „Statistical methods for Geography – a student’s guide” Wyd. II 2001SAGE Publications Ltd.
Maguire D.J., Batty M., Goodchild M. F.; „GIS, Spatial Analysis and Modeling” 2005 ESRI
Parzyński Z., Chojka A., 2013 Infrastruktura informacji przestrzennej w UML, Wyd. Geodeta Sp. z o. o. Warszawa 2013
D2.8.III.4 – Data Specification on Land Use – Technical Guidelines; http://inspire.ec.europa.eu
Jaroszewicz J., Zwirowicz-Rutkowska A., Denis M. 2013 Katalog Obiektów planistycznych – opracowanie https://www.mir.gov.pl/rozwoj_regionalny/Polityka_przestrzenna/Inspire/Documents/Katalog_Obiektow_Planistycznych.pdf
Ustawa o Planowaniu i Zagospodarowaniu przestrzennym wraz z aktami wykonawczymi
Ustawa o Infrastrukturze Informacji Przestrzennej Kraju
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Zajęcia zostały przygotowane i będą przeprowadzone z wykorzystaniem platformy e-learningowej Moodle
Podczas zajęć wykorzystano kompetencje dydaktyczne nabyte przez dr inż. Joannę Jaroszewicz w ramach stażu w Department of Geography and Environment Western University w Kanadzie: nr umowy o dofinansowanie POWR.03.05.00-00-Z306/17 - Zadanie nr 45 w ramach Projektu pt. „NERW PW. Nauka – Edukacja – Rozwój – Współpraca”
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.SMS289 _W1
- zna i rozumie koncepcję modelowania kartograficznego
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
- Efekt GP.SMS289 _W2
- ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą etapów modelowania kartograficznego
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
- Efekt GP.SMS289 _W3
- ma uporządkowaną wiedzę na temat wytycznych technicznych INSPIRE dotyczących informacji o zagospodarowaniu przestrzennym.
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
- Efekt GP.SMS289 _W4
- Ma podstawową wiedzę w zakresie analiz danych przestrzennych w modelowaniu kartograficznym
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
- Efekt GP.SMS289 _W5
- ma podstawową wiedzę na temat metod analiz rozmieszczenia obiektów i wartości atrybutów w przestrzeni geograficznej
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
- Efekt GP.SMS289 _W6
- ma podstawową wiedzę na temat modeli regresji liniowej OLS i ważonej geograficznie, oraz uporządkowaną wiedzę dotyczącą wymagań, etapów budowy modeli, ich oceny oraz interpretacji i prezentacji kartograficznej wyników
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.SMS289_U1
- Potrafi posługiwać się wytycznymi technicznymi INSPIRE dla tematu zagospodarowanie przestrzenne, w tym odczytywać schematy aplikacyjne UML
Weryfikacja: ocena sprawozdania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
- Efekt GP.SMS289_U2
- potrafi dokonać, w podstawowym zakresie, oceny zgodności udostępnianych danych dotyczących planowanego zagospodarowania przestrzennego z wytycznymi technicznymi INSPIRE
Weryfikacja: ocena sprawozdania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, S2A_U06, S2A_U07
- Efekt GP.SMS289_U3
- Potrafi zaprojektować prostą organizację danych związanych z planowanym zagospodarowaniem przestrzennym w programie GIS spełniającą podstawowe wymagania wynikające z wytycznych technicznych INSPIRE
Weryfikacja: ocena sprawozdania, ocena realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05, K_U09, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
P2A_U04, S2A_U03, T2A_U10, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19
- Efekt GP.SMS289_U4
- potrafi w programie GIS przeprowadzić analizę rozmieszczenia wartości atrybutu obiektów w przestrzeni geograficznej wybranymi metodami oraz zinterpretować otrzymane wyniki
Weryfikacja: ocena sprawozdania, ocena realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19
- Efekt GP.SMS289_U5
- Potrafi zbudować i ocenić prosty model analizy regresji liniowej OLS i ważonej geograficznie w programie GIS, zinterpretować otrzymane wyniki oraz przedstawić je w postaci prezentacji kartograficznej
Weryfikacja: ocena sprawozdania, ocena realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U05, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, S2A_U06, S2A_U07, P2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.SMS289_K1
- ma wyrobioną świadomość zawodową społecznej odpowiedzialności przy ocenie i w podejmowaniu decyzji w zakresie planowania przestrzennego prowadzonego w różnych skalach w oparciu o tworzone modele analiz danych przestrzennych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02
- Efekt GP.SMS289_K2
- potrafi współpracować i pracować w grupie i podejmować wspólne decyzje projektowe przy planowaniu i realizacji modelowania kartograficznego
Weryfikacja: ocena projektu realizowanego w grupie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03
- Efekt GP.SMS289_K3
- potrafi ocenić poziom zaufania jaki można mieć do otrzymywanych wyników i znaczenie takiej oceny dla podejmowania decyzji
Weryfikacja: ocena sprawozdania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02, S2A_K05