Nazwa przedmiotu:
Diagnostyka nawierzchni szynowych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Cezary Kraśkiewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-BUDSZ-MZP-0403
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 100 godz. = 4 ECTS: wykład 32 godzin, ćwiczenia projektowe 16 godzin, samodzielna praca nad projektem 25, studiowanie literatury przedmiotu 20, nauka do egzaminu i egzamin 20, konsultacje i ocena projektów 10.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 60 godz. = 2,5 ECTS: wykład 32 godzin, ćwiczenia projektowe 16 godzin, konsultacje i ocena projektów 10 godzin, egzamin 2.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 51 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia projektowe 16 godzin, samodzielna praca nad projektem 25, konsultacje i ocena projektów 10.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład24h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt24h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu przedmiotów Inżynieria Komunikacyjna i Drogi Szynowe.
Limit liczby studentów:
brak limitu
Cel przedmiotu:
Zdobycie przez studenta wiedzy na temat diagnostyki dróg szynowych poprzez uczestnictwo w wykładach oraz wykonanie ćwiczenia projektowego. Nauczenie studentów: - metod oceny stanu technicznego nawierzchni kolejowej i prognozowania zmian tego stanu, - interpretacji wpływu warunków eksploatacyjnych na stan techniczny nawierzchni kolejowej, - interpretacji skutków zmian stanu technicznego nawierzchni kolejowej na bezpieczeństwo transportu kolejowego i jego oddziaływanie na środowisko.
Treści kształcenia:
Wykłady: Badania diagnostyczne układu geometrycznego toru – metody pomiaru nierówności toru, stosowany sprzęt pomiarowy, dopuszczalne odchyłki dla poszczególnych wielkości mierzonych i obliczanych. Wskaźniki syntetycznej oceny stanu toru. Badania diagnostyczne konstrukcji nawierzchni kolejowej – zakres i metody pomiarów wad i zużycia poszczególnych elementów składowych konstrukcji nawierzchni podsypkowych i bezpodsypkowych. Wskaźniki syntetycznej oceny stanu konstrukcji nawierzchni. Ćwiczenia: Zadanie projektowe – opracowanie oceny stanu toru na podstawie wydruków z wynikami z jazdy drezyną pomiarową przy zastosowaniu systemu SOHRON.
Metody oceny:
Wymagana jest regularna obecność na zajęciach. Zaliczenie wykładu na podstawie zdania egzaminu pisemnego. Zaliczenie ćwiczeń projektowych poprzez opracowanie oceny stanu toru na podstawie wydruków z wynikami z jazdy drezyną pomiarową przy zastosowaniu systemu SOHRON. Opracowanie to w formie papierowej należy oddać Prowadzącemu najpóźniej ostatniego dnia semestru, w którym prowadzony jest przedmiot.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Bałuch H.: Diagnostyka nawierzchni kolejowej. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1978. [2] Bałuch H.: Znaczenie początkowej dokładności toru kolejowego. Konferencja Naukowo-Techniczna Problemy modernizacji linii kolejowej E-30. Zamek Kliczków 2007. [3] Bałuch H., Bałuch M.: Determinanty prędkości pociągów – układ geometryczny i wady toru. Instytut Kolejnictwa. Warszawa 2010. [4] Bałuch H., Bałuch M.: Eksploatacyjne metody zwiększenia trwałości rozjazdów kolejowych. Centrum Naukowo – Techniczne Kolejnictwa. Warszawa 2009. [5] Bałuch H., Bałuch M.: Układy geometryczne toru i ich deformacje. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa 2010. [6] Bałuch M.: Ocena możliwości uzyskania jakości robót wymaganej na liniach o prędkości 200 km/h. Konferencja Naukowo-Techniczna Problemy modernizacji linii kolejowej E-30. Zamek Kliczków 2007. [7] Bałuch M.: SOHRON – System określania hierarchii robót nawierzchniowych. Podręcznik użytkownika. Instytut Kolejnictwa. Warszawa 2013. [8] Massel A.: Projektowanie linii i stacji kolejowych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa 2010. [9] Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych. Id – 1 (D-1). PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa 2005.
Witryna www przedmiotu:
www.zds.il.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W1
Zna metody oceny stanu technicznego nawierzchni kolejowej i prognozowania zmian tego stanu.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K2_W14_DS, K2_W15_DS, K2_W17_DS, K2_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG.o, P7U_W, III.P7S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U1
Umie interpretować wpływ warunków eksploatacyjnych na stan techniczny nawierzchni kolejowej.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K2_U15_DS, K2_U16_DS, K2_U19_DS
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_U, I.P7S_UW.o, III.P7S_UW.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K1
Potrafi interpretować skutki zmian stanu technicznego nawierzchni kolejowej na bezpieczeństwo transportu kolejowego i jego oddziaływanie na środowisko.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K2_K03, K2_K05, K2_K06
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_K, I.P7S_KK, I.P7S_KO