- Nazwa przedmiotu:
- Planowanie systemów transportu I (BD, DS)
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Andrzej Brzeziński, Instytut Dróg i Mostów
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1080-BUIKM-MZP-0309
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 75 godz. = 3 ECTS: wykład 8, ćwiczenia projektowe 16, przygotowanie do ćwiczeń 20; zapoznanie z literaturą 6.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Ćwiczenia projektowe 16, wykłady 8 godzin. Razem 24 godziny = 1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Ćwiczenia projektowe 16, przygotowanie do ćwiczeń 20. Razem 36 = 1,5 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład8h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt16h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza obejmująca: zasady projektowania i eksploatacji elementów infrastruktury transportu (drogi, koleje, lotniska,), zarządzania ruchem, analiz ekonomicznych. Umiejętność stosowania programów komputerowych ogólnego zastosowania (arkusze kalkulacyjne, edytory tekstów, programy prezentacyjne) oraz specjalistycznych PTV Visum/Vissim.
- Limit liczby studentów:
- 25
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z procesem planowania systemów transportu na różnych poziomach (europejskim, krajowym, regionalnym, lokalnym) i z uwzględnieniem różnych podsystemów transportowych. Nauka metod badania ruchu w związku z modelowaniem ruchu, analiz i prognozowania popytu na transport (prognozy ruchu, przewozów osób w transporcie zbiorowym i przewozów ładunków). Badanie związków pomiędzy systemem transportowym a zagospodarowaniem przestrzennym. Przygotowanie do udziału w pracach badawczych, studialnych i planistycznych oraz zarządzaniem systemami transportu i ich elementami. Nauka analizy funkcjonowania systemów transportowych, związków pomiędzy podsystemami. Nauka stosowania zaawansowanych programów komputerowych wykorzystywanych w planowaniu i projektowaniu systemów transportu, w tym modelowania i prognozowania ruchu.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Historia rozwoju systemu transportowego. Definicja systemu transportowego. Rola podsystemów transportowych i związki pomiędzy nimi (transport drogowy zamiejski i miejski, transport kolejowy, lotniczy, morski i śródlądowy, ruch pieszy i rowerowy). Transport intermodalny. Polityka transportowa. Rodzaje polityk i strategii transportowych, ich cele i środki realizacji. Hierarchiczne ujęcie polityki transportowej (europejska/krajowa/regionalna/lokalna) z uwzględnieniem współczesnych tendencji. Strategie transportowe w miastach polskich. Przykłady strategii transportowych z oceną stopnia ich realizacji. Użytkownicy systemu transportowego. Niepełnosprawni w systemie transportowym. Związek pomiędzy systemem transportowym a zagospodarowaniem przestrzennym. Badania zachowań użytkowników systemu transportowego. Podstawy modelowania i prognozowania ruchu. Integracja w systemie transportowym. Łańcuchy podróży. Wpływ systemu transportowego na środowisko naturalne. Metody ograniczania wpływu systemu transportowego na etapie planowania systemu transportu. Bezpieczeństwo w transporcie. Zastosowanie zaawansowanych programów komputerowych wykorzystywanych w planowaniu i projektowaniu systemów transportu, w tym do analiz ruchu.Przygotowanie i prezentacja referatu na wybrany temat.
Ćwiczenia: Nauka obsługi programu VISUM. Wykonanie ćwiczenia z zakresu planowania systemu transportowego (układu drogowego lub transportu zbiorowego w obszarze zurbanizowanym) z wykorzystaniem programu VISUM.
- Metody oceny:
- Ćwiczenia: zaliczenie projektu (obrona).
Wykłady: referat uzupełniany w uzasadnionych przypadkach zaliczeniem ustnym.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Gaca S. Suchorzewski W. Tracz M. Inżynieria Komunikacyjna. WKiŁ. Warszawa 2008.
[2] Rydzkowski W., Wojewódzka-Król (red.). Transport. PWN. Warszawa 2002.
[3] Wojewódzka-Król (red.). Rozwój infrastruktury transportu. Uniw. Gdański. 2002.
[4] Czasopisma: Przegląd Komunikacyjny, Transport Miejski i Regionalny.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W1
- Zna wybrane programy komputerowe wspomagające planowanie systemów transportowych. Ma wiedzę o planowaniu, projektowaniu i eksploatacji systemów transportowych. Ma wiedzę w zakresie inżynierii i zarządzania ruchem Ma wiedzę na temat metod diagnostyki i metod badawczych w budownictwie komunikacyjnym oraz gromadzenia, przetwarzania i analizy danych dotyczących stanu infrastruktury komunikacyjnej. Ma wiedzę dotyczącą planowania, programowania i finansowania inwestycji w budownictwie komunikacyjnym. Ma wiedzę o najistotniejszych nowych osiągnięciach i tendencjach rozwojowych w budownictwie komunikacyjnym. Ma wiedzę pozwalającą zrozumieć społeczne i środowiskowe uwarunkowania wynikające z planowania infrastruktury komunikacyjnej.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń, egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_W15_DS, K2_W16_DS
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_W, I.P7S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U1
- Potrafi zaplanować rozwiązania stosowane w zarządzaniu elementami infrastruktury komunikacyjnej zgodnie z przyjętymi założeniami i z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych, używając właściwych metod i narzędzi, w tym programów komputerowych. Potrafi zaplanować i wykonać badania terenowe oraz przeprowadzić analizę wyników. Posiada umiejętność przeprowadzenia analizy problemu z zakresu inżynierii komunikacyjnej i wyboru właściwego rozwiązania Potrafi stosować podejście systemowe oraz integrować wiedzę o uwarunkowaniach technicznych, technologicznych, ekonomicznych, środowiskowych i społecznych do oceny wariantów rozwiązań w budownictwie komunikacyjnym.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń, egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_U15_DS
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW.o, P7U_U
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K1
- Potrafi pracować samodzielnie, współpracować w zespole. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Rozumie znaczenie rzetelności przedstawienia i interpretacji wyników prac swoich i innych. Potrafi formułować i prezentować opinie, działać w sposób kreatywny rozwiązując postawione przed nim zadania związane z budownictwem. Ma świadomość ważności i zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera budownictwa, w tym jej wpływu na środowisko.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń, egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_K01, K2_K04, K2_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_K, I.P7S_KR, I.P7S_KK, I.P7S_KO