Nazwa przedmiotu:
Budowle podziemne (BD, DS)
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. inż. Anna Siemińska–Lewandowska; mgr inż. Urszula Tomczak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-BUIKM-MSP-0313
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 25 godz. = 1 ECTS: wykłady 15 godz., studia literatury i przygotowanie do zaliczenia 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 15 godz. = 0,6 ECTS: wykład 15 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami budowy tuneli kolejowych i stacji podziemnych.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Metoda berlińska budowy tuneli. 2. Metoda stropowa budowy tuneli i dużych obiektów podziemnych. 3. Technologia ścian szczelinowych. 4. Metoda tarczowa - tarcze - klasyfikacja, konstrukcja tarcz zmechanizowanych TBM, zasady drążenia tuneli tarczą. 5. Monitorowanie oddziaływania głębokich wykopów i tuneli na obiekty sąsiednie i środowisko.
Metody oceny:
Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów i podanej literatury.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Stamatello H. – Tunele i miejskie budowle podziemne; [2] Bartoszewski, Lessaer – Tunele i przejścia podziemne w miastach; [3] Jarominiak – Lekkie konstrukcje oporowe; [4] Wiłun Z. – Zarys geotechniki; [5] Warunki techniczne wykonywania ścian szczelinowych, wydanie III – Instytut Badawczy Dróg i Mostów; [6] B.P. Metroprojekt: Wydzielenia geotechniczne i normowe wartości parametrów gruntów występujących w rejonie I linii metra w Warszawie; [7] Dembicki E. – Parcie, odpór i nośność gruntu; [8] Siemińska-Lewandowska A. – Głębokie wykopy,projektowanie i wykonawstwo; [9] Prasa techniczna: Inżynieria i Budownictwo, Budownictwo Górnicze i Tunelowe, Tunneling and underground Space Technology, Tunnels and Tunnelling, Tunel.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W1
Ma wiedzę z wybranych metod budowy tuneli kolejowych i stacji podziemnych - metra oraz kolejowych.
Weryfikacja: na podstawie sprawdzianu pisemnego
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K2_W13, K2_W09, K2_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_W, I.P7S_WG.o, III.P7S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U1
Potrafi wybrać właściwą technologię i metodę wykonania tunelu kolejowego lub metra oraz stacji podziemnej.
Weryfikacja: na podstawie zaliczenia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K2_U05, K2_U16_DS
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_U, I.P7S_UW.o, III.P7S_UW.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K1
Ma świadomość konieczności współpracy w obszarze zagadnień budownictwa podziemnego.
Weryfikacja: w pracy.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K2_K02, K2_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_K, I.P7S_KK