- Nazwa przedmiotu:
- Elementy wspomagania komputerowego projektowania dróg szynowych
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Karol Brzeziński
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- 1080-BU000-ISP-0664
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia komputerowe 30 godz., praca własna 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: laboratorium komputerowe.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: laboratorium komputerowe.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe30h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- 15 osób
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest nauczenie podstaw metodyki pracy z narzędziami komputerowego wspomagania projektowania dróg szynowych. Specyfika zagadnień rozwiązywanych przy projektowaniu dróg szynowych wymaga stosowania nieco innych (choć na pierwszy rzut oka zbliżonych) narzędzi w porównaniu z projektowaniem dróg samochodowych.
Tego typu komputerowe modelowanie jest obecnie wiodącym trendem w realizacji inwestycji komunikacyjnych - znacznie ułatwia i automatyzuje pracę oraz poprawia komunikację pomiędzy uczestnikami procesu budowlanego.
- Treści kształcenia:
- Program MicroStation – tworzenie rysunków 3-wymiarowych: podstawowe pojęcia, tworzenie elementów złożonych. Program Context Capture – tworzenie 3-wymiarowych modeli z teksturami na podstawie zdjęć (fotogrametria). Alternatywnie – tworzenie numerycznego modelu terenu na podstawie zdjęć/nagrania z pomiaru lotniczego/dronem (udostępnionego przez prowadzącego). Bentley Rail Track – projektowanie układu geometrycznego linii kolejowej (trasowanie, niweleta, przechyłki) oraz korytarza 3D dowiązującego do modelu terenu.
- Metody oceny:
- Ocena ćwiczenia wykonywanego na zajęciach (w tym ocena aktywności na zajęciach) oraz krótka obrona przy oddaniu projektu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] T. Zieliński. MicroStation V8 PL. Program do komputerowego wspomagania projektowania. Warszawa;
[2] H. Bałuch, M. Bałuch. Układy geometryczne toru i ich deformacje.PKP PLK S.A. Warszawa 2010.
- Witryna www przedmiotu:
- https://kbrzezinski.il.pw.edu.pl/
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W1
- Zna wiodące oprogramowanie stosowane w komputerowym wspomaganiu dróg szynowych. Posiada wiedzę na temat technik pomiarowych wykorzystywanych w przygotowaniu danych do projektowania.
Weryfikacja: Wiedza zweryfikowana podczas obrony projektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K1_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U1
- Umie wykorzystać wiodące oprogramowanie stosowane w komputerowym wspomaganiu dróg szynowych (stworzenie numerycznego modelu terenu, zaprojektowanie trasy linii kolejowej i wymodelowanie korytarza 3D).
Weryfikacja: Wykonanie projektu na zajęciach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K1_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K1
- Potrafi zinterpretować i rzetelnie przedstawić wyniki analiz przeprowadzonych w oprogramowaniu (np. bilans robót ziemnych).
Weryfikacja: Samodzielne wykonanie projektu na zajęciach i jego obrona.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K1_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_K, I.P6S_KR