Nazwa przedmiotu:
Elementy wspomagania komputerowego projektowania dróg szynowych
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Karol Brzeziński
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty do wyboru
Kod przedmiotu:
1080-BU000-ISP-0664
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia komputerowe 30 godz., praca własna 20 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 30 godz. = 1 ECTS: laboratorium komputerowe.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 30 godz. = 1 ECTS: laboratorium komputerowe.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe30h
Wymagania wstępne:
Brak
Limit liczby studentów:
15 osób
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest nauczenie podstaw metodyki pracy z narzędziami komputerowego wspomagania projektowania dróg szynowych. Specyfika zagadnień rozwiązywanych przy projektowaniu dróg szynowych wymaga stosowania nieco innych (choć na pierwszy rzut oka zbliżonych) narzędzi w porównaniu z projektowaniem dróg samochodowych. Tego typu komputerowe modelowanie jest obecnie wiodącym trendem w realizacji inwestycji komunikacyjnych - znacznie ułatwia i automatyzuje pracę oraz poprawia komunikację pomiędzy uczestnikami procesu budowlanego.
Treści kształcenia:
Program MicroStation – tworzenie rysunków 3-wymiarowych: podstawowe pojęcia, tworzenie elementów złożonych. Program Context Capture – tworzenie 3-wymiarowych modeli z teksturami na podstawie zdjęć (fotogrametria). Alternatywnie – tworzenie numerycznego modelu terenu na podstawie zdjęć/nagrania z pomiaru lotniczego/dronem (udostępnionego przez prowadzącego). Bentley Rail Track – projektowanie układu geometrycznego linii kolejowej (trasowanie, niweleta, przechyłki) oraz korytarza 3D dowiązującego do modelu terenu.
Metody oceny:
Ocena ćwiczenia wykonywanego na zajęciach (w tym ocena aktywności na zajęciach) oraz krótka obrona przy oddaniu projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] T. Zieliński. MicroStation V8 PL. Program do komputerowego wspomagania projektowania. Warszawa; [2] H. Bałuch, M. Bałuch. Układy geometryczne toru i ich deformacje.PKP PLK S.A. Warszawa 2010.
Witryna www przedmiotu:
https://kbrzezinski.il.pw.edu.pl/
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W1
Zna wiodące oprogramowanie stosowane w komputerowym wspomaganiu dróg szynowych. Posiada wiedzę na temat technik pomiarowych wykorzystywanych w przygotowaniu danych do projektowania.
Weryfikacja: Wiedza zweryfikowana podczas obrony projektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K1_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U1
Umie wykorzystać wiodące oprogramowanie stosowane w komputerowym wspomaganiu dróg szynowych (stworzenie numerycznego modelu terenu, zaprojektowanie trasy linii kolejowej i wymodelowanie korytarza 3D).
Weryfikacja: Wykonanie projektu na zajęciach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K1_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K1
Potrafi zinterpretować i rzetelnie przedstawić wyniki analiz przeprowadzonych w oprogramowaniu (np. bilans robót ziemnych).
Weryfikacja: Samodzielne wykonanie projektu na zajęciach i jego obrona.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K1_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KR