Nazwa przedmiotu:
Symulacje ruchu drogowego w transporcie miejskim
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Krzysztof Firląg, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu, Zespół SRD
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
110 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu 20 godz., przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych 48 godz., przygotowanie się do kolokwiów z wykładu 12 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 2 godz.).
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (30 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 18 godz., konsultacje 3 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,5 pkt. ECTS (68 godz., w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 18 godz., przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych 48 godz., konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 2 godz.).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, zajęcia laboratoryjne: 12 osób.
Cel przedmiotu:
Nabycie wiedzy i umiejętności potrzebnych do symulowania ruchu drogowego. Poznanie i zastosowanie narzędzi wspomagania komputerowego do modelowania układów drogowych, analiz zjawisk zachodzących na skrzyżowaniach i w sieciach drogowych.
Treści kształcenia:
Wykład: Wprowadzenie do modelowania ruchu drogowego za pomocą dedykowanego oprogramowania komputerowego. Praktyczne informacje dotyczące pracy z programami z pakietu PTV Vision: Vissim, Viswalk, Laboratorium: Badanie modeli sieci drogowych - przegląd zastosowań. Modelowanie i ocena jakości ruchu drogowego dla fragmentu sieci ulic przy zastosowaniu programu symulacyjnego. Badanie modelu ruchu skrzyżowania niesterowanego – zastosowanie aplikacji komputerowych do modelowania i analiz efektywności funkcjonowania skrzyżowań drogowych bez sygnalizacji świetlnej. Badanie modelu skrzyżowania sterowanego - zastosowanie aplikacji komputerowej do modelowania i analiz efektywności funkcjonowania skrzyżowań drogowych z sygnalizacją świetlną. Badanie modelu sieci transportu publicznego - zastosowanie aplikacji komputerowej do modelowania napełnień pojazdów transportu zbiorowego oraz symulacji swobodnego ruchu pieszych w obrębie przystanków transportu zbiorowego.
Metody oceny:
Wykład: Zajęcia wykładowe, omawianie kolejnych zagadnień, przedstawianie przykładów, dyskusja z uczestnikami wykładu. Laboratoria: Zadania laboratoryjne i badawcze wykonywane w parach na każdych zajęciach. Poszczególne zadania oceniane w skali 2-5. Zaliczenia na podstawie średniej z ocen cząstkowych.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego: Teoria i praktyka", WKiŁ 2014 2. Vissim 5.40 - User Manual, PTV Planung Transport Verkehr AG 2021 3. „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach”, Dz.U. RP, Załącznik do nru 220, poz.2181 z dnia 23 grudnia 2003 r. z późn. zm.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Posiada podstawową wiedzę dotyczącą nowoczesnych programów komputerowych służących do mikroskopowej symulacji ruchu drogowego.
Weryfikacja: Ocena prawidłowości wykonania modelu symulacyjnego i opracowanego sprawozdania, ewentualnie odpowiedź ustna.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
Zna zasady modelowania potoków ruchu drogowego, skrzyżowań niesterowanych i sterowanych oraz zasady oceny efektywności ich funkcjonowania.
Weryfikacja: Ocena prawidłowości wykonania modelu symulacyjnego i opracowanego sprawozdania, ewentualnie odpowiedź ustna.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi, korzystając z oprogramowania komputerowego, tworzyć proste, mikroskopowe modele ruchu drogowego, określać i analizować skutki wprowadzania zasad pierwszeństwa na drogowych skrzyżowaniach niesterowanych, zasymulować działanie prostej, cyklicznej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic oraz ocenić efektywność jej funkcjonowania.
Weryfikacja: Ocena prawidłowości wykonania modelu symulacyjnego i opracowanego sprawozdania, ewentualnie odpowiedź ustna.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U10
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Jest gotów do samodzielnej realizacji eksperymentu i wykorzystując wcześniej zdobytą wiedzę teoretyczną oraz oceny poprawności uzyskanych wyników.
Weryfikacja: Ocena prawidłowości wykonania modelu symulacyjnego i opracowanego sprawozdania, ewentualnie odpowiedź ustna.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KK