- Nazwa przedmiotu:
- Elektromobilność w transporcie miejskim
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. inż. Dariusz Pyza, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 8 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 13 godz., przygotowanie się do egzaminu 12 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 33 godz., konsultacje 2 godz. (w tym konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz.), obrona pracy projektowej 1 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (32 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., konsultacje 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz., udział w egzaminie 2 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 pkt. ECTS (44 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 33 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak wymagań wstępnych
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób, ćwiczenia projektowe: 18 osób.
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z problematyką elektromobilności i jej wpływu na system transportu miejskiego. Uzyskanie wiedzy o pojazdach elektrycznych wykorzystywanych w transporcie miejskim oraz metodach zarządzania nimi. Nabycie umiejętności przygotowania analiz związanych z kształtowaniem oferty przewozowej transportu miejskiego wykorzystującej autobusy elektrycznego wraz z analizami środowiskowymi.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Istota elektromobilności. Uwarunkowania prawne wdrażania elektromobilności na poziomie Unii Europejskiej oraz krajowym. Plan rozwoju elektromobilności w Polsce, krajowe ramy rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Odnawialne i niskoemisyjne źródła energii w ekosystemie elektromobilności. Elektromobilność i jej znaczenie w transporcie miejskim. Podstawowe charakterystyki pojazdów niskoemisyjnych w transporcie miejskim. Zarządzanie energią w pojazdach elektrycznych transportu miejskiego. Technologie ładowania autobusów elektrycznych. Magazyny energii. Problemy dostaw i zarządzania energią w sieciach elektroenergetycznych. Prognozowanie krótkoterminowe produkcji energii z odnawialnych źródeł energii oraz szacowanie zapotrzebowania na energię wynikającą z rozwoju elektromobilności. Problemy zarządzania flotą autobusów elektrycznych w transporcie miejskim. Środowiskowe aspekty wykorzystania pojazdów niskoemisyjnych w transporcie miejskim. Inteligentne metropolie i miasta w aspekcie niskoemisyjnego transportu miejskiego. Innowacyjne sposoby ciągłego doładowywania pojazdów, nowe konstrukcje nawierzchni drogowych. Ocena zasadności rozwoju elektromobilności w transporcie miejskim. Kierunki kształtowania elektromobilności w transporcie miejskim.
Ćwiczenia projektowe:
Opracowanie dla wybranej linii komunikacyjnej oferty przewozowej transportu miejskiego wykorzystującej autobusy elektryczne wraz z analizami środowiskowymi.
- Metody oceny:
- Wykład:
Egzamin pisemny, 5 pytań otwartych, każde pytanie punktowane jest 1 punktem. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% punktów ze wszystkich możliwych do uzyskania.
Ćwiczenia projektowe:
Wykonanie zespołowego projektu przez studenta, a następnie obrona projektu u prowadzącego zajęcia i ocena końcowa na którą składa się: ocena z wykonanego projektu i ocena z obrony projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0).
Ocena zintegrowana:
średnia ważona ocen z egzaminu oraz zrealizowanego projektu. Waga dla egzaminu: 2, waga dla projektu: 1. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Pyza D.: Systemy przewozowe – problemy obsługi, potencjał i jego utrzymanie. Oficyna Wydaw¬nicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2019.
2. Jagiełło A., Elektromobilność w kształtowaniu rozwoju drogowego transportu miejskiego w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Gdańsk 2021.
3. Kwiatkiewicz P., Szczerbowski R., Śledzik W.: Elektromobilność. Środowisko infrastrukturalne i techniczne wyzwania polityki intraregionalnej. Wydawnictwo Fnce, Warszawa 2020.
4. Gajewski J., Paprocki W., Pieriegud J. (red.): Elektromobilność w Polsce na tle tendencji europejskich i globalnych. Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2019.
5. Pyza D., Gołaszewski A., Jacyna M., Gołębiowski P.: Proekologiczny system transportowy w aspekcie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport, nr 119. Warszawa 2017.
6. Pyza D.; Ziembicki M.: Wybrane aspekty eksploatacji taboru niskoemisyjnego w transporcie publicznym. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport z. 112. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2016.
7. Romaniszyn K. M.: Alternatywne zasilanie samochodów benzyną oraz gazami LPG i CNG: badania porównawcze dynamiki rozpędzania i emisji spalin. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2007.
8. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, Dz. Urz. UE L 307 z 28.10.2014 r.
9. Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych z dnia 11 stycznia 2018 r., Dz. U. z 2018 r. poz. 317.
10. Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Ministerstwo Energii. Warszawa 2017 r.
Literatura uzupełniająca:
1. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych
2. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Rynek paliw alternatywnych: CNG i LNG, Raport
3. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. 2001 nr 125 poz. 1371) z późniejszymi zmianami.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- podstawowe aspekty elektromobilności w transporcie miejskim.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, 5 pytań otwartych, każde pytanie punktowane jest 1 punktem. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% punktów ze wszystkich możliwych do uzyskania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W02
- zasady formułowania i rozwiązywania prostych zadań charakterystycznych dla wybranej specjalności w zakresie wykorzystania elektromobilności w transporcie miejskim i jej wpływu na ekologię i ochronę środowiska.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, 5 pytań otwartych, każde pytanie punktowane jest 1 punktem. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% punktów ze wszystkich możliwych do uzyskania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o, I.P6S_WK
- Charakterystyka W03
- metody przygotowania analiz związanych z kształtowaniem oferty przewozowej transportu miejskiego wykorzystującej autobusy elektrycznego wraz z analizami środowiskowymi.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, 5 pytań otwartych, każde pytanie punktowane jest 1 punktem. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% punktów ze wszystkich możliwych do uzyskania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- dobierać źródła i pozyskiwać informacje przydatne w procesie przygotowania oferty przewozowej transportu miejskiego wykorzystującej autobusy elektrycznego wraz z analizami środowiskowymi dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Weryfikacja: Wykonanie zespołowego projektu przez studenta, a następnie obrona projektu u prowadzącego zajęcia i ocena końcowa na którą składa się: ocena z wykonanego projektu i ocena z obrony projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o
- Charakterystyka U02
- używając właściwych metod potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją opracować ofertę przewozową transportu miejskiego z uwzględnieniem autobusów elektrycznych wraz z analizami środowiskowymi.
Weryfikacja: Wykonanie zespołowego projektu przez studenta, a następnie obrona projektu u prowadzącego zajęcia i ocena końcowa na którą składa się: ocena z wykonanego projektu i ocena z obrony projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U24
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka KS01
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w szczególności dotyczących elektromobilności w transporcie miejskim.
Weryfikacja: Wykonanie zespołowego projektu przez studenta, a następnie obrona projektu u prowadzącego zajęcia i ocena końcowa na którą składa się: ocena z wykonanego projektu i ocena z obrony projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_K, I.P6S_KK