Nazwa przedmiotu:
Elektromobilność w transporcie miejskim
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. inż. Dariusz Pyza, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
8 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 13 godz., przygotowanie się do egzaminu 12 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 33 godz., konsultacje 2 godz. (w tym konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz.), obrona pracy projektowej 1 godz., udział w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (32 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., konsultacje 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz., udział w egzaminie 2 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 pkt. ECTS (44 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 33 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, ćwiczenia projektowe: 18 osób.
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z problematyką elektromobilności i jej wpływu na system transportu miejskiego. Uzyskanie wiedzy o pojazdach elektrycznych wykorzystywanych w transporcie miejskim oraz metodach zarządzania nimi. Nabycie umiejętności przygotowania analiz związanych z kształtowaniem oferty przewozowej transportu miejskiego wykorzystującej autobusy elektrycznego wraz z analizami środowiskowymi.
Treści kształcenia:
Wykład: Istota elektromobilności. Uwarunkowania prawne wdrażania elektromobilności na poziomie Unii Europejskiej oraz krajowym. Plan rozwoju elektromobilności w Polsce, krajowe ramy rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Odnawialne i niskoemisyjne źródła energii w ekosystemie elektromobilności. Elektromobilność i jej znaczenie w transporcie miejskim. Podstawowe charakterystyki pojazdów niskoemisyjnych w transporcie miejskim. Zarządzanie energią w pojazdach elektrycznych transportu miejskiego. Technologie ładowania autobusów elektrycznych. Magazyny energii. Problemy dostaw i zarządzania energią w sieciach elektroenergetycznych. Prognozowanie krótkoterminowe produkcji energii z odnawialnych źródeł energii oraz szacowanie zapotrzebowania na energię wynikającą z rozwoju elektromobilności. Problemy zarządzania flotą autobusów elektrycznych w transporcie miejskim. Środowiskowe aspekty wykorzystania pojazdów niskoemisyjnych w transporcie miejskim. Inteligentne metropolie i miasta w aspekcie niskoemisyjnego transportu miejskiego. Innowacyjne sposoby ciągłego doładowywania pojazdów, nowe konstrukcje nawierzchni drogowych. Ocena zasadności rozwoju elektromobilności w transporcie miejskim. Kierunki kształtowania elektromobilności w transporcie miejskim. Ćwiczenia projektowe: Opracowanie dla wybranej linii komunikacyjnej oferty przewozowej transportu miejskiego wykorzystującej autobusy elektryczne wraz z analizami środowiskowymi.
Metody oceny:
Wykład: Egzamin pisemny, 5 pytań otwartych, każde pytanie punktowane jest 1 punktem. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% punktów ze wszystkich możliwych do uzyskania. Ćwiczenia projektowe: Wykonanie zespołowego projektu przez studenta, a następnie obrona projektu u prowadzącego zajęcia i ocena końcowa na którą składa się: ocena z wykonanego projektu i ocena z obrony projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0). Ocena zintegrowana: średnia ważona ocen z egzaminu oraz zrealizowanego projektu. Waga dla egzaminu: 2, waga dla projektu: 1. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0).
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Pyza D.: Systemy przewozowe – problemy obsługi, potencjał i jego utrzymanie. Oficyna Wydaw¬nicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2019. 2. Jagiełło A., Elektromobilność w kształtowaniu rozwoju drogowego transportu miejskiego w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Gdańsk 2021. 3. Kwiatkiewicz P., Szczerbowski R., Śledzik W.: Elektromobilność. Środowisko infrastrukturalne i techniczne wyzwania polityki intraregionalnej. Wydawnictwo Fnce, Warszawa 2020. 4. Gajewski J., Paprocki W., Pieriegud J. (red.): Elektromobilność w Polsce na tle tendencji europejskich i globalnych. Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2019. 5. Pyza D., Gołaszewski A., Jacyna M., Gołębiowski P.: Proekologiczny system transportowy w aspekcie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport, nr 119. Warszawa 2017. 6. Pyza D.; Ziembicki M.: Wybrane aspekty eksploatacji taboru niskoemisyjnego w transporcie publicznym. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport z. 112. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2016. 7. Romaniszyn K. M.: Alternatywne zasilanie samochodów benzyną oraz gazami LPG i CNG: badania porównawcze dynamiki rozpędzania i emisji spalin. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2007. 8. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, Dz. Urz. UE L 307 z 28.10.2014 r. 9. Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych z dnia 11 stycznia 2018 r., Dz. U. z 2018 r. poz. 317. 10. Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Ministerstwo Energii. Warszawa 2017 r. Literatura uzupełniająca: 1. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych 2. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Rynek paliw alternatywnych: CNG i LNG, Raport 3. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. 2001 nr 125 poz. 1371) z późniejszymi zmianami.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
podstawowe aspekty elektromobilności w transporcie miejskim.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, 5 pytań otwartych, każde pytanie punktowane jest 1 punktem. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% punktów ze wszystkich możliwych do uzyskania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
zasady formułowania i rozwiązywania prostych zadań charakterystycznych dla wybranej specjalności w zakresie wykorzystania elektromobilności w transporcie miejskim i jej wpływu na ekologię i ochronę środowiska.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, 5 pytań otwartych, każde pytanie punktowane jest 1 punktem. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% punktów ze wszystkich możliwych do uzyskania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o, I.P6S_WK
Charakterystyka W03
metody przygotowania analiz związanych z kształtowaniem oferty przewozowej transportu miejskiego wykorzystującej autobusy elektrycznego wraz z analizami środowiskowymi.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, 5 pytań otwartych, każde pytanie punktowane jest 1 punktem. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% punktów ze wszystkich możliwych do uzyskania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
dobierać źródła i pozyskiwać informacje przydatne w procesie przygotowania oferty przewozowej transportu miejskiego wykorzystującej autobusy elektrycznego wraz z analizami środowiskowymi dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Weryfikacja: Wykonanie zespołowego projektu przez studenta, a następnie obrona projektu u prowadzącego zajęcia i ocena końcowa na którą składa się: ocena z wykonanego projektu i ocena z obrony projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o
Charakterystyka U02
używając właściwych metod potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją opracować ofertę przewozową transportu miejskiego z uwzględnieniem autobusów elektrycznych wraz z analizami środowiskowymi.
Weryfikacja: Wykonanie zespołowego projektu przez studenta, a następnie obrona projektu u prowadzącego zajęcia i ocena końcowa na którą składa się: ocena z wykonanego projektu i ocena z obrony projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U24
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka KS01
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w szczególności dotyczących elektromobilności w transporcie miejskim.
Weryfikacja: Wykonanie zespołowego projektu przez studenta, a następnie obrona projektu u prowadzącego zajęcia i ocena końcowa na którą składa się: ocena z wykonanego projektu i ocena z obrony projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KK