- Nazwa przedmiotu:
- Interoperacyjność systemu kolei Unii Europejskiej
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Przemysław Ilczuk, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 80 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 32 godz., przygotowanie się do egzaminu 26 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (24 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób.
- Cel przedmiotu:
- Wprowadzenie w problematykę i opanowanie podstawowych zasad i pojęć z zakresu interoperacyjności systemu kolei
- Treści kształcenia:
- Treść przedmiotu obejmuje następujące zagadnienia:
1. Idea i geneza interoperacyjności
2. Wymagania zasadnicze
3. Cel wdrażania interoperacyjności (bariery techniczne, eksploatacyjne i formalne, korzyści z ich likwidacji),
4. Podsystemy systemu kolei i ich granice,
5. Składniki interoperacyjności,
6. Akty prawne oraz inne dokumenty krajowe i europejskie istotne z punktu widzenia interoperacyjności,
o dyrektywa o interoperacyjności,
o ustawa o transporcie kolejowym,
o rozporządzenia UE - techniczne specyfikacje interoperacyjności,
o rozporządzenia krajowe dotyczące interoperacyjności kolei,
o hierarchia przepisów i standardów technicznych,
o dostosowania instrukcji zarządcy infrastruktury w zakresie interoperacyjności
Warunki stwierdzenia o interoperacyjności: linii kolejowej, pojazdu, pociągu oraz systemu kolei.
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny zawierające około 3 do 10 pytań otwartych i zamkniętych obejmujących treści wykładu. 51% punktów zalicza.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (Tekst mający znaczenie dla EOG)
2) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 21 kwietnia 2017 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei
3) Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
4) Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów „Sterowanie” systemu kolei w Unii Europejskiej (Tekst mający znaczenie dla EOG)
5) Rozporządzenie Komisji (UE) NR 1299/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. dotyczące technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura” systemu kolei w Unii Europejskiej (Tekst mający znaczenie dla EOG)
6) Rozporządzenie Komisji (UE) NR 1301/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Energia” systemu kolei w Unii (Tekst mający znaczenie dla EOG)
7) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor — lokomotywy i tabor pasażerski” systemu kolei w Unii Europejskiej Tekst mający znaczenie dla EOG
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, z dnia 27 grudnia 2012 r. w sprawie wykazu właściwych krajowych specyfikacji technicznych i dokumentów normalizacyjnych których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei (Dz. U. 2013 r., poz. 43).
Zalecenia Komisji UE nr 2014/897/UE z dnia 5 grudnia 2014 r. w sprawie kwestii związanych z dopuszczaniem do eksploatacji i użytkowaniem podsystemów strukturalnych i pojazdów na podstawie dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE i 2004/49/WE.
Literatura uzupełniająca:
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1303/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych” systemu kolei w Unii Europejskiej.
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1304/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Tabor kolejowy — hałas”, zmieniające decyzję 2008/232/WE i uchylające decyzję 2011/229/UE.
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1305/2014 z dnia 11 grudnia 2014 r. (z późn. zm.) dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych wchodzącego w skład systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 62/2006.
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 321/2013 z dnia 13 marca 2013 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor – wagony towarowe” systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2006/861/WE.
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 454/2011 z dnia 5 maja 2011 r. (z późn. zm.) w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu Aplikacje telematyczne dla przewozów pasażerskich transeuropejskiego systemu kolei.
Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/995 z dnia 8 czerwca 2015 r. zmieniające decyzję 2012/757/UE w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu „Ruch kolejowy” systemu kolei w Unii Europejskiej (Tekst mający znaczenie dla EOG)
Szkopiński J., Kochan A., „Istota identyfikacji granic podsystemów w procesie certyfikacji infrastruktury kolejowej”, Prace naukowe PW, zeszyt XX, Transport 2017 r.
Kochan, A., Konopiński, L., Ilczuk, P., Karolak, J.: Wymagania formalno-prawne dotyczące badania interfejsów w systemach sterowania ruchem kolejowym. Problemy Kolejnictwa, 2015, z. 168, str. 21-26.
Europejski Trybunał Obrachunkowy, Sprawozdanie specjalne nr 13 z 2017 r. Luksemburg, https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/SR17_13/SR_ERTMS_RAIL_PL.pdf
Praca pod red. dr inż. M. Pawlika, Interoperacyjność systemu kolei UE. Infrastruktura, sterowanie, energia, tabor. Wymagania europejskie i komplementarne wymagania polskie, 2017
Pawlik M., Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym przegląd funkcji i rozwiązań technicznych – od idei do wdrożeń i eksploatacji, wyd, KOW, Warszawa 2015
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Absolwent zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu interoperacyjności.
Weryfikacja: Egzamin; Około 3 do 10 pytań otwartych i zamkniętych obejmujących treści wykładu. Wymagane jest uzyskanie 51% poprawnych odpowiedzi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG.o, P6U_W
- Charakterystyka W02
- Absolwent zna i rozumie klasyfikację podsystemów i składników interoperacyjności.
Weryfikacja: Egzamin; Około 3 do 10 pytań otwartych i zamkniętych obejmujących treści wykładu. Wymagane jest uzyskanie 51% poprawnych odpowiedzi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W03
- Absolwent zna i rozumie warunki stwierdzania interoperacyjności.
Weryfikacja: Egzamin; Około 3 do 10 pytań otwartych i zamkniętych obejmujących treści wykładu. Wymagane jest uzyskanie 51% poprawnych odpowiedzi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Absolwent potrafi poprawnie używać pojęć dotyczących interoperacyjności systemu kolei.
Weryfikacja: Egzamin; Około 3 do 10 pytań otwartych i zamkniętych obejmujących treści wykładu. Wymagane jest uzyskanie 51% poprawnych odpowiedzi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UK
- Charakterystyka U02
- Absolwent potrafi dobrać źródła literaturowe oraz informacje pozwalające na ocenę interoperacyjności.
Weryfikacja: Egzamin; Około 3 do 10 pytań otwartych i zamkniętych obejmujących treści wykładu. Wymagane jest uzyskanie 51% poprawnych odpowiedzi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o