- Nazwa przedmiotu:
- Audyt dostępności innowacyjnych systemów transportu
- Koordynator przedmiotu:
- Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 15 godz., przygotowanie się do egzaminu 11 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (34 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 pkt ECTS (41 godz., w tym: praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz.,., przygotowanie raportów z audytów poza godzinami zajęć 15 godz., konsultacje w zakresie zajęć 3 godz., przygotowanie się do obrony raportów z audytów 8 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- wiedza z projektowania uniwersalnego
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób, ćwiczenia audytoryjne: 30 osób.
- Cel przedmiotu:
- Poznanie przez studentów wiedzy dotyczącej oceny dostępności pojazdów i infrastruktury transportowej dla różnych grup użytkowników oraz nabycie umiejętności wykorzystania jej w audytach dostępności systemów transportowych.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Podstawy teoretyczne dotyczące audytu. Potrzeby osób z ograniczoną sprawnością (czasową i stałą). Wymagania prawne dotyczące dostępności. Rodzaje dostępności: architektoniczna, cyfrowa, informacyjno-komunikacyjna. Wytyczne sporządzania audytu dostępności. Podstawy audytów dostępności cyfrowej - standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines 2.1.) Metody audytu. Przykładowe rozwiązania zwiększające dostępność pojazdów i infrastruktury transportowej.
Ćwiczenia audytoryjne:
Opracowanie metod audytu dostępności wybranych: obiektów infrastruktury transportowej, środka transportu publicznego; systemu informacyjno-komunikacyjnego. Wykonanie audytów. Wyciagnięcie wniosków i zaproponowanie rozwiązania zwiększającego dostępność.
- Metody oceny:
- Wykład:
Egzamin pisemny składający się z 6 pytań otwartych, minimalne wymagania: udzielenie odpowiedzi na poziomie 51% na każde z pytań.
Ćwiczenia audytoryjne
Trzy audyty – ocena min. 3 z każdego z nich;
Ocena zintegrowana:
Ocena zintegrowana jest oceną średnią z ocen cząstkowych, czyli z egzaminu i ćwiczeń audytoryjnych
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Błaszak M., Przybylski Ł., Rzeczy są dla ludzi., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2010
2. „Europa bez barier. Europejska Strategia w sprawie niepełnosprawności 2010-2020" pdf 162 kb - Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno - Społecznego i Komitetu Regionów – Europejska strategia w sprawie niepełnosprawności 2010-2020: Odnowione zobowiązanie do budowania Europy bez barier KOM(2010) 636.
3. Projektowanie dla wszystkich", Jolanta Budny - w serwisie Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji.
4. „Projektowanie bez barier – wytyczne", Kamil Kowalski - w serwisie Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji.
5. Program "Dostępność Plus" 2018-2023
6. Wytyczne WCAG
Literatura uzupełniająca:
1.Bridger R., Introduction to ergonomics., (2008), CRC Press Taylor&Francis Group,
2. Preiser Wolfgang F.E, Universal Design. Handbook., McGraw Hill, 2001
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Student zna standardy dostępności systemów transportu
Weryfikacja: Egzamin – 3 pytania – min na zaliczenie 51% poprawnych odpowiedzi
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o, I.P6S_WK
- Charakterystyka W02
- Student ma wiedzę dotyczącą identyfikacji barier w infrastrukturze transportowej i środkach transportu
Weryfikacja: Egzamin – 3 pytania – min na zaliczenie 51% poprawnych odpowiedzi
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W03
- Student zna zasady prowadzenia audytu dostępności systemów transportu
Weryfikacja: Egzamin – 3 pytania – min na zaliczenie 51% poprawnych odpowiedzi
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Student potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą zasad dostępności w prowadzeniu audytów systemów transportu
Weryfikacja: Pozytywna ocena raportów z audytów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U18, Tr1A_U22
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U02
- Student potrafi wykorzystać w procesie audytowania wiedzę i opinie końcowych użytkowników.
Weryfikacja: Pozytywna ocena raportów z audytów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
III.P6S_UW.o, P6U_U, I.P6S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Student ma świadomość konieczności stosowania alternatywnych rozwiązań zapewniających dostępność systemów transportu
Weryfikacja: Pozytywna ocena raportów z audytów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_K, I.P6S_KO