- Nazwa przedmiotu:
- Rozwój pojazdów zautomatyzowanych i autonomicznych, mobilność inteligentna
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Iwona Grabarek, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 2 godz., studiowanie literatury przedmiotu 13 godz., przygotowanie się do egzaminu 13 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (34 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 2 godz., udział
w egzaminie 2 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób.
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów ze współczesnymi trendami w rozwoju pojazdów zautomatyzowanych i autonomicznych oraz mobilności inteligentnej (pojazdy drogowe, szynowe, transport wyspecjalizowany – transport osób niepełnosprawnych) oraz poznanie zasad budowy i użytkowania tych środków transportu.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Klasyfikacja pojazdów samochodowych ze względu na ich zdolność do realizacji zadań w trybie autonomicznym. HMI (Human Machine Interface): interfejs człowiek - maszyna w inteligentnych środkach transportu. Rola człowieka w systemach zautomatyzowanych. Zagadnienie transferu kontroli
Rodzaje sygnałów biologicznych (akwizycja prowadzana na człowieku/operatorze) wykorzystywane w pojazdach i urządzeniach inteligentnych do monitorowania i sterowania. Sensory, techniki, urządzenia wykorzystywane do akwizycji sygnałów na potrzeby pojazdów zautomatyzowanych i autonomicznych. Przetwarzanie sygnałów na potrzeby pojazdów. Architektura Automotive Internetworking. Bezprzewodowe technologie komunikacji. Problemy bezpieczeństwa, testowania i legislacji pojazdów autonomicznych. Smart mobility: inteligentna mobilność miejska. Skutki społeczne wdrażania nowych technologii automatyzacji transportu. PRT (Personal Rapid Transit) jako przykład zautomatyzowanego, inteligentnego systemu transportowego.
.
- Metody oceny:
- Wykład:
Ocena formująca: 1 pisemny sprawdzian zawierający 6 pytań otwartych. W przypadku osiągnięcia ponad 50 % możliwych punktów student jest dopuszczony do egzaminu ustnego.
Ocena podsumowująca: egzamin pisemny zawierający 6 pytań otwartych lub ustny zawierający 2 pytania
Do zaliczenia przedmiotu na poziomie minimum wymagane jest uzyskanie co najmniej 51 % punktów możliwych do uzyskania.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Choromański W., Grabarek et al. „Pojazdy autonomiczne i systemy transportu autonomicznego” PWN 2020
2. Eco-Mobilność tom 1 monografia pod redakcją W. Choromańskiego, WKŁ 2016
3. Riley Q.R., -"Alternnative Cars in the 21st Centaury", S&A Inc.400, USA,
4.Szczepaniak C., -"Samochody XXI wieku", Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2008,
5.Choromański W., Systemy PRT., Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2015
Literatura uzupełniająca
1. Bishop R., „Intelligent Vehicle Technology and Trends” Springer Velag,2001,
2. Vlacic L., - „Intelligent Vehicle Technologies Teory and Applications”, Butterworth – Heinemann, 2001,
3. publikacje ukazujące się w tym zakresie na bieżąco
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada wiedzę w zakresie pojęć podstawowych, zasad działania i trendach rozwojowych pojazdów zautomatyzowanych
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny zawierający 6 pytań otwartych. Egzamin. Zaliczenie wymaga uzyskania min. 51% punktów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W02
- Posiada wiedzę dotyczącą rodzajów sygnałów wykorzystywanych w pojazdach zautomatyzowanych do monitorowania i sterowania.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny zawierający 6 pytań otwartych. Egzamin. Zaliczenie wymaga uzyskania min. 51% punktów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W03
- Posiada wiedzę dotyczącą skutków społecznych wdrażania pojazdów zautomatyzowanych
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny zawierający 6 pytań otwartych. Egzamin. Zaliczenie wymaga uzyskania min. 51% punktów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny zawierający 6 pytań otwartych. Egzamin. Zaliczenie wymaga uzyskania min. 51% punktów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW.o, P6U_U
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Jest świadomy konieczności informowania społeczeństwa o skutkach wdrażania nowych technologii
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny zawierający 6 pytań otwartych. Egzamin. Zaliczenie wymaga uzyskania min. 51% punktów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_K, I.P6S_KO