Nazwa przedmiotu:
Rozwój pojazdów zautomatyzowanych i autonomicznych, mobilność inteligentna
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Iwona Grabarek, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 2 godz., studiowanie literatury przedmiotu 13 godz., przygotowanie się do egzaminu 13 godz., udział w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (34 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób.
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów ze współczesnymi trendami w rozwoju pojazdów zautomatyzowanych i autonomicznych oraz mobilności inteligentnej (pojazdy drogowe, szynowe, transport wyspecjalizowany – transport osób niepełnosprawnych) oraz poznanie zasad budowy i użytkowania tych środków transportu.
Treści kształcenia:
Wykład: Klasyfikacja pojazdów samochodowych ze względu na ich zdolność do realizacji zadań w trybie autonomicznym. HMI (Human Machine Interface): interfejs człowiek - maszyna w inteligentnych środkach transportu. Rola człowieka w systemach zautomatyzowanych. Zagadnienie transferu kontroli Rodzaje sygnałów biologicznych (akwizycja prowadzana na człowieku/operatorze) wykorzystywane w pojazdach i urządzeniach inteligentnych do monitorowania i sterowania. Sensory, techniki, urządzenia wykorzystywane do akwizycji sygnałów na potrzeby pojazdów zautomatyzowanych i autonomicznych. Przetwarzanie sygnałów na potrzeby pojazdów. Architektura Automotive Internetworking. Bezprzewodowe technologie komunikacji. Problemy bezpieczeństwa, testowania i legislacji pojazdów autonomicznych. Smart mobility: inteligentna mobilność miejska. Skutki społeczne wdrażania nowych technologii automatyzacji transportu. PRT (Personal Rapid Transit) jako przykład zautomatyzowanego, inteligentnego systemu transportowego. .
Metody oceny:
Wykład: Ocena formująca: 1 pisemny sprawdzian zawierający 6 pytań otwartych. W przypadku osiągnięcia ponad 50 % możliwych punktów student jest dopuszczony do egzaminu ustnego. Ocena podsumowująca: egzamin pisemny zawierający 6 pytań otwartych lub ustny zawierający 2 pytania Do zaliczenia przedmiotu na poziomie minimum wymagane jest uzyskanie co najmniej 51 % punktów możliwych do uzyskania.
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Choromański W., Grabarek et al. „Pojazdy autonomiczne i systemy transportu autonomicznego” PWN 2020 2. Eco-Mobilność tom 1 monografia pod redakcją W. Choromańskiego, WKŁ 2016 3. Riley Q.R., -"Alternnative Cars in the 21st Centaury", S&A Inc.400, USA, 4.Szczepaniak C., -"Samochody XXI wieku", Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2008, 5.Choromański W., Systemy PRT., Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2015 Literatura uzupełniająca 1. Bishop R., „Intelligent Vehicle Technology and Trends” Springer Velag,2001, 2. Vlacic L., - „Intelligent Vehicle Technologies Teory and Applications”, Butterworth – Heinemann, 2001, 3. publikacje ukazujące się w tym zakresie na bieżąco
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Posiada wiedzę w zakresie pojęć podstawowych, zasad działania i trendach rozwojowych pojazdów zautomatyzowanych
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny zawierający 6 pytań otwartych. Egzamin. Zaliczenie wymaga uzyskania min. 51% punktów
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
Posiada wiedzę dotyczącą rodzajów sygnałów wykorzystywanych w pojazdach zautomatyzowanych do monitorowania i sterowania.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny zawierający 6 pytań otwartych. Egzamin. Zaliczenie wymaga uzyskania min. 51% punktów
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W03
Posiada wiedzę dotyczącą skutków społecznych wdrażania pojazdów zautomatyzowanych
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny zawierający 6 pytań otwartych. Egzamin. Zaliczenie wymaga uzyskania min. 51% punktów
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WK

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny zawierający 6 pytań otwartych. Egzamin. Zaliczenie wymaga uzyskania min. 51% punktów
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW.o, P6U_U

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Jest świadomy konieczności informowania społeczeństwa o skutkach wdrażania nowych technologii
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny zawierający 6 pytań otwartych. Egzamin. Zaliczenie wymaga uzyskania min. 51% punktów
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KO