Nazwa przedmiotu:
Ocena ekonomiczna rozwiązań dla flot samochodowych
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Mariusz Wasiak, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 9 godz., przygotowanie się do kolokwiów 8 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 40 godz., konsultacje 2 godz. (w tym konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz.), obrona pracy projektowej 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., konsultacje 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,0 pkt. ECTS (57 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 40 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ekonomika transportu.
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, ćwiczenia projektowe: 18 osób.
Cel przedmiotu:
Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie ekonomicznego i wielokryterialnego porównywania rozwiązań dotyczących flot pojazdów samochodowych.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Podstawy wielokryterialnego wspomagania decyzji (metoda punktowa, normalizacja ocen). 2. Dotyczące flot samochodowych regulacje podatku VAT oraz CIT i PIT. 3. Identyfikacja nakładów i kosztów początkowych w problemach decyzyjnych dotyczących flot samochodowych. 4. Rachunek zysków i strat oraz przepływy finansowe dla problemów decyzyjnych dotyczących flot samochodowych. 5. Koszt kapitału oraz wskaźniki finansowe oceny rozwiązań i metody wyceny wartości rezydualnej inwestycji. Ćwiczenia projektowe: Przygotowanie oceny wielokryterialnej z uwzględnieniem wskaźników finansowych dla wariantów rozwiązania dwóch problemów decyzyjnych dotyczących floty pojazdów samochodowych dotyczących dobory pojazdu oraz ustalenia okresu eksploatacji pojazdów lub doboru źródła finansowania pojazdów. Zakres analizy dla każdego z problemów decyzyjnych: 1. Nakłady inwestycyjne i koszty początkowe. 2. Rachunek Zysków i strat. 3. Przepływy pieniężne. 4. Wskaźniki oceny ekonomicznej rozwiązań. 5. Ocena wielokryterialna z uwzględnieniem wskaźników ekonomicznych oraz kryteriów jakościowych i ekologicznych.
Metody oceny:
Wykład: kolokwium obejmujące około 8 pytań otwartych, każde oceniane maksymalnie na 1 punkt. Wymagane jest zdobycie przynajmniej 55% punktów. Ćwiczenia projektowe: Dwa zadania projektowe oceniane w skali 2,0 – 5,0. Ocena jest wystawiana przy uwzględnieniu poprawności i standardu wykonania zadania projektowego oraz prze¬biegu obrony pracy projektowej. Wymagana jest realizacja zadań projektowych bez grubych błędów oraz wykazanie się podczas ich obrony podstawową wiedzą w zakresie oceny wielokryterialnej oraz oceny ekonomicznej rozwiązań dotyczących flot samochodowych. Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen z dwóch zadań projektowych. Ocena zintegrowana: średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych form zajęć.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Rogowski W., Rachunek efektywności inwestycji. Wyzwania teorii i potrzeby praktyki, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa 2019. 2) Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. 3) Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Literatura uzupełniająca: 1) Wykorzystywanie samochodu osobowego w prowadzonej działalności – zmiany w podatkach dochodowych od 2019 roku, Objaśnienia podatkowe z dnia 9 kwietnia 2020 r. 2) Samochód w firmie, Infor PL S.A., 2021. 3) Wasiak M., Wybrane aspekty optymalizacji wielokryterialnej. Badania operacyjne i systemowe 2006. Metody i techniki, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, 109-116
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Absolwent zna i rozumie podstawy wielokryterialnego wspomagania decyzji oraz oceny ekonomicznej rozwiązań dotyczących flot pojazdów samochodowych.
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu oraz ocena poprawności wykonania pracy projektowej i przebiegu jej obrony. Wymagane jest uzyskanie przynajmniej 55% punktów z kolokwium oraz wykazanie się zrozumieniem uwzględnionych w pracy projektowej metod i zasad.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12, Tr1A_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o, I.P6S_WK
Charakterystyka W02
Absolwent zna dotyczące flot samochodowych regulacje prawne dotyczące podatku VAT oraz CIT i PIT.
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu oraz ocena poprawności wykonania pracy projektowej i przebiegu jej obrony. Wymagane jest uzyskanie przynajmniej 55% punktów z kolokwium oraz wykazanie się zrozumieniem uwzględnionych w pracy projektowej regulacji prawnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o, I.P6S_WK

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Absolwent na potrzeby realizacji pracy projektowej potrafi pozyskiwać w szczególności dotyczące stanu prawnego informacje z literatury i innych źródeł, jak również integrować uzyskane informacje oraz dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania pracy projektowej w zakresie uwzględnienia obowiązujących zasad rozliczania używania samochodu osobowego w działalności gospodarczej oraz wskaźników oceny ekonomicznej wariantów. Wymagane jest uwzględnienie zasad zgodnych z obowiązującą interpretacją przepisów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01, Tr1A_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, I.P6S_UU
Charakterystyka U02
Absolwent, uwzględniając m.in. wskaźniki finansowe oceny rozwiązań i metody wyceny wartości rezydualnej inwestycji, potrafi dokonać analizy ekonomicznej oraz wielokryterialnej oceny wariantów rozwiązania ustalonego problemu decyzyjnego dotyczącego floty pojazdów samochodowych
Weryfikacja: Merytoryczna ocena poprawności wykonania pracy projektowej. Wymagane jest wykonanie pracy projektowej bez grubych błędów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U14, Tr1A_U16, Tr1A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, P6U_U