Nazwa przedmiotu:
Oddziaływania w układzie człowiek – pojazd – otoczenie
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Jarosław Korzeb, prof. uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Budowy i Eksploatacji Środków Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 25 godz., przygotowanie się do zaliczeń i egzaminu 15 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,0 pkt. ECTS (50 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
nie ma
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, ćwiczenia audytoryjne: 30 osób.
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką szeroko pojętych interakcji pomiędzy elementami układu człowiek-pojazd-otoczenie. Analizowane są oddziaływania występujące podczas etapu budowy, eksploatacji i recyklingu środków transportu lądowego, morskiego i powietrznego. Szczególna uwaga poświęcana jest zjawiskom występującym w otoczeniu eksploatowanej infrastruktury transportowej. Analizie poddawane są: chemiczne zanieczyszczenie środowiska oraz generowane oddziaływania dynamiczne na przykładzie emisji drgań i hałasu. Studenci poznają również sposoby ochrony przed nadmierną emisją zanieczyszczeń oraz nadmierną emisją oddziaływań dynamicznych.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Identyfikacja transportowych źródeł zanieczyszczenia środowiska. 2. Klasyfikacja zanieczyszczeń i ich wpływ na człowieka i środowisko. 3. Wpływ zanieczyszczeń na człowieka, efekty wywołane w skali lokalnej i globalnej: efekt cieplarniany, globalne ocieplenie, udział transportu, energetyki, przemysłu i rolnictwa. Analiza i ocena stężenia zanieczyszczeń. Monitoring środowiska. Redukcja zagrożeń środowiska naturalnego na etapie planowania i eksploatacji systemów transportowych. 4. Paliwa alternatywne. Możliwość wykorzystania paliw alternatywnych na przykładzie biopaliw, korzyści i wymierność skutków ekologicznych. Wykorzystanie gazu LPG i CNG. Identyfikacja problemów związanych z ich zastosowaniem w pojazdach. Identyfikacja problemów związanych z zastosowaniem wodoru w pojazdach. Metan jako alternatywne źródło energii. Napędy elektryczne i hybrydowe w pojazdach. Korzyści, koszty eksploatacji i rzeczywiste koszty środowiskowe. 5. Generowanie i propagacja fal w ośrodkach. Drgania parasejsmiczne ich charakterystyka, rozchodzenie się fal. Źródła drgań i hałasu w pojazdach, identyfikacja źródeł, zjawiska kontaktowe. Propagacja drgań i hałasu do otoczenia, metody oceny oddziaływań w środkach transportu i otoczeniu szlaków komunikacyjnych. Przyrządy pomiarowe do rejestracji drgań i hałasu i planowanie badań eksperymentalnych. 6. Ocena wpływy drgań i hałasu na człowieka, skutki zdrowotne ekspozycji oraz jej ocena. Techniczne sposoby ograniczania emisji i propagacji drgań oraz hałasu. Metody wibroizolacji; ekrany dźwiękochłonne, rozwiązania stosowane w celu zmniejszenia intensywności źródła. 7. Wypadki komunikacyjne i ich skutki, zagrożenia ekologiczne w transporcie. Podstawowe zagrożenia środowiska podczas transportu towarów niebezpiecznych. 8. Gospodarka produktami powstałymi w wyniku eksploatacji i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Organizacja, prawidłowe projektowanie i funkcjonowanie stacji recyklingu pojazdów, wykorzystywane maszyny i urządzenia, procedury towarzyszące recyklingowi pojazdu i zasady postępowania. Komputerowe systemy wspomagania stacji i sieci recyklingu pojazdów Ćwiczenia: 1. Ocena emisji zanieczyszczeń, budowa modelu symulacyjnego do badania emisji zanieczyszczeń. 2. Obliczanie hałasu drogowego lub kolejowego, badanie symulacyjne propagacji hałasu w otoczeniu szlaków transportowych. 3. Analiza hałasu, wyznaczanie lokalizacji przegród dźwiękochłonnych i ekranujących oraz ich skuteczności. 4. Analiza drgań, badanie propagacji drgań parasejsmicznych w terenie otwartym.
Metody oceny:
Wykład: Egzamin w formie: 1. Pisemnej - 4 pytania otwarte, zakres - zagadnienia teoretyczne omawiane na wykładzie. Wymagana jest odpowiedź na min. 50% za każde pytanie. 2. Test sprawdzający wiedzę, przeprowadzony pisemnie lub online, min. 20 pytań zamkniętych zaliczenie wymaga uzyskania min 11 pozytywnych odpowiedzi. 11-12 ocena 3.0 13-14 ocena 3.5 15-16 ocena 4.0 17-18 ocena 4.5 19-20 ocena 5.0 Ćwiczenia: Zaliczenie 3 projektów prowadzonych podczas trwania semestru. Ocena zintegrowana: Obliczona jako średnia arytmetyczna pod warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z wykładu i ćwiczeń laboratoryjnych.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Adamczyk J., Targosz J.: Ochrona przed drganiami wywołanymi przez transport samochodowy. Wydawnictwo AGH 2000. 2. Bielecka M. A.: Katastrofy transportowe. Wydawnictwo Dragon, 2014. 3. Brzeżański M.; Juda Z., Bosch R. GmbH: Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2022. 4. Fic B.: Samochody elektryczne. Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe" 2012. 5. Gronowicz J.: Ochrona środowiska w transporcie lądowym. Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, 2004. 6. Janka R.: Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe Podstawy obliczania i sterowania poziomem emisji. PWN, 2014. 7. Jastrzębska G: Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne. WNT 2009. 8. Makarewicz R.: Hałas drogowy, szynowy i lotniczy podstawy teoretyczne. Wydawnictwo Naukowe UAM, 2021 9. Mańko Z., Stankiewicz B.: Budowle komunikacyjne. Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne 2004. 10. Merkisz-Guranowska A., Pielecha J.: Emisja zanieczyszczeń z pojazdów samochodowych a parametry ruchu drogowego. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2014 11. Mysłowski Jaromir K.: Zanieczyszczenie powietrza przez pojazdy samochodowe. PWN, 2011. 12. Nader M.: Drgania i hałas w transporcie. Wybrane zagadnienia. ISBN: 978-83-7814-543-1, OWPW, Warszawa, 2016. 13. Osiński J., Żach P.: Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, wydanie 2, rozszerzone/2009 14. Podawca K.: Ekrany akustyczne w mieście – bariera w zagospodarowaniu przestrzeni urbanistycznej (na przykładzie rejonu ul. Lazurowej i Gen. Maczka w Warszawie). Uniwersytet Opolski, 2017 15. Rokosch Uwe: Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów. WKŁ 2009.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
zna podstawowe metody ochrony i redukcji oddziaływań i posiada wiedzę na temat pozatechnicznych aspektów oddziaływania transportu na otoczenie
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o, I.P6S_WK

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
potrafi klasyfikować oddziaływania dynamiczne towarzyszące eksploatacji środków transportu, potrafi wskazać mierzone wielkości charakteryzujące oddziaływania
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U03, Tr1A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UK, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
stosuje inżynierskie podejście oparciu o przyjęte poziomy normatywne i prawne do problemów pozatechnicznych w zakresie ochrony środowiska
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KK