Nazwa przedmiotu:
Podstawy sterowania ruchem drogowym
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Tomasz Krukowicz, adiunkt, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu, Wydział Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
30 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., przygotowanie się do kolokwiów 10 godz., konsultacje 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5 pkt. ECTS (10 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., konsultacje 1 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób.
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z przepisami dotyczącymi zarządzania ruchem i zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. Zapoznanie z zasadami oznakowania dróg i sterowania ruchem. Przedstawienie zagadnień inżynierii ruchu drogowego w ocenie przyczyn zdarzeń drogowych.
Treści kształcenia:
Wykład: Przepisy regulujące zarządzanie ruchem na drogach oraz zarządzanie bezpieczeństwem infrastruktury drogowej (z uwzględnieniem podstawowych miar wykorzystywanych podczas oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego). Znaki drogowe – zasady stosowania. Sygnalizacja świetlna – podstawowe definicje. Wymagania formalne i wymagania bezpieczeństwa ruchu. Sygnalizacja świetlna – metody sterowania ruchem drogowym. Krajowe orzecznictwo sądowe w zakresie oznakowania dróg i sygnalizacji świetlnej.
Metody oceny:
Opis metod oceniania dla poszczególnych form zajęć wraz z zasadami wystawiania oceny łącznej z przedmiotu. Wykład: Kolokwium pisemne. Termin podstawowy oraz termin poprawkowy. Zadawane jest 5 pytań, każde oceniane w zakresie 0-1. Ocena z egzaminu stanowi sumę punktów za poszczególne pytania. Ocena w zakresie 2,5-2,9 uprawnia do odbycia rozmowy, po której może być wystawiona max. ocena 3,0. Ocena z wykładu stanowi najlepszą ocenę ze wszystkich terminów kolokwium.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Podręcznik audytu BRD Załącznik 4 do Zarządzenia nr 13 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 27.05.2019 r. w sprawie przeprowadzania oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego i audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego. 2) Szczuraszek T., Bezpieczeństwo ruchu miejskiego, WKiŁ, 2008 3) Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKiŁ, ISBN: 978-83-206-1947-8 4) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2311 z późn. zm.).
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Posiada podstawową wiedzę w zakresie stosowania oznakowania dróg i funkcjonowania sygnalizacji świetlną.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne. 5 pytań, każde oceniane w zakresie 0-1. Treści w zakresie efektu umieszczane w pytaniach. Ocena z egzaminu stanowi sumę punktów za poszczególne pytania. Ocena w zakresie 2,5-2,9 uprawnia do odbycia rozmowy, po której może być wystawiona max. ocena 3,0.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
Posiada podstawową wiedzę na temat wpływu infrastruktury drogowej na powstawanie zdarzeń drogowych oraz opiniowanie zdarzeń drogowych.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne. 5 pytań, każde oceniane w zakresie 0-1. Treści w zakresie efektu umieszczane w pytaniach. Ocena z egzaminu stanowi sumę punktów za poszczególne pytania. Ocena w zakresie 2,5-2,9 uprawnia do odbycia rozmowy, po której może być wystawiona max. ocena 3,0.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o