- Nazwa przedmiotu:
- Zarys problematyki analiz sytuacji wypadkowych w ruchu drogowym
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Marek Guzek, profesor uczelni, Zakład Budowy i Eksploatacji Środków Transportu, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 8 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 13 godz., przygotowanie się do kolokwiów 10 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 46 godz., konsultacje 2 godz. (w tym konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz.), obrona pracy projektowej 1 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (21 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., konsultacje 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,0 pkt. ECTS (57 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 46 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Dynamika pojazdów samochodowych, Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego.
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób, ćwiczenia projektowe: 18 osób.
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta problematyką analizy zdarzeń drogowych. Uwaga będzie skoncentrowana na charakterystyce przebiegu procesu sytuacji wypadkowych w ruchu drogowym oraz metodach jego analizy.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Podstawowe pojęcia, określenia i definicje opisujące przebieg zdarzenia drogowego. Charakterystyka przebiegu procesu prowadzącego do powstania sytuacji wypadkowej w ruchu drogowym (faza przedwypadkowa, wypadek, faza powypadkowa). Parametry opisujące przebieg procesu związane z elementami systemu człowiek – pojazd – otoczenie. Pojęcie analizy czasowo – przestrzennej. Metody przydatne przy wykonywaniu analizy przebiegu sytuacji. Problem niepewności analizy.
Zajęcia projektowe:
Indywidualna praca projektowa z obszarów: analiza prostych przykładowych sytuacji wypadkowych w ruchu drogowym metodami analitycznymi lub symulacyjnymi; analiza statystyczna w zakresie zdarzeń drogowych, analiza wiedzy w zakresie wybranych zagadnień dotyczących przebiegu sytuacji wypadkowych.
- Metody oceny:
- Wykład:
1 kolokwium pisemne. Kolokwium obejmuje od 3 do 5 pytań otwartych. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z kolokwium jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za wszystkie pytania łącznie. Zaliczenie wykładu jest uwarunkowane uzyskaniem oceny pozytywnej z kolokwium. Ocena z wykładu jest tożsama z oceną z kolokwium, ale może być podwyższona w przypadku wysokiej oceny aktywności studenta podczas zajęć.
Zajęcia projektowe:
Monitorowanie i ocena postępów w realizacji pracy projektowej. Wymagane jest przedstawienie raportu pisemnego z wykonanej pracy projektowej. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% w stosunku do ustalonych na początku realizacji projektu założeń, celów, zakresu itp. oraz poziomu wykonania.
Ocena zintegrowana:
Zintegrowana ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z wykładu i oceny z projektu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1) Prochowski L, Unarski J., Wach W., Wicher J.: Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych.
Wydanie: 2, uaktualnione, WKŁ, 2014.
2) Reński A.: Bezpieczeństwo czynne samochodu. Zawieszenia oraz układy hamulcowe i kierownicze. OWPW, 2011.
3) Wicher J.: Pojazdy samochodowe. Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego. Wydanie 3 rozszerzone, WKŁ, 2012.
Literatura uzupełniająca:
1) Prochowski L.: Pojazdy samochodowe. Mechanika ruchu. WKŁ, 2016.
2) Arczyński S.: Mechanika ruchu samochodu. WNT 1993.
3) Guzek M.: Niepewność w analizie wypadków drogowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2016.
4) Wskazane na wykładzie zasoby internetowe lub artykuły z czasopism z zakresu przedmiotu.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Zna pojęcia i czynniki wpływające na przebiegu zdarzenia drogowego. Zna podstawowe metody pomocne w analizie sytuacji wypadkowych w ruchu drogowym.
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi pozyskiwać i interpretować informacje z literatury na temat zdarzeń drogowych.
Weryfikacja: Wykład -kolokwium pisemne; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania obejmującym tematycznie ten efekt w obu kolokwiach.
Projekt – raport pisemny z wykonanej pracy projektowej; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% w zakresie tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o
- Charakterystyka U02
- Potrafi przeprowadzić analizę prostych sytuacji wypadkowych w ruchu drogowym metodami analitycznymi lub symulacyjnymi lub analizę statystyczną w zakresie zdarzeń drogowych lub analizę wiedzy w zakresie wybranych zagadnień dotyczących przebiegu sytuacji wypadkowych.
Weryfikacja: Projekt – raport pisemny z wykonanej pracy projektowej; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% w zakresie tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U18, Tr1A_U11, Tr1A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o