Nazwa przedmiotu:
Zarys problematyki analiz sytuacji wypadkowych w ruchu drogowym
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Marek Guzek, profesor uczelni, Zakład Budowy i Eksploatacji Środków Transportu, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 9 godz., przygotowanie się do kolokwiów 8 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 40 godz., konsultacje 2 godz. (w tym konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz.), obrona pracy projektowej 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., konsultacje 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,0 pkt. ECTS (57 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 40 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Dynamika pojazdów samochodowych, Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego.
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, ćwiczenia projektowe: 18 osób.
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta problematyką analizy zdarzeń drogowych. Uwaga będzie skoncentrowana na charakterystyce przebiegu procesu sytuacji wypadkowych w ruchu drogowym oraz metodach jego analizy.
Treści kształcenia:
Wykład: Podstawowe pojęcia, określenia i definicje opisujące przebieg zdarzenia drogowego. Charakterystyka przebiegu procesu prowadzącego do powstania sytuacji wypadkowej w ruchu drogowym (faza przedwypadkowa, wypadek, faza powypadkowa). Parametry opisujące przebieg procesu związane z elementami systemu człowiek – pojazd – otoczenie. Pojęcie analizy czasowo – przestrzennej. Metody przydatne przy wykonywaniu analizy przebiegu sytuacji. Problem niepewności analizy. Zajęcia projektowe: Indywidualna praca projektowa z obszarów: analiza prostych przykładowych sytuacji wypadkowych w ruchu drogowym metodami analitycznymi lub symulacyjnymi; analiza statystyczna w zakresie zdarzeń drogowych, analiza wiedzy w zakresie wybranych zagadnień dotyczących przebiegu sytuacji wypadkowych.
Metody oceny:
Wykład: 1 kolokwium pisemne. Kolokwium obejmuje od 3 do 5 pytań otwartych. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z kolokwium jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za wszystkie pytania łącznie. Zaliczenie wykładu jest uwarunkowane uzyskaniem oceny pozytywnej z kolokwium. Ocena z wykładu jest tożsama z oceną z kolokwium, ale może być podwyższona w przypadku wysokiej oceny aktywności studenta podczas zajęć. Zajęcia projektowe: Monitorowanie i ocena postępów w realizacji pracy projektowej. Wymagane jest przedstawienie raportu pisemnego z wykonanej pracy projektowej. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% w stosunku do ustalonych na początku realizacji projektu założeń, celów, zakresu itp. oraz poziomu wykonania. Ocena zintegrowana: Zintegrowana ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z wykładu i oceny z projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Prochowski L, Unarski J., Wach W., Wicher J.: Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych. Wydanie: 2, uaktualnione, WKŁ, 2014. 2) Reński A.: Bezpieczeństwo czynne samochodu. Zawieszenia oraz układy hamulcowe i kierownicze. OWPW, 2011. 3) Wicher J.: Pojazdy samochodowe. Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego. Wydanie 3 rozszerzone, WKŁ, 2012. Literatura uzupełniająca: 1) Prochowski L.: Pojazdy samochodowe. Mechanika ruchu. WKŁ, 2016. 2) Arczyński S.: Mechanika ruchu samochodu. WNT 1993. 3) Guzek M.: Niepewność w analizie wypadków drogowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2016. 4) Wskazane na wykładzie zasoby internetowe lub artykuły z czasopism z zakresu przedmiotu.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Zna pojęcia i czynniki wpływające na przebiegu zdarzenia drogowego. Zna podstawowe metody pomocne w analizie sytuacji wypadkowych w ruchu drogowym.
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi pozyskiwać i interpretować informacje z literatury na temat zdarzeń drogowych.
Weryfikacja: Wykład -kolokwium pisemne; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania obejmującym tematycznie ten efekt w obu kolokwiach. Projekt – raport pisemny z wykonanej pracy projektowej; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% w zakresie tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o
Charakterystyka U02
Potrafi przeprowadzić analizę prostych sytuacji wypadkowych w ruchu drogowym metodami analitycznymi lub symulacyjnymi lub analizę statystyczną w zakresie zdarzeń drogowych lub analizę wiedzy w zakresie wybranych zagadnień dotyczących przebiegu sytuacji wypadkowych.
Weryfikacja: Projekt – raport pisemny z wykonanej pracy projektowej; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% w zakresie tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U09, Tr1A_U11, Tr1A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o