- Nazwa przedmiotu:
- Drogi szynowe II (IK, DS)
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Cezary Kraśkiewicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1080-BUIKM-MZP-0307
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykład 24 godzin,
ćwiczenia projektowe 8 godzin,
samodzielna praca nad projektem 20 godzin,
studiowanie literatury przedmiotu 10 godzin,
nauka do egzaminu 10 godzin,
egzamin 3 godzin.
Razem 75 godzin.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- wykład 24 godzin,
ćwiczenia projektowe 8 godzin,
egzamin 3 godzin.
Razem 35 godzin = 1,5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- ćwiczenia projektowe 8 godzin,
samodzielna praca nad projektem 20 godzin,
studiowanie literatury przedmiotu 10 godzin,
nauka do egzaminu 10 godzin.
Razem 48 godzin = 2 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład24h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt8h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Drogi szynowe I
- Limit liczby studentów:
- brak limitu
- Cel przedmiotu:
- Poznanie warunków technicznych projektowania modernizacji tras kolejowych i tramwajowych w zakresie ich układu geometrycznego i konstrukcji nawierzchni.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (24 godz.):
Warunki techniczne projektowania modernizowanych tras kolejowych – 18 g. 1.Zasady kształtowania układu geometrycznego tras kolejowych na szlakach i stacjach wynikające ze Specyfikacji Technicznych Interoperacyjności (TSI).
2. Zasady wyboru konstrukcji nawierzchni w torach i rozjazdach na modernizowanych trasach kolejowych.
B) Warunki techniczne projektowania modernizowanych tras tramwajowych – 6 g. 1.Zasady kształtowania układu geometrycznego modernizowanych tras tramwajowych na szlakach w węzłach rozjazdowych i na pętlach..
2. Zasady wyboru konstrukcji i utrzymania nawierzchni w torach i rozjazdach na modernizowanych trasach tramwajowych z uwzględnieniem redukcji hałasu i wibracji poprzez stosowanie izolacji wibroakustycznej, szlifowanie i smarowanie szyn.
Ćwiczenia projektowe (8 g.):
Opracowanie ustalonych fragmentów dokumentacji projektowej w zakresie tematyki wykładów dla odcinka trasy kolejowej oraz wymiarowania konstrukcji nawierzchni bezpodsypkowej.
- Metody oceny:
- Wykłady: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi (możliwe jest ewentualne uzupełnienie odpowiedzi w formie egzaminu ustnego). Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie powyżej 50% punktów, ocena stopniowana co 10% ( >50% - ocena 3,0; >60% - ocena 3,5; >70% - ocena 4,0;>80% - ocena 4,5; >90% - ocena 5,0).
Ćwiczenia: wykonanie zadań projektowych wraz z objaśnieniem przyjętych założeń szczegółowych i metody wykonania (tzw. obrona projektów). Zadania (1 - układ geometryczny trasy i 2 – konstrukcja) oceniane są punktowo, łącznie 30 punktów. Oceny: liczba punktów >15 ocena 3,0; >18 – ocena 3,5; >21- ocena 4,0; >24 – ocena 4,5 >27 – ocena 5,0.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Podręczniki:
[1] S. Grulkowski, Z. Kędra, W. Koc, M.J. Nowakowski – Podręcznik „DROGI SZY-NOWE” – Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej – wersja elektroniczna: - http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf
[2] Maria Bałuch; Podstawy dróg kolejowych. Wyd. Politechniki Radomskiej, Radom 2001;
[3] Standardy techniczne i Instrukcje wewnętrzne PKP PLK powołane na wykładach i ćwiczeniach - http://www.plk-sa.pl/dla-klientow-i-kontrahentów/akty-prawne-i-przepisy/regulacje-wewnętrzne/.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W1
- Zna konstrukcje dróg szynowych, zasady kształtowania ich trasy oraz procesy budowy i utrzymania infrastruktury torowej kolei, metra i tramwajów.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_W09, K2_W14_IK, K2_W15_IK
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_W, I.P7S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U1
- Umie interpretować zasady budownictwa komunikacyjnego w odniesieniu do dróg szynowych.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_U10, K2_U15_IK, K2_U17_IK, K2_U19_IK
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UW.o, III.P7S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K1
- Potrafi interpretować oddziaływania pomiędzy pojazdem szynowym i torem z uwagi na znaczenie dla przewozów pasażerskich i towarowych oraz oddziaływania na środowisko.
Weryfikacja: egzamin oraz ocena zadań projektowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_K04, K2_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_K, I.P7S_KK, I.P7S_KO