- Nazwa przedmiotu:
- Budowle podziemne (DS, IK)
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. inż. Anna Siemińska–Lewandowska; mgr inż. Urszula Tomczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1080-BUIKM-MSP-0313
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 25 godz. = 1 ECTS: wykłady 15 godz., studia literatury i przygotowanie do zaliczenia 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 15 godz. = 0,6 ECTS: wykład 15 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami budowy tuneli kolejowych i stacji podziemnych.
- Treści kształcenia:
- Wykład: 
1. Metoda berlińska budowy tuneli. 
2. Metoda stropowa budowy tuneli i dużych obiektów podziemnych. 
3. Technologia ścian szczelinowych. 
4. Metoda tarczowa - tarcze  - klasyfikacja, konstrukcja tarcz zmechanizowanych TBM, zasady drążenia tuneli tarczą. 
5. Monitorowanie oddziaływania głębokich wykopów i tuneli na obiekty sąsiednie i środowisko.
- Metody oceny:
- Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów i podanej literatury.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Stamatello H. – Tunele i miejskie budowle podziemne;
[2] Bartoszewski, Lessaer – Tunele i przejścia podziemne w miastach; 
[3] Jarominiak – Lekkie konstrukcje oporowe; 
[4] Wiłun Z. – Zarys geotechniki;
[5] Warunki techniczne wykonywania ścian szczelinowych, wydanie III – Instytut Badawczy Dróg i Mostów;
[6] B.P. Metroprojekt: Wydzielenia geotechniczne i normowe wartości parametrów gruntów występujących w rejonie I linii metra w Warszawie; 
[7] Dembicki E. – Parcie, odpór i nośność gruntu;
[8] Siemińska-Lewandowska A. – Głębokie wykopy,projektowanie i wykonawstwo; 
[9] Prasa techniczna: Inżynieria i Budownictwo, Budownictwo Górnicze i Tunelowe, Tunneling and underground Space Technology, Tunnels and Tunnelling, Tunel.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Charakterystyka W1
- Ma wiedzę z wybranych metod budowy tuneli kolejowych i stacji podziemnych - metra oraz kolejowych.
 Weryfikacja: na podstawie sprawdzianu pisemnego
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K2_W13, K2_W09, K2_W10
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        P7U_W, I.P7S_WG.o, III.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Charakterystyka U1
- Potrafi wybrać właściwą technologię i metodę wykonania tunelu kolejowego lub metra oraz stacji podziemnej.
 Weryfikacja: na podstawie zaliczenia.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K2_U05, K2_U16_DS
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        P7U_U, I.P7S_UW.o, III.P7S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Charakterystyka K1
- Ma świadomość konieczności współpracy w obszarze zagadnień budownictwa podziemnego.
 Weryfikacja: w pracy.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K2_K02, K2_K03
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        P7U_K, I.P7S_KK