- Nazwa przedmiotu:
- Drogi szynowe I (IK)
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Cezary Kraśkiewicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1080-BUIKM-ISP-0603
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 75 godz. = 3 ECTS: 30 godz. wykładu, 15 godz. ćwiczeń projektowych, 15 godz. wykonanie projektu, 5 godz. konsultacja i zaliczenie projektu, 10 godz. przygotowanie do egzaminu.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: 30 godz. wykładu, 15 godz. ćwiczeń projektowych, 5 godz. konsultacja i zaliczenie projektu.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 30 godz. = 2 ECTS: 15 godz. ćwiczeń projektowych,
15 godz. wykonanie projektu.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczenie z przedmiotów: Inżynieria komunikacyjna, Wytrzymałość materiałów.
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Opanowanie podstawowej wiedzy o drogach szynowych, jako obiektach budowlanych systemów transportu szynowego (kolej, metro, tramwaj) w zakresie konstrukcji tych dróg i układu geometrycznego ich trasy, oddziaływań pojazdów na tor i środowisko, a także o podstawowych zasadach ich projektowania, budowy i utrzymania.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (30 godz.):
- Droga szynowa jako element systemu transportu.
- Oddziaływania na tor: podstawowe charakterystyki pojazdów szynowych, statyczne i dynamiczne oddziaływania pojazdu na tor, warunki wykolejenia, siły termiczne.
- Konstrukcja dróg szynowych: funkcje i materiał elementów składowych w nawierzchniach podsypkowych i bezpodsypkowych (kolej, metro), konstrukcje torowisk tramwajowych.
- Rozjazdy: konstrukcja i układy geometryczne rozjazdów kolejowych i tramwajowych, nawierzchnia torowa na obiektach inżynierskich.
- Podstawy utrzymania dróg szynowych: wybrane technologie napraw torów i rozjazdów w drogach szynowych.
Ćwiczenia (15 godz.): wykonanie dwóch zadań projektowych:
Zad. 1 – podstawowe elementy układu geometrycznego trasy każdego z rodzajów drogi szynowej (kolej, metro, tramwaj) przy zadanych parametrach techniczno- eksploatacyjnych; opracowanie graficzne i opisowe elementów trasy (przechyłki, krzywe przejściowe, łuki poziome i pionowe, odwodnienie, pikietaż trasy).
Zad. 2 – przekroje konstrukcyjne powiązane z układem geometrycznym trasy i zadanymi parametrami eksploatacyjnymi według zad. 1, określenie elementów składowych zgodnie ze stosowaną w drogach szynowych systematyką i terminologią oraz dotyczących ich wymagań materiałowych.
- Metody oceny:
- Wykłady: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi (możliwe jest ewentualne uzupełnienie odpowiedzi w formie egzaminu ustnego). Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie powyżej 50% punktów, ocena stopniowana co 10% ( >50% - ocena 3,0; >60% - ocena 3,5; >70% - ocena 4,0;>80% - ocena 4,5; >90% - ocena 5,0).
Ćwiczenia: wykonanie zadań projektowych wraz z objaśnieniem przyjętych założeń szczegółowych i metody wykonania (tzw. obrona projektów). Zadania (1 - układ geometryczny trasy i 2 – konstrukcja) oceniane są punktowo, łącznie 30 punktów. Oceny: liczba punktów >15 ocena 3,0; >18 – ocena 3,5; >21- ocena 4,0; >24 – ocena 4,5 >27 – ocena 5,0.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Podręczniki:
1. S. Grulkowski, Z. Kędra, W. Koc, M.J. Nowakowski – Podręcznik „DROGI SZY-NOWE” – Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej – wersja elektroniczna: - http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf
2. Maria Bałuch; Podstawy dróg kolejowych. Wyd. Politechniki Radomskiej, Radom 2001.
3. Drogi kolejowe; Praca zbiorowa pod red. J. Sysaka, PWN, 1982 (i wyd. późniejsze).
4. Kazimierz Towpik. Infrastruktura transportu szynowego. OWPW. 2004
Normy i przepisy:
5. Polska Norma PN-K-92009: Komunikacja miejska - skrajnia budowli, wymagania.
6. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10.09.1998 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowa-nie. Dziennik Ustaw nr 151 z dnia 15.12.1998.
7. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2.03.1999 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Dziennik Ustaw nr 43 z 1999, poz. 430 – w części dotyczącej torowisk tramwajowych.
8. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26.02.1996 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie. Dziennik Ustaw nr 33 z1996, poz. 144.
9. Wytyczne techniczne projektowania, budowy i utrzymania torów tramwajowych. Wy-dawnictwo Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska – Warszawa, 1983 (wersja elektroniczna na stronie ZDSz)
10. Standardy techniczne i Instrukcje wewnętrzne PKP PLK powołane na wykładach i ćwi-czeniach - http://www.plk-sa.pl/dla-klientow-i-kontrahentów/akty-prawne-i-przepisy/regulacje-wewnętrzne/.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Zakres ćwiczeń różni się częściowo od ćwiczeń dla specjalności Drogi Szynowe.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W1
- Zna podstawy konstrukcji dróg szynowych, zasady kształtowania ich trasy oraz podstawowe procesy budowy i utrzymania infrastruktury torowej kolei, metra i tramwajów.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K1_W05, K1_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o, III.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U1
- Umie interpretować ogólne zasady budownictwa w odniesieniu do dróg szynowych.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K1_U17, K1_U21, K1_U23
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, I.P6S_UO
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K1
- Potrafi interpretować oddziaływania pomiędzy pojazdem szynowym i drogą z uwagi na znaczenie transportu dla gospodarki i oddzaływanie na środowisko.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K1_K01, K1_K02, K1_K06, K1_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_K, I.P6S_KR, I.P6S_KO, I.P6S_KK