Nazwa przedmiotu:
Informatyka I
Koordynator przedmiotu:
Sławomir Czarnecki, dr hab. inż., prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-BU000-ISP-0306
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30h, studiowanie literatury i materiałów dydaktycznych pobranych ze strony www przedmiotu 20h, wykonanie zaleconych prac domowych 25h. Razem 75 godz. = 3 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30h = 1 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30h, wykonanie zaleconych prac domowych 25h = 2 ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe30h
Wymagania wstępne:
Nie jest zakładana umiejętność pisania programów w żadnym ze znanych języków programowania.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Umiejętność samodzielnego pisania prostych programów strukturalnych w języku Basic z użyciem własnych jak i gotowych funkcji. W trakcie kursu, w drugiej połowie semestru, treść zadań laboratoryjnych jest ściśle związana z implementowaniem własnych makr w systemie Excel oraz AutoCad. Po zakończeniu kursu, student powinien umieć samodzielnie zaproponować ciąg instrukcji poprawnie definiujących schemat działania prostego programu wykorzystującego własne jak i opracowane przez inne osoby algorytmy, funkcje lub procedury. Student powinien umieć zaimplementować sformułowane w ten sposób zadanie w języku programowania Basic, samodzielnie testować własne jak i napisane przez inne osoby programy, oceniać ich poprawność, krytycznie ustosunkowywać się do wyników numerycznych, a także usuwać zauważone w nich błędy.
Treści kształcenia:
Podstawy programowania strukturalnego. Zapoznanie się z graficznym interfejsem użytkownika środowiska programistycznego - edycji, kompilacji i uruchamiania programów, semantyka typów fundamentalnych i złożonych, deklaracje i definicje zmiennych, zakres ważności i czas życia zmiennych, zasłanianie nazw, podstawowe operacje wejścia i wyjścia, operatory arytmetyczne i logiczne, operator przypisania, wyrażenia warunkowe, priorytet i łączność operatorów, wyrażenia logiczne, instrukcje sterujące, tablice jedno- i dwu-wymiarowe (macierze), funkcje, przesyłanie argumentów do funkcji, przekazywanie tablic jednowymiarowych do funkcji, zwracanie rezultatu z funkcji, wywoływanie gotowych funkcji i procedur w języku Basic w systemie Excel (praca z arkuszami, skoroszytami, komórkami, ciągami znaków typu String) oraz AutoCAD (rysowanie linii, wstawianie punktów, obliczanie długości lub wartości innych parametrów wyselekcjonowanych na rysunku figur geometrycznych, wstawianie tabel, kot, itp.) Zastosowania: sumowanie szeregów, algebra wektorowo-macierzowa, itp. oraz praca z Excelem i z AutoCAD-em poprzez implementację samodzielnie napisanych makr w języku Basic.
Metody oceny:
Ocena i zaliczenie przedmiotu zależą od liczby punktów otrzymanych z dwóch kolokwiów oraz z kilku kartkówek. Kolokwia polegają na implementacji w języku Basic jednego lub dwóch zadań (prostych algorytmów) na stanowiskach komputerowych. Termin kolokwium poprawkowego (w czasie sesji i tylko dla osób, które nie zdobyły dostatecznej do zaliczenia liczby punktów) ustalany jest w dogodnym dla studentów dniu sesji letniej. Po kolokwium poprawkowym nie można otrzymać oceny wyższej od oceny dostatecznej.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Sławomir Czarnecki, Materiały do ćwiczeń w formacie *.pdf, oraz pliki kodów w języku Basic dostępne w sieci wydziałowej: https://chmura.il.pw.edu.pl/index.php/apps/files/?dir=/Informatyka%20I&fileid=544591 [2] Mirosław Lewandowski, VBA dla Excela, Helion 2004
Witryna www przedmiotu:
https://chmura.il.pw.edu.pl/index.php/apps/files/?dir=/Informatyka%20I&fileid=544591
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka K1_W07
Zna podstawy programowania strukturalnego i semantyki wybranego języka programowania strukturalnego.
Weryfikacja: Kolokwia zaliczeniowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K1_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka K1_U06
Potrafi samodzielnie zaproponować ciąg instrukcji poprawnie definiujących schemat działania programu wykorzystującego własne jak i opracowane przez inne osoby algorytmy, gotowe podprogramy, funkcje lub procedury. Potrafi zaimplementować sformułowane w ten sposób zadanie w wybranym języku programowania. Potrafi interpretować otrzymane wyniki.
Weryfikacja: Kolokwia zaliczeniowe, rozmowy indywidualne ze studentami w czasie zajęć w czasie przerw oraz w czasie konsultacji
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K1_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Charakterystyka K1_U20
Ma umiejętność samokształcenia się. Potrafi samodzielnie testować własne jak i napisane przez inne osoby programy, oceniać ich poprawność, krytycznie ustosunkowywać się do wyników numerycznych, a także usuwać zauważone w nich błędy.
Weryfikacja: Kolokwia zaliczeniowe, rozmowy indywidualne ze studentami w czasie zajęć w czasie przerw oraz w czasie konsultacji
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K1_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UU

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K1_K02
Potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem, określać priorytety służące realizacji zadań.
Weryfikacja: Niedopuszczanie do sytuacji, w których w czasie sprawdzianów studenci próbują przepisać wyniki zadań testowych od innych studentów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K1_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KR