- Nazwa przedmiotu:
- Ochrona lotnictwa cywilnego
- Koordynator przedmiotu:
- prof dr hab. inż. Jacek Skorupski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na zajęciach projektowych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 22 godz., konsultacje 2 godz. (w tym konsultacje w zakresie zajęć projektowych 1 godz.), przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego z wykładu 7 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 28 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na zajęciach projektowych 15 godz., konsultacje 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 pkt. ECTS (45 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 15 godz., konsultacje w zakresie zajęć projektowych 1 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 28 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób, ćwiczenia projektowe: 18 osób.
- Cel przedmiotu:
- Nabycie wiedzy dotyczącej zasad ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji oraz umiejętności projektowania prostych elementów systemu kontroli osób i bagażu w porcie lotniczym
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Ogólne wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Pojęcie aktu bezprawnej ingerencji. Przedmioty i substancje zabronione do przewozu. Zasady kontroli bezpieczeństwa osób, bagażu i towarów w porcie lotniczym. Urządzenia do kontroli bezpieczeństwa. Systemy komputerowe wspomaagjące proces kontroli bezpieczeństwa w terminalu. Czynnik ludzki w ochronie lotnictwa cywilnego. Metody oceny skuteczności i przepustowości elementów systemu kontroli bezpieczeństwa. Nowe trendy w podejściu do ochrony lotnictwa cywilnego
Ćwiczenia projektowe:
Wybór, analiza i przedstawienie przez Studentów wybranych indywidualnie elementów systemu kontroli bezpieczeństwa osób i bagażu w porcie lotniczym, wraz z ich pogłębioną analizą, oceną skuteczności i przepustowości i dyskusją możliwych ulepszeń w zakresie rozwiązań technicznych i organizacyjnych.
- Metody oceny:
- Wykład:
Kolokwium pisemne złożone z 5 pytań otwartych, wymagane jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej 3 z tych pytań.
Ćwiczenia projektowe:
Prezentacja, analiza i dyskusja wybranego przypadku. Wymagane przedstawienie spójnego i logicznego omówienia proponowanych rozwiązań dla wybranego elementu systemu kontroli bezpieczeństwa.
Ocena zintegrowana
Średnia z ocen uzyskanych z wykładu i ćwiczeń projektowych. Wymagane zaliczenie obu części.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1) Uchroński P., Modelowanie procesów oceny bezpieczeństwa i przepustowości na lotniskach cywilnych, Wydawnictwo Naukowe Akademii WSB, 2021
2) Siadkowski A., Przygotowanie kadr w ochronie lotnictwa cywilnego, Wydawnictwo Naukowe Akademii WSB, 2015
3) Ustawa z dn. 3 lipca 2002 Prawo Lotnicze, Dz.U.2020.1970
4) Kozłowski M., Porty lotnicze – infrastruktura, eksploatacja i zarządzanie, OWPW, 2015
5. Skorupski J., Uchroński P., Dostosowanie systemu kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego do wielkości ruchu, Prace Naukowe PW - Transport, 114, 2016
6) Skorupski J., Wyzwania inżynierii ruchu lotniczego, OWPW, 2016
7) Artykuły naukowe dobrane do specyfiki omawianego zagadnienia projektowego
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Zna regulacje prawne, zasady organizacyjne, procedury, urządzenia oraz systemy komputerowe stosowane przy kontroli osób, bagażu i towarów w porcie lotniczym. Rozumie istotność czynnika ludzkiego w ochronie lotnictwa cywilnego. Zna podstawowe metody oceny skuteczności i przepustowości elementów systemu kontroli bezpieczeństwa. Zna nowe trendy w podejściu do ochrony lotnictwa cywilnego.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne złożone z 5 pytań otwartych, wymagane jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej 3 z tych pytań.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi wybrać, analizować i przedstawić elementy systemu kontroli bezpieczeństwa osób i bagażu w porcie lotniczym oraz dokonać ich pogłębionej analizy, oceny skuteczności i przepustowości, a także zaproponować ulepszenia w zakresie rozwiązań technicznych i organizacyjnych.
Weryfikacja: Prezentacja, analiza i dyskusja wybranego przypadku. Wymagane przedstawienie spójnego i logicznego omówienia proponowanych rozwiązań dla wybranego elementu systemu kontroli bezpieczeństwa.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U14, Tr1A_U18, Tr1A_U24
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Rozumie istotność ochrony lotnictwa cywilnego. Rozumie współzależność procesów kontroli w porcie lotniczym i bezpieczeństwa transportu lotniczego.
Weryfikacja: Aktywny udział w dyskusji podczas prezentacji przygotowanych przez innych studentów.
Wymagane co najmniej 3 pogłębione udziały w dyskusji.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_K, I.P6S_KR