- Nazwa przedmiotu:
- Laboratorium funkcjonalizacji materiałów
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Wanda Ziemkowska, profesor uczelni
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inzynieria Chemiczna i Procesowa
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1070-ICIPN-MSP-202
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim wynikające z planu studiów 30
2. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach konsultacji, egzaminów, sprawdzianów etc. 15
3. Godziny pracy samodzielnej studenta w ramach przygotowania do zajęć oraz opracowania sprawozdań, projektów, prezentacji, raportów, prac domowych etc. 10
4. Godziny pracy samodzielnej studenta w ramach przygotowania do egzaminu, sprawdzianu, zaliczenia etc. 10
Sumaryczny nakład pracy studenta 65
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- -
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- 1. Student powinien mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat chemicznych i fizykochemicznych metod funkcjonalizacji materiałów oraz metod ich charakteryzacji.
2. Student powinien posiadać praktyczne umiejętności pracy w atmosferze gazu obojętnego.
3. Student powinien posiadać praktyczne umiejętności z zakresu chemicznych i fizykochemicznych metod funkcjonalizacji materiałów oraz metod charakteryzacji ich budowy i właściwości fizyko-chemicznych.
4. Student powinien zebrać i opracować w formie pisemnego sprawozdania otrzymane wyniki doświadczalne.
- Treści kształcenia:
- Laboratorium
1. Badania katalizatorów w ogniwie paliwowym zasilanym kwasem mrówkowym (DFAFC). Celem ćwiczenia jest zapoznanie studentów z zasadą działania niskotemperaturowych ogniw paliwowych. W ramach ćwiczenia studenci samodzielnie przygotują katalizatory, które zostaną zbadane w ogniwie paliwowym zasilanym kwasem mrówkowym. Ponadto zostanie przeprowadzona analiza ilościowa i jakościowa uzyskanych materiałów.
2. Synteza i charakterystyka materiałów typu MOF. Celem ćwiczenia jest zapoznanie studentów z podstawowymi aspektami dotyczącymi syntezy, charakterystyki i post-syntetycznej modyfikacji materiałów typu MOF. W trakcie zajęć studenci będą mieli do wykonania trzy podstawowe zadania: (i) syntezę oksocynkowego prekursora, (ii) mechanochemiczne przekształcenie prekursora do materiałów MOF-5 i IRMOF-3, oraz (III) post-syntetyczną modyfikację materiału IRMOF-3 z wykorzystaniem acetyloacetonianu manganu(II).
3. Wytwarzanie i charakterystyka nanokrystalicznych elektrochemicznych powłok metalicznych i kompozytowych. Celem ćwiczenia jest zapoznanie studentów z wytwarzaniem metalicznych (Ni, Cu) i kompozytowych (Ni/Al2O3, Cu/CNTs) powłok nanokrystalicznych metodą elektrochemiczną oraz z metodami badania ich struktury i właściwości. Omówiona będzie również korelacja parametrów wytwarzania z wydajnością katodową procesu, mikrostrukturą i właściwościami wytworzonych powłok (mikrotwardością, przyczepnością powłoki do podłoża, współczynnikiem tarcia, odpornością korozyjną oraz jakością).
- Metody oceny:
- 1. wykonanie projektu
2. sprawdzian ustny
3. referat
4. sprawozdanie
5. dyskusja
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Badania katalizatorów w ogniwie paliwowym zasilanym kwasem mrówkowym (DFAFC). Instrukcja do ćwiczenia
2. Synteza i charakterystyka materiałów typu MOF. Instrukcja do ćwiczenia
3. Wytwarzanie i charakterystyka nanokrystalicznych elektrochemicznych powłok metalicznych i kompozytowych. Instrukcja do ćwiczenia
Literatura dodatkowa:
4. A. Małek, M. Wendeker „Ogniwa paliwowe typu PEM teoria i praktyka”, Politechnika Lubelska, 2010, ISBN: 978-83-62596-08-9
5. Steven L. Suib „New and Future Developments in Catalysis”, ELSEVIER, 2013, ISBN: 978-0-444-53880-2
6. László Guczi András Erdôhelyi „Catalysis for Alternative Energy Generation” Springer Science & Business Media, 2012, ISB: 9781461403449
7. R.C.G. Frem et al. (2017) The Amazing Chemistry of Metal-Organic Frameworks, w: E. Longo, F. La Porta (ed), Recent Advances in Complex Functional Materials, Springer, 2017
8. F.X. Llabres i Xamena, J. Gascon, Metal Organic Frameworks as Heterogeneous Catalysts, RSC Catalysis Series No. 12, 2013
9. D. Prochowicz, K. Sokołowski, I. Justyniak, A. Kornowicz, D. Fairen-Jimenez, T. Friščić, J. Lewiński, Chem. Commun. 2015, 51, 4032; D. Prochowicz, J. Nawrocki, M. Terlecki, W. Marynowski, J. Lewiński, Inorg. Chem. 2018, 57, 13437.
10. J. Liu, L. Chen, H. Cui, J. Zhang, L. Zhang, C.-Y. Su, Chem. Soc. Rev. 2014, 43, 6011.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Przedmiot jest realizowany w formie ćwiczeń laboratoryjnych.
Student musi wziąć udział w 3 ćwiczeniach (każde 2 dni po 5 godzin).
Przed zajęciami student powinien zapoznać się z instrukcją wykonywania danego ćwiczenia.
Weryfikacja osiągnięcia efektów uczenia się jest dokonywana na podstawie wyników wstępnego kolokwium (pisemnego lub ustnego), aktywności w czasie zajęć laboratoryjnych, kolokwium końcowego (pisemnego lub ustnego) i sprawozdania.
Sprawozdanie (jedno dla całej grupy) należy dostarczyć prowadzącemu najpóźniej po 1 tygodniu od zajęć.
Prowadzący wystawiają studentom oceny z każdego ćwiczenia i przesyłają koordynatorowi przedmiotu.
Ocena końcowa z przedmiotu jest obliczana w następujący sposób: suma 3 ocen cząstkowych jest dzielona przez 3.
W przypadku nieobecności studenta na 1 lub więcej ćwiczeń spowodowanej udokumentowanym wypadkiem losowym, koordynator wyznacza dodatkowy termin ćwiczenia.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z wszystkich 3 ćwiczeń i tym samym pozytywnej oceny końcowej z przedmiotu.
W przypadku błędów w sprawozdaniu studenci mają obowiązek poprawiać je do momentu uzyskania pozytywnej oceny od prowadzącego.
Ocena końcowa z przedmiotu jest obliczana w następujący sposób: suma 3 ocen cząstkowych jest dzielona przez 3.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W1
- Zna zaawansowane techniki funkcjonalizacji materiałów i struktur, w tym metodę pracy w atmosferze gazu obojętnego (technika Schlenka).
Weryfikacja: wykonanie projektu, referat, sprawozdanie
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_W01, K2_W02, K2_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_W, I.P7S_WG.o, III.P7S_WG
- Charakterystyka W2
- Zna metody charakterystyki budowy sfunkcjonalizowanych materiałów i struktur oraz właściwości fizyko-chemiczne otrzymanych.
Weryfikacja: sprawdzian ustny, referat, sprawozdanie, dyskusja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_W, I.P7S_WG.o, III.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U1
- Posiada umiejętności korzystania z danych literaturowych i internetowych w celu samodzielnego rozwiązywania zadanych problemów.
Weryfikacja: sprawdzian ustny, dyskusja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_U01, K2_U02, K2_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UW.o, III.P7S_UW.o, I.P7S_UK
- Charakterystyka U2
- Potrafi otrzymać, scharakteryzować i zbadać własności sfunkcjonalizowanych materiałów.
Weryfikacja: wykonanie projektu, referat, sprawozdanie
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_U07, K2_U02, K2_U04, K2_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UW.o, III.P7S_UW.o, I.P7S_UK, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U3
- Potrafi opracować i przedyskutować sprawozdanie z otrzymanych wyników badań.
Weryfikacja: sprawdzian ustny, referat, sprawozdanie, dyskusja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_U05, K2_U10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UW.o, III.P7S_UW.o, I.P7S_UK
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka KS1
- Potrafi pracować samodzielnie nad zadanym zagadnieniem – problemem naukowym oraz podsumować otrzymane wyniki w celu ich zaprezentowania.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat, sprawozdanie, dyskusja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_K01, K2_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_K, I.P7S_KK, I.P6S_KR, P6U_K, I.P6S_KK