Nazwa przedmiotu:
Ekologia transportu
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. inż. Mirosław Nader, profesor- Wydział Transportu, Zakład Budowy i Eksploatacji Środków Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 20 godz., przygotowanie się do kolokwiów 11 godz., przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń 10 godz., konsultacje 4 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,0 pkt. ECTS (49 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 4 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
Wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób.
Cel przedmiotu:
Przedstawienie pojęcia równowagi ekologicznej i zrównoważonego rozwoju środowiska i kierunki polityki ekologicznej. Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami prawnymi, Ramowe Konwencje w sprawie zmian klimatu. Zapoznanie z przyczynami powstawania efektu cieplarnianego i globalnego ocieplenie oraz obciążenia ekologiczne z tym związane. Zanieczyszczenia na skutek oddziaływania transportu lądowego, morskiego i lotniczego. Źródła i zagrożenie drganiami mechanicznymi i hałasem w środowisku. Przedstawienie zanieczyszczeń środowiska emisją szkodliwych substancji z silników. Innowacyjne technologie w budowie pojazdów, pojazdy autonomiczne. Omówienie pojęcia śladu węglowego jako narzędzia określenia efektów w zakresie ekologii. Omówienie tendencji oraz programów zakładających obniżenie liczby ofiar wypadków. Przedstawienie harmonizacji polityki transportowej z polityką ekologiczną Państwa.
Treści kształcenia:
Wykład: Pojęcie równowagi ekologicznej i zrównoważonego rozwoju środowiska. Kierunki polityki ekologicznej w Polsce i UE. Wybrane zagadnienia prawne w ochronie środowiska. Ramowa Konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu. Omówienie Protokołu z Kioto do Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu i inne. Efekt cieplarniany, globalne ocieplenie. Obciążenia ekologiczne na skutek zjawisk zachodzących w skali kontynentalnej i regionalnej. Zanieczyszczenia środowiska na skutek oddziaływania transportu lądowego, morskiego i lotniczego. Źródła i zagrożenie drganiami mechanicznymi i hałasem w środowisku. Redukcja hałasu komunikacyjnego. Ochrona przed zanieczyszczeniem środowiska materiałami eksploatacyjnymi i emisją szkodliwych substancji z silników. Innowacyjne technologie w budowie pojazdów, pojazdy autonomiczne. Obliczanie śladu węglowego jako wiarygodnego i mierzalnego narzędzia określenia efektów w zakresie ekologii dla produktu, Wypadki komunikacyjne i ich skutki oraz programy zakładające obniżenie liczby ofiar wypadków. Harmonizacja polityki transportowej z polityką ekologiczną. Ćwiczenia: Omówienie definicji ekologia i ochrona środowiska w transporcie. Zagadnienia prawne. Przedstawienie degradacji otoczenia na skutek negatywnego oddziaływania transportu lądowego, morskiego i lotniczego. Sposoby ochrony przed zanieczyszczeniem środowiska materiałami eksploatacyjnymi i emisją szkodliwych substancji z silników, Normy EURO. Schematy powstawania efektu cieplarnianego i przyczyny globalnego ocieplenia. Obciążenia ekologiczne na skutek zjawisk zachodzących w skali kontynentalnej i regionalnej Źródła drgań i hałasu w pojazdach oraz ich szkodliwe oddziaływnie na operatora. Sposoby redukcja hałasu komunikacyjnego - przykład obliczenia wybranego rodzaju ekranu akustycznego. Obliczanie śladu węglowego jako narzędzia określenia efektów w zakresie ekologii dla wybranego produktu. Omówienie i opisanie działań ograniczających liczbę wypadków komunikacyjnych oraz programy zakładające obniżenie liczby ofiar śmiertelnych.
Metody oceny:
Wykład: 2 kolokwia po 5 pytań. Kryteria: Odpowiedź pozytywna na 3 pytania -ocena 3. Odpowiedź pozytywna na 4 pytania -ocena 4.Odpowiedź pozytywna na 5 pytań -ocena 5 Ćwiczenia: zaliczenie 2 kolokwiów. kryteria jak wyżej. Ocena zintegrowana: tak - z zaliczonego wykładu i ćwiczeń.
Egzamin:
nie
Literatura:
Podręczniki: Chłopek Z.: „Ochrona środowiska naturalnego”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2002, s. 169. Engel Z.: „Ochrona środowiska przed drganiami i hałasem”. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, s. 497. Gronowicz J.: „Ochrona środowiska w transporcie lądowym”. Biblioteka problemów eksploatacji, Poznań-Radom 2003, s. 361. Juda - Rezler K.: „Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko”. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000, s. 242. E. Lonc, E. Kantowicz EKOLOGIA I OCHRONA ŚRODOWISKA - Podręcznik dla studentów Wyd. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Wałbrzychu, 2005 r. Nader M.: Drgania i hałas w transporcie. Wybrane zagadnienia. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, ISBN 978-83-7814-543-1, 2016 r. 136 s. Literatura uzupełniająca: J. Banaszak, H. Wiśniewski, Podstawy Ekologii, Toruń 2006 Nader M.: „Modelowanie i symulacja oddziaływania drgań pojazdów na organizm człowieka” - monografia, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej - Transport, Zeszyt Nr 46, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2001, s.172. Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzona w Nowym Jorku dnia 9 maja 1992 r.(Dz. U. z dnia 10 maja 1996 r.) Protokół z Kioto do Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzony w Kioto dnia 11 grudnia 1997 r. (Dz. U. z dnia 17 października 2005 r.) Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2001.62.627), ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia 16 dyrektyw Wspólnot Europejskich. „Zielona Księga” Komisji Europejskiej pt: „Sieć Obywateli- Wykorzystanie potencjału pasażerskiego transportu publicznego w Europie”: Złota Księga" Komisji Europejskiej pt. „W kierunku uczciwych i efektywnych cen w transporcie. Kierunki polityki internalizacji kosztów zewnętrznych transportu w Unii Europejskiej”:
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Posiada wiedzę na temat zrównoważonego rozwoju środowiska, jego zagrożenia poprzez oddziaływania środków transportu, harmonizacja polityki transportowej dla równowagi ekologicznej, kierunków polityki ekologicznej, promocję publicznego transportu.
Weryfikacja: zaliczenie na ocenę
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
Posiada wiedzę w zakresie efektów wywołanych w skali globalnej, efekt cieplarniany, globalne ocieplenie, udział transportu, energetyki, przemysłu i rolnictwa w produkcji oraz działaniu na rzecz redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Weryfikacja: zaliczenie na ocenę
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W03
Posiada wiedzę na temat procesu zanieczyszczenia środowiska na skutek oddziaływania transportu lądowego, morskiego i lotniczego.
Weryfikacja: zaliczenie na ocenę
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi zharmonizować politykę transportową pod kątem równowagi ekologicznej, promując transport publiczny.
Weryfikacja: zaliczenie na ocenę
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U19
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Charakterystyka U02
Potrafi ocenić skutki oddziaływania substancji z emisji z silników spalinowych na zanieczyszczenie środowiska
Weryfikacja: zaliczenie na ocenę
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U19, Tr1A_U21
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Przyjmuje i kształtuje pozytywne postawy dla ochrony środowiska w transporcie.
Weryfikacja: obserwacja pracy na ćwiczeniach
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KO