- Nazwa przedmiotu:
- Ekologia transportu
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. inż. Mirosław Nader, profesor- Wydział Transportu, Zakład Budowy i Eksploatacji Środków Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na ćwiczeniach 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 28 godz., przygotowanie się do kolokwiów 16 godz., przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń 15 godz., konsultacje 4 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (28 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na ćwiczeniach 9 godz., konsultacje 4 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- Wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
- Cel przedmiotu:
- Przedstawienie pojęcia równowagi ekologicznej i zrównoważonego rozwoju środowiska i kierunki polityki ekologicznej. Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami prawnymi, Ramowe Konwencje w sprawie zmian klimatu. Zapoznanie z przyczynami powstawania efektu cieplarnianego i globalnego ocieplenie oraz obciążenia ekologiczne z tym związane. Zanieczyszczenia na skutek oddziaływania transportu lądowego, morskiego i lotniczego. Źródła i zagrożenie drganiami mechanicznymi i hałasem w środowisku. Przedstawienie zanieczyszczeń środowiska emisją szkodliwych substancji z silników. Innowacyjne technologie w budowie pojazdów, pojazdy autonomiczne. Omówienie pojęcia śladu węglowego jako narzędzia określenia efektów w zakresie ekologii. Omówienie tendencji oraz programów zakładających obniżenie liczby ofiar wypadków. Przedstawienie harmonizacji polityki transportowej z polityką ekologiczną Państwa.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Pojęcie równowagi ekologicznej i zrównoważonego rozwoju środowiska. Kierunki polityki ekologicznej w Polsce i UE. Wybrane zagadnienia prawne w ochronie środowiska. Ramowa Konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu. Omówienie Protokołu z Kioto do Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu i inne. Efekt cieplarniany, globalne ocieplenie. Obciążenia ekologiczne na skutek zjawisk zachodzących w skali kontynentalnej i regionalnej. Zanieczyszczenia środowiska na skutek oddziaływania transportu lądowego, morskiego i lotniczego. Źródła i zagrożenie drganiami mechanicznymi i hałasem w środowisku. Redukcja hałasu komunikacyjnego.
Ochrona przed zanieczyszczeniem środowiska materiałami eksploatacyjnymi i emisją szkodliwych substancji z silników. Innowacyjne technologie w budowie pojazdów, pojazdy autonomiczne. Obliczanie śladu węglowego jako wiarygodnego i mierzalnego narzędzia określenia efektów w zakresie ekologii dla produktu,
Wypadki komunikacyjne i ich skutki oraz programy zakładające obniżenie liczby ofiar wypadków. Harmonizacja polityki transportowej z polityką ekologiczną.
Ćwiczenia:
Omówienie definicji ekologia i ochrona środowiska w transporcie. Zagadnienia prawne.
Przedstawienie degradacji otoczenia na skutek negatywnego oddziaływania transportu lądowego, morskiego i lotniczego.
Sposoby ochrony przed zanieczyszczeniem środowiska materiałami eksploatacyjnymi i emisją szkodliwych substancji z silników, Normy EURO.
Schematy powstawania efektu cieplarnianego i przyczyny globalnego ocieplenia. Obciążenia ekologiczne na skutek zjawisk zachodzących w skali kontynentalnej i regionalnej
Źródła drgań i hałasu w pojazdach oraz ich szkodliwe oddziaływnie na operatora.
Sposoby redukcja hałasu komunikacyjnego - przykład obliczenia wybranego rodzaju ekranu akustycznego.
Obliczanie śladu węglowego jako narzędzia określenia efektów w zakresie ekologii dla wybranego produktu.
Omówienie i opisanie działań ograniczających liczbę wypadków komunikacyjnych oraz programy zakładające obniżenie liczby ofiar śmiertelnych.
- Metody oceny:
- Wykład: 2 kolokwia po 5 pytań. Kryteria: Odpowiedź pozytywna na 3 pytania -ocena 3. Odpowiedź pozytywna na 4 pytania -ocena 4.Odpowiedź pozytywna na 5 pytań -ocena 5
Ćwiczenia: zaliczenie 2 kolokwiów. kryteria jak wyżej.
Ocena zintegrowana: tak - z zaliczonego wykładu i ćwiczeń.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Podręczniki:
Chłopek Z.: „Ochrona środowiska naturalnego”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2002, s. 169.
Engel Z.: „Ochrona środowiska przed drganiami i hałasem”. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, s. 497.
Gronowicz J.: „Ochrona środowiska w transporcie lądowym”. Biblioteka problemów eksploatacji, Poznań-Radom 2003, s. 361.
Juda - Rezler K.: „Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko”. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000, s. 242.
E. Lonc, E. Kantowicz EKOLOGIA I OCHRONA ŚRODOWISKA - Podręcznik dla studentów Wyd. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Wałbrzychu, 2005 r.
Nader M.: Drgania i hałas w transporcie. Wybrane zagadnienia. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, ISBN 978-83-7814-543-1, 2016 r. 136 s.
Literatura uzupełniająca:
J. Banaszak, H. Wiśniewski, Podstawy Ekologii, Toruń 2006
Nader M.: „Modelowanie i symulacja oddziaływania drgań pojazdów na organizm człowieka” - monografia, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej - Transport, Zeszyt Nr 46, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2001, s.172.
Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu,
sporządzona w Nowym Jorku dnia 9 maja 1992 r.(Dz. U. z dnia 10 maja 1996 r.)
Protokół z Kioto do Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzony w Kioto dnia 11 grudnia 1997 r. (Dz. U. z dnia 17 października 2005 r.)
Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2001.62.627), ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia 16 dyrektyw Wspólnot Europejskich.
„Zielona Księga” Komisji Europejskiej pt: „Sieć Obywateli- Wykorzystanie potencjału pasażerskiego transportu publicznego w Europie”:
Złota Księga" Komisji Europejskiej pt. „W kierunku uczciwych
i efektywnych cen w transporcie. Kierunki polityki internalizacji kosztów zewnętrznych transportu w Unii Europejskiej”:
- Witryna www przedmiotu:
- Brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada wiedzę na temat zrównoważonego rozwoju środowiska, jego zagrożenia poprzez oddziaływania środków transportu, harmonizacja polityki transportowej dla równowagi ekologicznej, kierunków polityki ekologicznej, promocję publicznego transportu.
Weryfikacja: zaliczenie na ocenę
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W02
- Posiada wiedzę w zakresie efektów wywołanych w skali globalnej, efekt cieplarniany, globalne ocieplenie, udział transportu, energetyki, przemysłu i rolnictwa w produkcji oraz działaniu na rzecz redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Weryfikacja: zaliczenie na ocenę
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W03
- Posiada wiedzę na temat procesu zanieczyszczenia środowiska na skutek oddziaływania transportu lądowego, morskiego i lotniczego.
Weryfikacja: zaliczenie na ocenę
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi zharmonizować politykę transportową pod kątem równowagi ekologicznej, promując transport publiczny.
Weryfikacja: zaliczenie na ocenę
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U19
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U02
- Potrafi ocenić skutki oddziaływania substancji z emisji z silników spalinowych na zanieczyszczenie środowiska
Weryfikacja: zaliczenie na ocenę
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U21, Tr1A_U19
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Przyjmuje i kształtuje pozytywne postawy dla ochrony środowiska w transporcie.
Weryfikacja: obserwacja pracy na zajęciach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_K, I.P6S_KO