Nazwa przedmiotu:
Podstawy sterowania ruchem kolejowym
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Andrzej Kochan, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
80 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu 36 godz., przygotowanie się do egzaminu 22 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (22 godz., w tym: godziny wykładu 18 godz.,udział w egzaminie 2 godz., konsultacje 2 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Efekty kształcenia nabyte w wyniku realizacji przedmiotu podstawy inżynierii ruchu
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób.
Cel przedmiotu:
Zdobycie przez studentów wiedzy o funkcjach, wymaganiach i zarysie techniki sterowania ruchem kolejowym – w zakresie tradycyjnych urządzeń srk.
Treści kształcenia:
Wykład: Wiadomości wstępne, ogólne modele sterowania ruchem kolejowym. Ogólny opis funkcji sterowania. Uszczegółowiona klasyfikacja funkcjonalno-techniczna urządzeń srk. Sygnalizacja kolejowa. Plan schematyczny urządzeń srk i zapis zależności. Charakterystyka (funkcje i zarys konstrukcji) urządzeń mechanicznych ręcznych (kluczowych) i pędniowych oraz elektromechanicznych urządzeń blokady stacyjnej i półsamoczynnej blokady liniowej. Charakterystyka (funkcje i ogólna struktura) stacyjnych urządzeń przekaźnikowych. Istotne cechy przekaźników stosowanych w technice srk. Wyposażenie stanowiska operatora elektrycznych (przekaźnikowych i komputerowych) urządzeń srk. Zarys konstrukcji elektrycznych urządzeń zewnętrznych srk (napędy, sygnalizatory). Nastawianie i kontrolowanie stanu zwrotnic i sygnalizatorów. Kontrola zajętości torów i rozjazdów oraz kontrola przejazdu pojazdu szynowego. Charakterystyka funkcjonalna przekaźnikowych urządzeń wewnętrznych (obwodów elektrycznych) o strukturze przebiegowej i geograficznej. .
Metody oceny:
egzamin pisemny, pisemny, 4 pytania otwarte poruszające zagadnienia obejmujące wszystkie efekty uczenia się, wymagane jest uzyskanie 5/12 możliwej liczby punków.
Egzamin:
tak
Literatura:
Dąbrowa-Bajon M.: Podstawy sterowania ruchem kolejowym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007r. Dyduch J., Kornaszewski M.: Systemy sterowania ruchem kolejowym Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2003r.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Zna podstawowe pojęcia dotyczące sterowania ruchem kolejowym. Zna ogólne funkcje sterowania ruchem kolejowym. Zna klasyfikację funkcjonalno-techniczną urządzeń srk.Zna podstawowe trendy rozwojowe w zakresie sterowania ruchem kolejowym
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania dotyczące zagadnień omawianych na wykładzie
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
Zna podstawowe zasady sygnalizacji kolejowej.Zna funkcje, zarys konstrukcji i podstawy działania: - urządzeń mechanicznych ręcznych i pędniowych, - urządzeń blokady stacyjnej, - urządzeń półsamoczynnej blokady liniowej.Zna funkcje i ogólną strukturę stacyjnych urządzeń przekaźnikowych.Zna istotne cechy przekaźników stosowanych w technice srk.Zna podstawowe wyposażenie stanowiska operatora elektrycznych (przekaźnikowych i komputerowych) urządzeń srk.Zna podstawy konstrukcji elektrycznych urządzeń zewnętrznych srk (napędy, sygnalizatory).Zna podstawowe funkcje i rozwiązania przekaźnikowych obwodów: - zależnościowych, - nastawczych zwrotnic i sygnalizatorów.Zna możliwości funkcjonalne oraz podstawy konstrukcji i działania układów: - kontroli zajętości torów i rozjazdów, - kontroli przejazdu pojazdu szynowego.
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania dotyczące zagadnień omawianych na wykładzie
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W03
Zna zakres informacji zawartych w podstawowych dokumentach projektowych urządzeń srk (plan schematyczny i zapis zależności).
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania dotyczące zagadnień omawianych na wykładzie
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi poprawnie używać pojęć dotyczących sterowania ruchem kolejowym.
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania dotyczące zagadnień omawianych na wykładzie
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U06, Tr1A_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UU, I.P6S_UK
Charakterystyka U02
Potrafi zinterpretować zawartość informacyjną podstawowych dokumentów projektu urządzeń srk (plan schematyczny i zapis zależności).Potrafi zinterpretować sygnały przekazywane przez sygnalizator przytorowy.
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania dotyczące zagadnień omawianych na wykładzie
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U20, Tr1A_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, I.P6S_UU
Charakterystyka U03
Potrafi uzasadnić potrzebą stosowania urządzeń: - mechanicznych ręcznych (kluczowych), - półsamoczynnej blokady liniowej.Potrafi określić zakres informacji niezbędnych do prowadzenia ruchu.Potrafi uzasadnić potrzebę i sposób kontroli niezajętości torów i rozjazdów.Potrafi uzasadnić potrzebę i sposób kontroli przejazdu pojazdu szynowego.
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania dotyczące zagadnień omawianych na wykładzie
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U20, Tr1A_U18, Tr1A_U14, Tr1A_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, I.P6S_UU
Charakterystyka U04
Potrafi zinterpretować rozwiązania techniczne i ocenić przydatność funkcji elektrycznych układów (nastawczych, kontrolnych i zależnościowych) urządzeń srk.
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania dotyczące zagadnień omawianych na wykładzie
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U18, Tr1A_U06, Tr1A_U22
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, I.P6S_UU

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Weryfikuje i uzupełnia swoją znajomość pojęć dotyczących sterowania ruchem kolejowym.
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania dotyczące zagadnień nie omawianych na wykładzie
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KK