Nazwa przedmiotu:
Statki powietrzne
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Anna Stelmach, prof. uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 15 godz., przygotowanie się do kolokwiów 12 godz., konsultacje 3 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 3 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zna podstawowe prawa i zasady mechaniki ogólnej. Posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu charakterystyki i klasyfikacji środków transportu.
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, ćwiczenia audytoryjne: 24 osób.
Cel przedmiotu:
Poznanie klasyfikacji statków powietrznych, ich rodzajów, przeznaczenia oraz elementów i podzespołów statku powietrznego. Omówienie podstawowych zasad dotyczących relacji pomiędzy działającymi na statek powietrzny siłami zewnętrznymi a parametrami ruchu.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: 1.Wiadomości ogólne - klasyfikacja statków powietrznych - podstawowe parametry techniczne i użytkowe statków powietrznych - przykłady statków powietrznych o różnym przeznaczeniu 2. Podstawowe informacje o budowie statków powietrznych 3. Podstawy mechaniki lotu - wybrane zagadnienia mechaniki technicznej (prawa, reguły i zasady) - elementy aerodynamiki (podstawowe prawa, opływ brył i profili, obciążenia aerodynamiczne), - atmosfera ziemska, - charakterystyki geometryczne i aerodynamiczne brył i profili lotniczych, - charakterystyki aerodynamiczne płatów nośnych i samolotów. 4.Osiągi samolotów - charakterystyki zespołów napędowych, - ustalone warunki lotu (lot poziomy, wznoszenie, zakręty), - prędkości: maksymalna, minimalna, wznoszenia, biegunowa prędkości wznoszenia, pułap, - zasięg i długotrwałość lotu, - eksperymentalne wyznaczanie osiągów, - ograniczenia eksploatacyjne samolotów. 5. Dynamika lotu samolotu - równania ruchu samolotu, - ruchy krótko i długookresowe, - wyważenie, stateczność i sterowność samolotu, - układy automatycznego sterowania lotem. 6.Wybrane zagadnienia mechaniki lotu śmigłowców - układy aerodynamiczne śmigłowców, - osiągi śmigłowców, - układy sterowania, - wyważenie, stateczność i sterowność. Treść ćwiczeń audytoryjnych: Zadania i przykłady dotyczące treści wykładu: dobór parametrów statku powietrznego w zależności od zadania do wykonania, przykładowe, uproszczone równania ruchu, wyznaczanie charakterystyk aerodynamicznych i osiągów samolotu. Analizy ograniczeń eksploatacyjnych. Opracowywanie wyników prób w locie.
Metody oceny:
Wykład: egzamin pisemny: 5 pytań otwartych dotyczących problematyki poruszanej na wykładzie, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 3 z tych pytań. Ćwiczenia audytoryjne: zaliczane na podstawie średniej z dwóch kolokwiów. Ocena integrowana z przedmiotu: średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z przedmiotu jest uzyskanie ocen pozytywnych z wykładu i ćwiczeń.
Egzamin:
tak
Literatura:
A. Abłamowicz, W. Nowakowski: Podstawy aerodynamiki i mechaniki lotu 1980, Aprt. R. Aleksandrowicz, W. Łucjanek, J. Maryniak: Mechanika lotu - Zbiór zadań z rozwiązaniami. Warszawa, Część I i II (Skrypt PW) Z. Goraj: Dynamika i aerodynamika samolotów manewrowych z elementami obliczeń - IL, Warszawa 2001. W. Kurnik: Mechanika techniczna, OWPW, Warszawa 2000. J. Lewitowicz: Podstawy eksploatacji statków powietrznych, Wydawnictwo ITWL, Warszawa 2001 J. Manerowski: Identyfikacja modeli dynamiki ruchu sterowanych obiektów latających. Askon, Warszawa 1999 K. Szumański: Teoria i badania śmigłowców w ujęciu symulacyjnym. IL, Warszawa 1999 K. Szabelski i in.: Wstęp do konstrukcji śmigłowców. WKiŁ, Warszawa 1995
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
1. Posiada podstawową wiedzę o statkach powietrznych, ich rodzajach oraz przeznaczeniu. 2. Zna relacje między obciążeniami działającymi na statek powietrzny (SP) a parametrami ruchu i torem lotu 3.Umie opisać równaniami ruch samolotu w różnych stanach lotu, 4. Umie określić związki charakterystyk aerodynamicznych i napędu z osiągami 5. Posiada wiedzę o wyważaniu, stateczności i sterowności samolotu 6. Rozumie wpływ układów mechanizacji skrzydła na aerodynamikę i osiągi samolotu. 7. Zna w zakresie podstawowym problematykę mechanikę lotu.
Weryfikacja: Wykład: egzamin – część pisemna. Ćwiczenia - 2 kolokwia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
1. Umie opracować (w zakresie podstawowym) modele matematyczne nieustalonego lotu samolotu i podać sposób rozwiązania tych równań. 2. Umie dobrać parametry statku powietrznego w zależności od zadania do wykonania. 3. Posiada umiejętności analiz przebiegu lotu m.in. w oparciu o zapis pokładowych rejestratorów. 4. Umie przeprowadzić ocenę przebiegu lotu.
Weryfikacja: Wykład: egzamin – część pisemna. Ćwiczenia - 2 kolokwia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U03, Tr1A_U11, Tr1A_U18, Tr1A_U24
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UK, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o