Nazwa przedmiotu:
Meteorologia lotnicza
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Anna Kwasiborska, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 15 godz., przygotowanie do ćwiczeń i zaliczeń 12 godz., konsultacje 3 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (35 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 5 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, ćwiczenia audytoryjne: 24 osoby.
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z ogólną wiedzą w zakresie meteorologii lotniczej niezbędnej do organizacji ruchu lotniczego. Przedstawienie zjawisk i procesów fizycznych zachodzących w atmosferze ziemskiej jak również wiedzy ogólnej, zawierającej podstawy meteorologii lotniczej oraz opis czynników atmosferycznych oddziałujących na operacje lotnicze.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Podstawy organizacji transportu lotniczego i znaczenie meteorologii lotniczej. Meteorologia ogólna. Budowa i skład atmosfera ziemskiej. Atmosfera wzorcowa (ISA-ICAO). Ciśnienie atmosferyczne. Pomiar wysokości. Wysokość względna, bezwzględna, poziom lotu. Chmury-rodzaje, tworzenie się i warunki lotu w chmurach. Wpływ wiatru na operacje startu i lądowania samolotu. Niebezpieczne zjawiska pogody i wpływ na ruch lotniczy. Rodzaje turbulencji i wpływ na bezpieczeństwo lotu samolotu. Oblodzenie elementów statku powietrznego i zespołu napędowego. Zapobieganie oblodzeniu i usuwanie oblodzenia. Depesze meteorologiczne-rodzaje i ich struktura. Treść ćwiczeń: Zastosowanie parametrów atmosfery wzorcowej do obliczeń rzeczywistej wysokości lotu statków powietrznych. Dekodowanie map pogody dla lotnictwa ogólnego GAMET. Analiza depesz meteorologicznych: METAR, SPECI, TAF. Dekodowanie informacji w depeszach: GAFOR, VOLMET, ATIS, AIRMET, SIGMET, SWOWTAM, ASHTAM.
Metody oceny:
Kolokwium pisemne z treści wykładu, 20 pytań otwartych, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 11 pytań. Zadania rachunkowe dotyczące wyliczenia charakterystyk ruchu statku powietrznego w atmosferze ziemskiej, wymagana jest poprawna realizacja dwóch z trzech zadań rachunkowych. Wykonanie dekodowania depesz meteorologicznych, wymagane jest poprawne dekodowanie trzech depesz z pięciu depesz. Ocena podsumowująca: średnia z ocen cząstkowych. Ocena pozytywna przy uzyskaniu min. 51 punktów.
Egzamin:
nie
Literatura:
Janiszewski S.: Podstawy meteorologii lotniczej, WPK, Gliwice 2009. Szewczak P.: Meteorologia dla pilota samolotowego PPL, CPL, ATPL, IR. Avia-test. Poznań 2007. Popławska A.: Meteorologia ogólna, IMiGW, Warszawa 2004.
Witryna www przedmiotu:
http://www2.wt.pw.edu.pl/~akw/meteolotnicza.html
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Posiada wiedzę o zjawiskach zachodzących w atmosferze ziemskiej, o procesach termodynamicznych zachodzących w atmosferze, a także wiedzę dotyczącą rozpoznawania chmur i opadów oraz tworzenia się układów niskiego ciśnienia. Rozumie proces gromadzenia danych meteorologicznych oraz zasady organizacji meteorologicznej lotnictwa.
Weryfikacja: kolokwia pisemne.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi pozyskiwać informację o zjawiskach zachodzących w atmosferze z literatury i innych źródeł oraz omówić informacje meteorologiczne dla planowania lotu, jak również uwzględnić w praktyce zjawiska atmosferyczne wpływające na ruchu lotniczy, a także interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
Weryfikacja: kolokwia pisemne.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01, Tr1A_U03, Tr1A_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, I.P6S_UK, III.P6S_UW.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy z zakresu meteorologii i wpływu warunków atmosferycznych na ruch lotniczy oraz rozumie potrzebę uczenia się, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. Jest też gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy i odpowiedzialny.
Weryfikacja: kolokwia pisemne.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K01, Tr1A_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KK, P6U_K, I.P6S_KO