- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy ruchu drogowego
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Tomasz Krukowicz, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 80 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 26 godz., przygotowanie się do egzaminu 20 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (34 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy inżynierii ruchu, Transport miejski, Probabilistyka, Infrastruktura transportu
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób.
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie wiedzy o podstawowych zagadnieniach inżynierii ruchu drogowego. Poznanie metod ilościowego i jakościowego opisu ruchu drogowego, cech użytkowników, zmiany ruchu w czasie i przestrzeni, wpływu struktury rodzajowej pojazdów. Poznanie metod wyznaczania przepustowości układu transportowego.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Inżynieria Ruchu Drogowego jako dziedzina wiedzy i praktyki inżynierskiej. Opis ruchu w czasie i przestrzeni, identyfikacja zmian, szacowanie trendów, predykcje i wygładzanie. Miary ilościowe (natężenie, gęstość i prędkość) i jakościowe ruchu drogowego (poziom swobody ruchu). Charakterystyki i statystyczne miary rozkładów prędkości. Struktura rodzajowa i wyznaczanie współczynników przeliczeniowych. Przepustowość dróg i ulic: podstawowe pojęcia, czynniki drogowe i ruchowe kształtujące przepustowość. Metody wyznaczania przepustowości. Uczestnicy ruchu drogowego. Czynniki fizjologiczne, psychologiczne i środowiskowe przy projektowaniu dróg i organizacji ruchu. Otoczenie instytucjonalne ruchu drogowego. Modelowanie i prognozowanie ruchu drogowego. Priorytety dla transportu publicznego. Koncepcja zrównoważonej mobilności miejskiej.
- Metody oceny:
- Wykład:
Egzamin pisemny, 6 pytań po 3 punkty każde, wymagane jest uzyskanie co najmniej 10 punktów.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1) Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M. Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKiŁ 2014.
2) Instrukcja obliczania przepustowości dróg zamiejskich, GDDP Warszawa, 1991.
3) Instrukcja obliczania przepustowości dróg I i II klasy technicznej, GDDP Warszawa, 1995.
4) Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej, GDDKiA Warszawa, 2004.
5) Metoda obliczania przepustowości rond, GDDKiA Warszawa, 2004.
6) Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, GDDKiA Warszawa, 2004.
7) „Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach” wraz z nowelizacjami.
Literatura uzupełniająca:
1) Highway Capacity Manual 2016, Transportation Research Board. Washington, D.C. 2016.
2) Systemy zarządzania w transporcie drogowym”, „Informatyka gospodarcza” Tom 3 wyd. C. H. Beck, Warszawa 2010.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Ma wiedzę o Inżynierii Ruchu Drogowego jako interdyscyplinarnej dziedzinie nauki i praktyki inżynierskiej przydatną do opisu procesów ruchu drogowego jako zjawisk stochastycznych w czasie i przestrzeni.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, 6 pytań po 3 punkty każde, treści w zakresie efektu umieszczone w pytaniach, wymagane jest uzyskanie co najmniej 10 punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W02
- Zna parametry i estymatory opisujące wielkość i przemieszczanie się strumienia pojazdów, zna związki pomiędzy nimi, zna procesy i warunki powstawania ruchu i wahań natężenia potoków pojazdów w przestrzeni i czasie. Ma wiedzę niezbędną do rozumienia wpływu czynników drogowych, ruchowych, urbanistycznych i społecznych wpływających na przepustowość poszczególnych elementów infrastruktury drogowej.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, 6 pytań po 3 punkty każde, treści w zakresie efektu umieszczone w pytaniach, wymagane jest uzyskanie co najmniej 10 punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG.o, P6U_W
- Charakterystyka W03
- Zna podstawowe metody wyznaczania przepustowości.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, 6 pytań po 3 punkty każde, treści w zakresie efektu umieszczone w pytaniach, wymagane jest uzyskanie co najmniej 10 punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi pozyskiwać i integrować wiadomości z różnych dziedzin wiedzy dla opisu procesów ruchu drogowego i zachowań kierowców.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, 6 pytań po 3 punkty każde, treści w zakresie efektu umieszczone w pytaniach, wymagane jest uzyskanie co najmniej 10 punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o