Nazwa przedmiotu:
Systemy elektroniczne w transporcie kolejowym
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Wojciech Wawrzyński, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Telekomunikacji w Transporcie
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
120 godz. w tym: praca na wykładach: 30 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 2 godz.), zapoznanie się z literaturą 17 godz., przygotowanie się do kolokwium z wykładów 15 godz., przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych, opracowywanie sprawozdań oraz kolokwium z zajęć laboratoryjnych 40 godz
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,0 pkt. ECTS (48 godz. w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,0 pkt. ECTS (57 godz. w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 2 godz., przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych, opracowywanie sprawozdań oraz kolokwium z zajęć laboratoryjnych 40 godz.).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe wiadomości z elektroniki i systemów łączności w transporcie. Basic information on electronics and communication systems in transport.
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, zajęcia laboratoryjne: 12 osób.
Cel przedmiotu:
Poznanie podstawowych pojęć i metod z dziedziny systemów elektronicznych i sieci telekomunikacyjnych wykorzystywanych w transporcie kolejowym oraz w jego otoczeniu.
Treści kształcenia:
Wykład: Wprowadzenie - telematyka transportu kolejowego. Rola systemów telematyki w zarządzaniu i kierowaniu w transporcie kolejowym. Cyfrowe szerokopasmowe sieci telekomunikacyjne pracujące z protokołem TCP/IP – model, protokoły, bezpieczeństwo przesyłanych informacji. Usługi realizowane w sieciach TCP/IP z uwzględnieniem potrzeb transportu kolejowego. Podstawowe założenia i wymagania techniczno – eksploatacyjne łączności kolejowej. Sieci łączności przewodowej w kolejnictwie. Sieci przewodowej telefonicznej łączności ruchowej. System analogowej radiołączności kolejowej VHF 150 MHz System radiowej łączności cyfrowej GSM-R Systemy monitoringu wizyjnego stosowane w transporcie kolejowym. Systemy i urządzenia kontroli dostępu. Systemy i urządzenia informacji zmiennych – informacji dla podróżnych i sygnalizacji czasu. Systemy geolokalizacyjne w kolejnictwie. Systemy satelitarne. Zasada działania systemu GNSS. Rodzaje satelitarnych systemów nawigacyjnych i lokalizacyjnych. Europejski systemu nawigacji satelitarnej (GNSS). Wykorzystania systemów GNSS w transporcie kolejowym - kontrola pociągów i pojazdów kolejowych; zarządzanie siecią kolejową i nadzór nad przewozem towarów; informacja dla pasażerów; przegląd tras kolejowych; śledzenie pojazdów szynowych i informacje dotyczące położenia pociągu. Zajęcia laboratoryjne: Zapoznanie się z prostymi implementacjami systemów elektronicznych w transporcie kolejowym. Badanie elektronicznych systemów bezpieczeństwa w transporcie kolejowym. Określenie stanu obiektu (stan zagrożenia osób i mienia) z wykorzystaniem wymienionych urządzeń. Zapoznanie się kolejowym systemem teleinformatycznych i usługami świadczonymi przez ten system. Urządzenia dyspozytorskie w kolejnictwie – badanie możliwości funkcjonalnych stanowiska awizo. Analiza i ocena wyników z badania lokalizacji położenia obiektu z wykorzystaniem modułów GPS. Badanie mobilnych systemów rejestracji obrazu. Systemy łączności w metrze (zajęcia terenowe). Systemy łączności technologicznej w kolejnictwie (zajęcia terenowe).
Metody oceny:
Opis metod oceniania dla poszczególnych form zajęć wraz z zasadami wystawiania oceny łącznej z przedmiotu. Wykład: Zasady zaliczenie wykładu w formie pisemnej. Każde z 5 pytań oceniane w skali 0-10 pkt.: ocena 2,0 – mniej niż 26 punktów; ocena 3,0 od 26 do 30 punktów; ocena 3,5 do 31 do 35 punktów; ocena 4,0 od 36 do 40 punktów; ocena 4,5 od 41 do 45 punktów; ocena 5,0 od 46 punktów. Laboratoria: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych następuje na podstawie sprawdzenia wiedzy teoretycznej i praktycznej podczas zajęć. W ramach weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się z laboratorium przewidziane jest zaliczenie laboratorium odbywające się na podstawie oceny zaliczeniowej z pisemnego sprawdzianu końcowego oraz za wykonane sprawozdania z realizowanych zadań na ćwiczeniach laboratoryjnych. Ocena końcowa wynika z punktacji procentowej uzyskanej na zajęciach oraz oceny zaliczeniowej. Wystawiona ocena wg przelicznika punktów ze sprawozdań: • 51% – 60% ocena 3 • 61% – 70% ocena 3,5 • 71% – 80% ocena 4 • 81% – 90% ocena 4,5 • powyżej 90% ocena 5 Ocena zintegrowana: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z wykładu i ćwiczeń audytoryjnych. Ocena końcowa będzie pozytywna tylko, gdy oceny (z wykładu i ćwiczeń audytoryjnych) będą pozytywne.
Egzamin:
nie
Literatura:
Nie 1) Comer D.E.: Sieci komputerowe i intersieci. Wydanie V. Helion, Warszawa 2012; 2) Gajewski P., Wszelak S.: Technologie bezprzewodowe sieci teleinformatycznych: 3) Wydawnictwo WKiŁ, 2015; 4) Januszewski J.: Systemy satelitarne GPS Galileo i inne. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010; 5) Kabaciński W., Żal M.: Sieci telekomunikacyjne. Wydawnictwo WKiŁ, 2 2008; 6) Kaczmarek S., Krawczyk H., Nowicki K.: Aplikacje i usługi a technologie sieciowe. Wydawnictwo Naukowe PWN 2018; 7) Katulski R.J.: Propagacja fal radiowych w sieciach 5G/IoT. Wydawnictwo WKiŁ, 2020; 8) INTERNET. Cloud computing. Przetwarzanie w chmurach. Red. Grażyna Szpor; Wyd. Beck 2013 9) Pawlik M. Referencyjny model funkcjonalny wspierania bezpieczeństwa i ochrony transportu kolejowego przez systemy z transmisją danych. Wyd. Instytut Kolejnictwa, W-wa 2019. 10) Pawlik M.: Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym, przegląd funkcji i rozwiązań technicznych – od idei do wdrożeń i eksploatacji. Wyd. KOW W-wa 2015, 11) Siergiejczyk M. (Redakcja). Koleje dużej prędkości w Polsce. Wydawnictwo Instytutu Kolejnictwa. Warszawa 2015. 12) Siergiejczyk M., Gago S.: Eksploatacja systemu GSM-R w polskim kolejnictwie. Logistyka 4/2015 13) UIC Project EIRENEFunctional Requirements Specification, GSM-R Operators Group, FRS v Version 8.0.0, 2015 14) UIC Project EIRENE, System Requirements Specification, GSM-R Operators Group, SRS v 16.0.0 2015 15) STANDARDY TECHNICZNE szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości Vmax ≤ 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego) / 250 km/h TOMVII TELEKOMUNIKACJA. 16) Instrukcje PKP PLK: www.plk-sa.pl
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl/twt
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczącą systemów elektronicznych wykorzystywanych w transporcie kolejowym.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej. Wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na co najmniej na połowę pytań z danego zagadnienia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
Zna struktury systemów elektronicznych i sieci telekomunikacyjnych oraz usługi świadczone przez te systemy i sieci w transporcie kolejowym.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej. Wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na co najmniej na połowę pytań z danego zagadnienia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W03
Zna podstawowe standardy i technologie systemów elektronicznych i sieci telekomunikacyjnych oraz ich wykorzystanie w transporcie kolejowym.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej. Wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na co najmniej na połowę pytań z danego zagadnienia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, zasobów informacji patentowej i innych wiarygodnych źródeł, a także integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Weryfikacja: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena pisemnego zaliczenia części praktycznej (laboratorium).
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o
Charakterystyka U02
Zna zastosowanie systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych dla potrzeb transportu kolejowego.
Weryfikacja: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena pisemnego zaliczenia części praktycznej (laboratorium).
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka KS01
Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w szczególności dotyczących systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych w transporcie kolejowym.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej. Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena pisemnego zaliczenia części praktycznej (laboratorium).
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KK