Nazwa przedmiotu:
Elektryczne i mechatroniczne wyposażenie pojazdów samochodowych
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Piotr Tomczuk, prof. uczelni., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
100 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą w zakresie wykładu 10 godz., przygotowanie się do egzaminu z wykładu 10 godz., konsultacje w zakresie wykładu 1 godz., 2 egzaminy z wykładu - łącznie 2 godz., przygotowanie się do kolokwiów w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 44 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 3 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ETCS (37 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje w zakresie wykładu 1 godz., 2 kolokwia z wykładu - łącznie 2 godz., 2 kolokwia z laboratorium - łącznie 2 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,0 pkt. ECTS (50 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., opracowanie sprawozdań, realizacja niezbędnych obliczeń 15 godz., przygotowanie się do kolokwiów w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 15 godz., kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych - 2 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 3 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Elektrotechnika, Podstawy elektroniki
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, zajęcia laboratoryjne: 12 osób.
Cel przedmiotu:
Zapoznanie się ze stanem techniki systemów i urządzeń elektrycznych i mechatronicznych stosowanych w pojazdach samochodowych w zakresie ich konstrukcji, działania oraz metod badań i stosowanych procedur pomiarowych i diagnostycznych
Treści kształcenia:
Wykład: Podział wyposażenia mechatronicznego na wyodrębnione obwody i systemy pojazdów samochodowych. Obwód zasilania elektrycznego i współczesne źródła zasilania pojazdu. Omówienie poszczególnych systemów i podzespołów mechatronicznych. Pokładowe systemy komputerowe i diagnostyczne. Zagadnienia badań diagnostycznych i urządzenia pomiarowe. Laboratoria: Poznanie budowy i zasady działania ważniejszych elementów i urządzeń stanowiących mechatroniczne wyposażenie elektryczne pojazdów samochodowych. Badania źródeł zasilania elektrycznego pojazdów. Badania podzespołów i elementów systemów machatronicznych. Badanie czujników wielkości nieelektrycznych. Badanie elementów wykonawczych, elektrozaworów i układów sterujących. Sprawdzenie charakterystyk i działania przetworników mechatronicnzych. Metody diagnozowania elementów elektrycznego wyposażenia, obsługa oscyloskopu samochodowego, mierników uniwersalnych i diagnoskopu samochodowego.
Metody oceny:
Wykład: Ocena z wykładu wystawiana jest na podstawie ocen z 1 kolokwium podstawowego i 1 kolokwium poprawkowego przewidzianych terminarzem podanym na początku zajęć. Pytania na kolokwiach dotyczą materiału obejmującego całą treść wykładu. Minimum po 1 pytaniu do każdego wykładu. Każde z pytań jest punktowane. Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej jest otrzymanie minimum połowy punktów pozytywnych. Na kolokwiach brak możliwości korzystania z materiałów pomocniczych. Laboratoria: Opracowanie sprawozdań i zaliczenie na ocenę pozytywną sprawozdań z przeprowadzonych pomiarów (sprawozdań z 5 ćwiczeń laboratoryjnych). Po cyklu ćwiczeń przewidywane jest kolokwium. Na ostatnich zajęciach laboratoryjnych przewidziano kolokwium poprawkowe obejmujące zakresem treści omawiane na zajęciach praktycznych. Na kolokwiach minimum po 2 pytania do każdego ćwiczenia, każde ćwiczenie jest oceniane osobno. Na kolokwium brak możliwości korzystania z materiałów pomocniczych. Sprawozdania z każdego laboratorium oceniane są osobno. Ocena łączna z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną z pozytywnych ocen otrzymanych z poszczególnych 5 ćwiczeń laboratoryjnych. Warunkiem ustalania oceny z laboratorium jest zaliczenie osobno każdego z 5 ćwiczeń (tj. uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych, ocena pozytywna z sprawozdania, ocena pozytywna z zaliczenia pisemnego). Ocena łączna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z wykładu i ćwiczeń laboratoryjnych. Oceny zamieszczane są na bieżąco (do 7 dni od terminu zaliczenia) w USOS.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Duer S.: Laboratorium mechatroniki samochodowej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej 2014 2) Fryśkowski B., Grzejszczyk E. Systemy transmisji danych WKiŁ 2010 3) Gajek A, Juda Z.: Czujniki. Mechatronika samochodowa. WKiŁ Warszawa 2006 4) Herner A, Riehl H. J.: Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych. WKiŁ Warszawa 2006 5) Merkisz J, Mazurek St.: Pokładowe systemy diagnostyczne w pojazdach samochodowych. WKiŁ Warszawa 2002 6) Saman K Halgamuge, Mechatronics : a fundamentals and applications, CRC Press / Taylor & Francis Group 2016 7) Praca zbiorowa.: Układy bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Informatory techniczne Bosch. WKiŁ Warszawa 2013 8) Trzeciak K. Diagnostyka samochodów osobowych. WKiŁ Warszawa 2006 9) Grzegorz Boruta; Andrzej Piętak, Mechatronika samochodu: Układy bezpieczeństwa czynnego i biernego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2012 10) Lisowski M., Czop P.: Projektowanie, wytwarzanie i eksploatacja układów mechatronicznych, AGH, 2016 Literatura uzupełniająca: 1) Mazur J.W, Żagan W.: Samochodowa technika świetlna. OWPW Warszawa 1997 2) Herner A, Riehl H. J.: Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych. WKiŁ Warszawa 2006 3) Kasedorf B. Układy wtryskowe. WKiŁ Warszawa 2000 4) Ocioszyński J. Elektrotechnika i elektronika w technice motoryzacyjnej. OWPW Warszawa 1996
Witryna www przedmiotu:
Moodle, MSTeams
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Ma niezbędną wiedzę teoretyczną o procesach fizycznych występujących w układach elektrycznych i mechatronicznych stosowanych w pojazdach samochodowych
Weryfikacja: wykład – kolokwia, forma pisemna, laboratoria – 2 kolokwia w formie pisemnej i sprawozdania na ocenę, Ocena pozytywna, poprawna odpowiedź na minimum na 50 % pytań związanych z efektem.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W10, Tr1A_W07, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG.o, I.P6S_WK, P6U_W

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Ma umiejętność i biegłość merytoryczną oraz sprawność techniczną w diagnozowaniu elementów elektrycznych mechatronicznych stosowanych w pojazdach samochodowych
Weryfikacja: Wykład – kolokwia, forma pisemna, laboratoria – 2 kolokwia w formie pisemnej i sprawozdania na ocenę, Ocena pozytywna, poprawna odpowiedź na minimum na 50 % pytań związanych z efektem.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U09, Tr1A_U18, Tr1A_U22, Tr1A_U25
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Rozumie potrzebę podnoszenia kwalifikacji zawodowych i osobistych związanych z wpływem i skutkami działalności inżynierskiej na środowisko naturalne, szczególnie jego ochrony
Weryfikacja: Ocena aktywności podczas zajęć - wymagana co najmniej jedna poprawna odpowiedz do zadania rozwiązywanego podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K01, Tr1A_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KK