- Nazwa przedmiotu:
- Elektryczne i mechatroniczne wyposażenie pojazdów samochodowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Piotr Tomczuk, prof. uczelni., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 100 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą w zakresie wykładu 10 godz., przygotowanie się do egzaminu z wykładu 10 godz., konsultacje w zakresie wykładu 1 godz., 2 egzaminy z wykładu - łącznie 2 godz., przygotowanie się do kolokwiów w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 44 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 3 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ETCS (37 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje w zakresie wykładu 1 godz., 2 kolokwia z wykładu - łącznie 2 godz., 2 kolokwia z laboratorium - łącznie 2 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,0 pkt. ECTS (50 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., opracowanie sprawozdań, realizacja niezbędnych obliczeń 15 godz., przygotowanie się do kolokwiów w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 15 godz., kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych - 2 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 3 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Elektrotechnika, Podstawy elektroniki
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób, zajęcia laboratoryjne: 12 osób.
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie się ze stanem techniki systemów i urządzeń elektrycznych i mechatronicznych stosowanych w pojazdach samochodowych w zakresie ich konstrukcji, działania oraz metod badań i stosowanych procedur pomiarowych i diagnostycznych
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Podział wyposażenia mechatronicznego na wyodrębnione obwody i systemy pojazdów samochodowych. Obwód zasilania elektrycznego i współczesne źródła zasilania pojazdu. Omówienie poszczególnych systemów i podzespołów mechatronicznych. Pokładowe systemy komputerowe i diagnostyczne. Zagadnienia badań diagnostycznych i urządzenia pomiarowe.
Laboratoria:
Poznanie budowy i zasady działania ważniejszych elementów i urządzeń stanowiących mechatroniczne wyposażenie elektryczne pojazdów samochodowych. Badania źródeł zasilania elektrycznego pojazdów. Badania podzespołów i elementów systemów machatronicznych. Badanie czujników wielkości nieelektrycznych. Badanie elementów wykonawczych, elektrozaworów i układów sterujących. Sprawdzenie charakterystyk i działania przetworników mechatronicnzych. Metody diagnozowania elementów elektrycznego wyposażenia, obsługa oscyloskopu samochodowego, mierników uniwersalnych i diagnoskopu samochodowego.
- Metody oceny:
- Wykład:
Ocena z wykładu wystawiana jest na podstawie ocen z 1 kolokwium podstawowego i 1 kolokwium poprawkowego przewidzianych terminarzem podanym na początku zajęć. Pytania na kolokwiach dotyczą materiału obejmującego całą treść wykładu. Minimum po 1 pytaniu do każdego wykładu. Każde z pytań jest punktowane. Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej jest otrzymanie minimum połowy punktów pozytywnych. Na kolokwiach brak możliwości korzystania z materiałów pomocniczych.
Laboratoria:
Opracowanie sprawozdań i zaliczenie na ocenę pozytywną sprawozdań z przeprowadzonych pomiarów (sprawozdań z 5 ćwiczeń laboratoryjnych). Po cyklu ćwiczeń przewidywane jest kolokwium. Na ostatnich zajęciach laboratoryjnych przewidziano kolokwium poprawkowe obejmujące zakresem treści omawiane na zajęciach praktycznych. Na kolokwiach minimum po 2 pytania do każdego ćwiczenia, każde ćwiczenie jest oceniane osobno. Na kolokwium brak możliwości korzystania z materiałów pomocniczych. Sprawozdania z każdego laboratorium oceniane są osobno. Ocena łączna z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną z pozytywnych ocen otrzymanych z poszczególnych 5 ćwiczeń laboratoryjnych. Warunkiem ustalania oceny z laboratorium jest zaliczenie osobno każdego z 5 ćwiczeń (tj. uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych, ocena pozytywna z sprawozdania, ocena pozytywna z zaliczenia pisemnego).
Ocena łączna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z wykładu i ćwiczeń laboratoryjnych. Oceny zamieszczane są na bieżąco (do 7 dni od terminu zaliczenia) w USOS.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1) Duer S.: Laboratorium mechatroniki samochodowej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej 2014
2) Fryśkowski B., Grzejszczyk E. Systemy transmisji danych WKiŁ 2010
3) Gajek A, Juda Z.: Czujniki. Mechatronika samochodowa. WKiŁ Warszawa 2006
4) Herner A, Riehl H. J.: Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych. WKiŁ Warszawa 2006
5) Merkisz J, Mazurek St.: Pokładowe systemy diagnostyczne w pojazdach samochodowych. WKiŁ Warszawa 2002
6) Saman K Halgamuge, Mechatronics : a fundamentals and applications, CRC Press / Taylor & Francis Group 2016
7) Praca zbiorowa.: Układy bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Informatory techniczne Bosch. WKiŁ Warszawa 2013
8) Trzeciak K. Diagnostyka samochodów osobowych. WKiŁ Warszawa 2006
9) Grzegorz Boruta; Andrzej Piętak, Mechatronika samochodu: Układy bezpieczeństwa czynnego i biernego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2012
10) Lisowski M., Czop P.: Projektowanie, wytwarzanie i eksploatacja układów mechatronicznych, AGH, 2016
Literatura uzupełniająca:
1) Mazur J.W, Żagan W.: Samochodowa technika świetlna. OWPW Warszawa 1997
2) Herner A, Riehl H. J.: Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych. WKiŁ Warszawa 2006
3) Kasedorf B. Układy wtryskowe. WKiŁ Warszawa 2000
4) Ocioszyński J. Elektrotechnika i elektronika w technice motoryzacyjnej. OWPW Warszawa 1996
- Witryna www przedmiotu:
- Moodle, MSTeams
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Ma niezbędną wiedzę teoretyczną o procesach fizycznych występujących w układach elektrycznych i mechatronicznych stosowanych w pojazdach samochodowych
Weryfikacja: wykład – kolokwia, forma pisemna, laboratoria – 2 kolokwia w formie pisemnej i sprawozdania na ocenę, Ocena pozytywna, poprawna odpowiedź na minimum na 50 % pytań związanych z efektem.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W07, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG.o, I.P6S_WK, P6U_W
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Ma umiejętność i biegłość merytoryczną oraz sprawność techniczną w diagnozowaniu elementów elektrycznych mechatronicznych stosowanych w pojazdach samochodowych
Weryfikacja: Wykład – kolokwia, forma pisemna, laboratoria – 2 kolokwia w formie pisemnej i sprawozdania na ocenę, Ocena pozytywna, poprawna odpowiedź na minimum na 50 % pytań związanych z efektem.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U09, Tr1A_U18, Tr1A_U22, Tr1A_U25
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Rozumie potrzebę podnoszenia kwalifikacji zawodowych i osobistych związanych z wpływem i skutkami działalności inżynierskiej na środowisko naturalne, szczególnie jego ochrony
Weryfikacja: Ocena aktywności podczas zajęć - wymagana co najmniej jedna poprawna odpowiedz do zadania rozwiązywanego podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_K01, Tr1A_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_K, I.P6S_KK