- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie elementów środków transportu
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Mirosław Dusza, adiunkt, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Budowy i Eksploatacji Środków Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 80 godz., w tym praca na ćwiczeniach projektowych 30 godz., wykonanie obliczeń i rysunków, zapoznanie się z normami 46 godz., konsultacje 4 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (34 godz., w tym praca na ćwiczeniach projektowych 30 godz., konsultacje 4 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3,0 pkt. ECTS (80 godz., w tym praca na ćwiczeniach projektowych 30 godz., wykonanie obliczeń i rysunków, zapoznanie się z normami 46 godz., konsultacje 4 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wykład i ćwiczenia projektowe z grafiki inżynierskiej, materiałoznawstwa, mechaniki technicznej oraz zajęć z podstaw konstrukcji środków transportu.
- Limit liczby studentów:
- Ćwiczenia projektowe: 18 osób.
- Cel przedmiotu:
- Poznanie podstaw projektowania części środków transportu. Opanowanie umiejętności kształtowania części maszyn na podstawie wykonanych obliczeń technologicznych i wytrzymałościowych. Umiejętność sprawdzenia prawidłowości przyjętych kształtów i wymiarów części maszyn do zadanych obciążeń. Opanowanie komputerowej techniki sporządzania dokumentacji technicznej. Wykorzystanie techniki komputerowej do wykonania obliczeń wytrzymałościowych sprawdzających.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia projektowe:
Wykonanie trzech projektów: amortyzator, połączenie gwintowe- mechanizm śrubowy
i przekładnia zębata. W każdym z projektów wykonywane są: przyjęcie rozwiązań konstrukcyjnych (tzw. szkic projektu), określenie technologii wykonania, określenie rozkładu obciążeń i wykonanie obliczeń wytrzymałościowych. Następnie realizowany jest projekt 3D oraz wykonanie tzw. dokumentacji płaskiej (rysunek złożeniowy oraz wykonawczy jednej części).
- Metody oceny:
- zaliczane na podstawie średniej z trzech ocen uzyskanych z wykonanych projektów
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1) W. Szafrański Materiały pomocnicze do projektowania konstrukcji mechanicznych wraz z komentarzem. Cz. I, Wyd. II Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2001
2) W. Szafrański Materiały pomocnicze do projektowania konstrukcji mechanicznych wraz z komentarzem Cz. II. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2003
3) Poradniki inżynierskie oraz katalogi części i zespołów budowy maszyn
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Zna i rozumie znaczenie podstawowych terminów, nazw i określeń używanych w konstrukcjach maszyn. Posiada wiedzę o sposobach konstruowania poszczególnych grup podzespołów występujących w środkach transportu.
Weryfikacja: kolokwium, rozmowa; wymagane jest precyzyjne określanie wielkości i parametrów używanych w obliczeniach wytrzymałościowych, znajomość ich jednostek
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W02
- Zna własności podstawowych materiałów konstrukcyjnych i możliwości ich zastosowania w budowie maszyn. Ma wiedzę w zakresie parametrów wytrzymałościowych charakteryzujących materiały konstrukcyjne. Posiada wiedzę na temat rodzajów obciążeń, obliczania naprężeń rzeczywistych i dopuszczalnych.
Weryfikacja: kolokwium, rozmowa; wymagana jest elementarna wiedza z zakresu: parametrów charakteryzujących materiały konstrukcyjne, obliczań naprężeń rzeczywistych i dopuszczalnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG.o, P6U_W
- Charakterystyka W03
- Zna i rozumie zasady projektowania elementów amortyzatora o zadanych parametrach. Ma wiedzę o elementach sprężystych i podatnych oraz metodyce obliczeń technologicznych i wytrzymałościowych amortyzatora. Zna i rozumie metodykę projektowania elementów o powierzchniach walcowych i elementów cylindrycznych do konstrukcji typu amortyzator samochodowy, kolejowy
Weryfikacja: kolokwium, rozmowa; wymagana jest elementarna wiedza z zakresu projektowania części maszyn z uwzględnieniem ich technologii w tym elementów amortyzujących.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W04
- Potrafi zaprojektować połączenie typu mechanizm śrubowy do konstrukcji o zadanych parametrach.
Weryfikacja: kolokwium, rozmowa; dyskusja o obliczeniach wykonanych w projekcie
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W06, Tr1A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W05
- Potrafi zaprojektować koła zębate do przekładni o zadanych parametrach. Ma wiedzę o przekładniach zębatych oraz metodyce obliczeń wytrzymałościowych przekładni zębatej. Zna i rozumie metodykę projektowania wałów maszynowych do prostej konstrukcji (typu przekładnia zębata pojedyncza). Zna wielkości charakteryzujące łożyska toczne oraz ma umiejętność doboru łożysk tocznych z normy (katalogu) do zadanej konstrukcji maszynowej.
Weryfikacja: kolokwium, rozmowa; dyskusja o wykonanych obliczeniach i odpowiedzi na zadane pytania szczegółowe.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W06, Tr1A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi samodzielnie określić rodzaj naprężeń działających na element maszynowy i zidentyfikować w nim przekroje niebezpieczne oraz umie wykonać podstawowe obliczenia technologiczne i wytrzymałościowe typowych elementów i węzłów konstrukcyjnych.
Weryfikacja: kolokwium, rozmowa; sprawdzana jest umiejętność sposobu obliczania podstawowych elementów środków transportu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U19, Tr1A_U23
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U02
- Potrafi wykonać obliczenia i dokumentację techniczną z wykorzystaniem technik komputerowych oraz umie korzystać z norm i katalogów części maszynowych znormalizowanych.
Weryfikacja: kolokwium, rozmowa; dyskusja o obliczeniach wykonanych w projekcie i rysunkach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U10, Tr1A_U21
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Jest gotów do korzystania z literatury fachowej w celu podnoszenia umiejętności zawodowych.Stosuje inżynierskie podejście do problemów technicznych.
Weryfikacja: kolokwium, rozmowa pozwalająca na sprawdzenie opanowania posługiwania się literaturą fachową i inżynierskiego spojrzenia na postawione zadanie
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_K, I.P6S_KK